לפיד: הדרישה שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינה יהודית - זבל

ערב בואו של שר החוץ האמריקאי לישראל כדי לדחוף הסכם מסגרת חושף בעל טור התבטאות בוטה של לפיד, שחותרת תחת עמדת נתניהו שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינה יהודית

ערב בואו של שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, לישראל כדי לדחוף הסכם מסגרת למו"מ בין ישראל לפלסטינים על סוגיות הליבה, חושף בעל טור ב"ניו יורק טיימס" התבטאות גסה של שר האוצר, יאיר לפיד, נגד תביעתו של רה"מ בנימין נתניהו, שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינה יהודית.

לפיד מגדיר תביעה זו כ"זבל" ובכך הוא חותר תחת אחת מהדרישות המרכזיות של נתניהו, שתוצג כנראה כתנאי להסכמת ישראל לקבל את הסכם המסגרת.

בעל הטור ב"טיימס", רוג'ר כהן, ראיין את לפיד בתחילת אוגוסט 2013 ופרסם מאמר דעה שמבוסס חלקית על הראיון ב-12 באוגוסט. אך כהן לא כלל באותו מאמר את ההתבטאות הבוטה של לפיד נגד הדרישה להכרה פלסטינית באופיה היהודי של ישראל. בעל הטור מביא את הציטוט במאמר חדש, שמתפרסם היום (ד').

התנגדותו של לפיד לדרישה זו אינה חדשה. הוא גילה אותה בראיון טלוויזיוני לסוכנות בלומברג ב-8 באוקטבר, אך התבטאות זו נוסחה בנימוס: "לדעתי איננו זקוקים להכרזה מהפלסטינים על הכרתם במדינה יהודית... אבי לא הגיע לחיפה מהגטו בבדופשט כדי לזכות בהכרה מאבו מאזן... אחרי 2000 שנה שבהן היינו תלויים באנשים אחרים אנו עצמאים עתה ואנו קובעים את חוקינו שלנו".

אך, כאמור, לפיד השמיע התבטאות פרובוקטיבית הרבה יותר כחודשיים קודם לכן, וזו, מתפרסמת היום. לפיד: "העובדה שאנו דורשים מהפלסטינים הצהרה שהם מכירים בישראל כמדינה יהודית, אני פשוט חושב שזה זבל. אנו לא צריכים את זה. הטעם להקמת ישראל הוא, שאנו באנו לכאן עם אמירה, שאיננו זקוקים שוב לאף אחד שיכיר בנו מפני שאנו יכולים להכיר בעצמנו. אנו משוחררים".

בטורו מהיום מגיב כהן על דברי לפיד כך: "זה נכון. גם נכון שהמנהיגים הפלסטיניים, שאינם נושאים בשום אחריותיות דמוקרטית... אינם מכינים את בני עמם לפשרה טריטוריאלית עם פעולות ההסתה שלהם (נגד ישראל). בה בעת, אף לא אחת מפעולות ישראל מקרבת את הצדדים לפשרה. וכך אנו מתקדמים לקראת כישלון נוסף, נצחונות נוספים של נראטיבים על נורמליות".

"כל הנושא הזה (הדרישה להכרה פלסטינית באופיה היהודי של ישראל) הוא בזבוז זמן", אומר בעל הטור. "זו הסחה שמסבכת את הדברים, דבר שאין בו צורך, כפי שאמר לי פרופ' שלמה אבינרי: 'זה נושא טקטי שהעלה נתניהו כדי להקשות על המו"מ'".