"קריסת המרפסות - תמרור אזהרה לקראת אסון ורסאי הבא"

יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות מדגיש אמנם שהקריסה בחדרה היא "תקלה נקודתית", אך מזהיר באופן חד-משמעי: "רק במזל אין קורבנות בנפש. חייבים להתעשת כדי למנוע אסונות בעתיד"

"האירוע המצער שקרה בחדרה, שלמזלנו לא גבה קורבנות בנפש. צריך לשמש כתמרור אזהרה לקראת אסון אפשרי נוסף", כך אמר היום דני מריאן יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות. "על ממשלת ישראל והגורמים האחראים לכך, להתעשת ולהשלים את הסדרת המקצועות בענף ההנדסה והתשתיות למניעת אסונות בעתיד".

באיגוד המהנדסים קוראים היום להשלים את יישום המלצות ועדת זיילר שהתקבלו בעקבות אסון ורסאי ולהסדיר את ההגדרה הסטטוטורית של התפקידים ההנדסיים בענף ובראש ובראשונה לחייב פיקוח הנדסי מקצועי בכל פרויקט .

"נכון להיום, לא רק שאין חובה חוקית למנות מפקח אלא גם אין הגדרה סטטוטורית לגבי זהות המפקח, סמכויותיו ואחריותו", מסבירים באיגוד המהנדסים. "מינוי מפקח, סמכויות המפקח (גם כאשר מונה) ואחריותו בפרויקט נתונות להחלטת היזם או הבעלים. זהותו והכשרתו המקצועית של המפקח אינה מוגדרת והוא אף אינו חייב להיות מהנדס רשוי".

באיגוד המהנדסים לבניה ותשתיות מוסיפים כי אנשי האיגוד הביאו לדיון במועצה להנדסה ואדריכלות שתפקידה לייעץ לשר הכלכלה בנושא הרגולציה של מקצועות ההנדסה, טיוטה של תקנות הכוללות את הסדרת כלל המקצועות התואמת את המלצות ועדת זיילר.

"לפני כשנה וחצי קיבלה המועצה החלטה המאמצת את טיוטת התקנות והעבירה אותה לטיפול הדרגים המקצועיים במשרד הכלכלה אך בדיון במועצה שנערך לפני כחודשיים התברר שהנושא כלל לא קודם מאז קבלת הטיוטה", כך על פי אנשי האיגוד.

במקביל הדגיש היום מריאן כי אין להשליך מהמקרה בחדרה על כלל הפרויקטים: "מדובר בתקלה נקודתית חמורה ולא בתופעה ענפית. בישראל יש רמה הנדסית וביצועית גבוהה עם שיעור תקלות שאיננו חורג מהמקובל בעולם המערבי. הסדרת הענף תאפשר שיפור ושדרוג העשייה ההנדסית ותשפר את ההגדרות של כשירויות נדרשות, אחריות וגבולות גזרה ברורים בין שלל הגורמים העוסקים בנושא".

ועדת זיילר הוקמה בעקבות אסון ורסאי שהתרחש בשנת 2001. הועדה קבעה בין היתר במסקנותיה שעל מנת למנוע אסונות דומים יש להסדיר את ההגדרה הסטטורית של העיסוקים בענף ההנדסה והבניה. ביניהם יש להסדיר את תפקיד מפקח הבניה מנהל הביצוע, מנהל הפרויקט ומתכננים במקצועות השונים.

כשנתיים לאחר מכן ממשלת ישראל קיבלה החלטה ליישם את המלצות הועדה והטילה על משרדי השיכון הפנים והכלכלה את האחריות ליישומם. עם זאת באיגוד המהנדסים מציינים היום כי עד כה, למרות פעילות שנעשתה על ידי איגוד המהנדסים במסגרת המועצה להנדסה ואדריכלות שמופקדת במשרד הכלכלה על רישוי המהנדסים למימוש ההמלצות בהתאם להחלטת הממשלה החלטת הממשלה לא קוימה.

"אחד התפקידים המהותיים בין התפקידים שועדת זיילר המליצה להסדיר הוא תפקיד המפקח", מסבירים באיגוד המהנדסים. "תפקידו של המפקח לשמש רשות פיקוח ובקרה נפרדת ממערכת הביצוע ולוודא את ביצוע העבודה על פי התוכניות, התקנים והתקנות התקפים ולאשר זאת לצורך קבלת אישור אכלוס למבנה או לפרויקט".