הגבלות על זכאות בפרויקטי דיור בר השגה של המינהל

הזכאות תורחב גם לעשירון 8 ותקופת ההשכרה תופחת מ-20 שנה ל-10 ■ הקואליציה לדיור בר השגה: "התעלמות מצורכי חלקים נרחבים באוכלוסייה"

סערה בארגונים המקדמיםדיור בר השגה: בהצעת ההחלטה שתובא להכרעת מועצת מקרקעי ישראל בישיבה שתתקיים מחר (ג'), מתוכננים שינויים שיקשו על הזכאים לממש את זכויותיהם במסגרת פרויקטים האמורים לצאת על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לדיור מוזל ומפוקח להשכרה לזכאים על פי הקריטריונים החדשים שאושרו בקבינט הדיור.

פרויקטים אלה אינם קשורים לפרויקטים ביוזמת שר האוצר יאיר לפיד לדיור להשכרה. הטענה העיקרית נגד השינויים היא שהם פוגעים בצורה קשה באפשרות של אוכלוסיות מהמעמד הבינוני והנמוך להשתלב בפרויקטים להשכרה. מדובר בארבעה שינויים בולטים:

סף ההכנסה לזכאות - במקום זכאות למשקי בית עד עשירון 7 עם הכנסה חודשית ברוטו של כ-15 אלף שקל, תורחב הזכאות גם לעשירון שמיני שבו הכנסת משק הבית ברוטו לחודש היא קרוב ל-20 אלף שקל;

גובה ההטבה - במקום תחרות על מחיר השכירות הנמוך ביותר, מוצע שמחיר השכירות המוזלת לזכאים יהיה בגובה 80% ממחיר השוק. זאת, למרות שאין במשק נתונים מוסמכים על מחירי שכירות משום שאין חובת דיווחים כאלה;

מספר הדירות לזכאים - בפרויקטים המכונים מסלול א' הוקצו עד כה 40% מהדירות לדיור בר השגה לזכאים, ומוצע להקטין את הפרופורציה כך שרק 15% מהדירות ייועדו לזכאים. במחוזות ירושלים, חיפה צפון ודרום, יוקצו לזכאים רק 12.5% מהדירות;

הפחתת זמן ההשכרה - בפרויקטים גדולים של 200 יחידות דיור במסלול ב' של הפרויקטים, שבהם הדירות המוזלות אמורות לשמש את הזכאים למשך 20 שנה, מוצע להפחית את התקופה רק ל-10 שנים, שבסיומן יוכל היזם למכור את הדירות או להשכירן במחירי שוק.

"מחירי שוק"

הארגונים החברתיים מוחים על כך שבניגוד להצהרות על שילוב דיירי הדיור הציבורי והזכאים של משרד הבינוי והשיכון לסיוע בשכ"ד בשיעור של 5% מהדירות, אוכלוסייה זו כלל אינה כלולה בפרויקטים להשכרה של רמ"י.

לדברי עו"ד גיל גן מור, נציג האגודה לזכויות האזרח בקואליציה לדיור בר השגה, "מההצעה שתידון במועצת מקרקעי ישראל עולה כי המגמה שלאחר המחאה החברתית בקיץ 2011 מתהפכת, וכי במקום להרחיב את השימוש במכרזים לדיור בר השגה, הופכים מכרזים אלו למכרזים המציעים פתרון בעיקר במחירי שוק, ובמחיר מוזל שמסייע לבעלי הכנסות גבוהות יחסית, תוך התעלמות מצורכיהם של חלקים נרחבים באוכלוסייה, ובניגוד לחוק רשות מקרקעי ישראל, הקובע כי על הרשות להקצות קרקע לדיור ציבורי ולדיור בר השגה".