תודה 2013, מוכנים ל-2014

2013 היטיבה עם קניון המניות ■ למרות התחזית שלנו לתנודתיות וגם תיקונים ב-2014, אנחנו חושבים שהתיק שבנינו מתאים לפתיחת השנה, ומכאן נתקדם על פי ההתפתחויות

בטור הסיכום של 2012 הבענו אופטימיות ביחס ל-2013, וכן פתחנו את קבוצת קניון המניות בפייסבוק, כדי לחזק את השיתוף והתרומה ההדדית עם הקוראים. אז את 2013 אנחנו סוגרים בתשואה נאה (סיכום סופי בטור הבא) ומנצחים שוב את מדד 500 S&P בפער יפה. התקרבנו גם ל-300 חברים בקבוצת הפייסבוק.

מהשקתו, במארס 2007, לא הפסיד מודל קניון המניות בסיכום שנתי, ואף ניצח את ה-500 S&P בכל אחת מהשנים, למעט פעם אחת שבה יצאנו תיקו. מי שמעוניין לשחזר את התנהגות המודל יוכל להיעזר בלינק הבא: http://www.greenoceanfinance.com/Articles.aspx?c-2&id-15.

את 2014 אנחנו פותחים עם פחות אופטימיות ביחס לשוק, אך אופטימיים ביחס ליכולתנו להשיג תשואה חיובית, ובשאיפה גם עודפת על ה-500 S&P. אנו מעריכים שנראה תזוזות בהתנהגות הסקטורים בתחילת השנה, ואלו בדרך כלל מלוות בתנודתיות גדולה ובסיכון של החמצת הסקטורים החזקים, והפסד על פוזיציות בסקטורים שהופכים להיות חלשים.

אנחנו בוחרים לפתוח את השנה עם מהלך הדרגתי של הגדלה בסקטורים שהיו חלשים ב-2013: חומרי גלם ואנרגיה. במקביל, אנו נזהרים מפוזיציות במניות שעלו מאות אחוזים, מניות שנשאו על גבן את עליות השערים בשווקים והגיעו למצב שיא קיצוני. אנחנו חושבים שמניות אלו יכולות 'לחטוף' הרבה, ומעריכים שיהיה תיקון משמעותי בשוק במהלך השנה. השנה כולה יכולה להיות חיובית, כי בסך הכול השווקים במגמת עלייה.

נפרדים מסטארבקס

את פרויקט קניון המניות פתחנו עם סטארבקס - לא רק כהשקעה אלא כקונספט. רצינו להראות שניהול תיק מניות הוא כמו ניהול עסק, ויש אפילו כמה יתרונות על פתיחת בית קפה פיסי; הוא נזיל, הוא מפוזר, הוא מאפשר להודות מהר בטעויות ולנצל הזדמנויות. כך למשל, במקום לפתוח בית קפה ניתן להשקיע במניות סטארבקס וליהנות מפיזור עולמי וניהול עסקי משובח. אמנם למניות אין ריח טוב של קפה, והן לא מספקות את הריגוש של להיות בעלים/מנהל של סניף סטארבקס, אבל הן חוסכות גם את כל כאב הראש והסיכונים שבניהול עסק ממשי. כמובן שהשקעה במניות מגלמת סיכוני שוק, ענף והנהלה, ובעיקר את הסיכון של טעויות מסחר והשקעה מצד המשקיע.

מהיום שפתחנו את התיק, סטארבקס נמצאת בו, במשקל כזה או אחר. היא היוותה גם דוגמה לאפשרות שחלק מהמניות של הקניון יהיו השקעה ארוכת טווח. אנחנו שואפים שהרבה מניות בתיק יוחזקו לטווח ארוך, ומחליפים מניות כשאנחנו חושבים שטעינו בבחירה. השקעה לטווח ארוך משמעותה שהמניה עושה עבורכם את העבודה; אתם רק צריכים לשבת וליהנות. תסתכלו על הגרף של סטארבקס ותראו איזה יופי המניה עלתה בשנים האחרונות; תיקון אחד משמעותי ב-2012, וזהו. מדובר בחברה טובה, אהובה, רווחית. אבל מתחילים להופיע סימני חולשה, ומהלך עלייה כל כך חד שנמשך שנה שלמה, מ-44 ל-82 דולר, יכול להניב תיקון כואב.

גם הגרף וגם האינדיקטורים הטכניים מלמדים על היחלשות המניה, ויחד עם העובדה שאנחנו מעריכים שמצב העלייה הקיצוני של מניות רבות כמו סטארבקס הוא הסיבה לתיקון שבפתח, הם מחייבים את מכירת המניה. בצעד זה, גברה המחויבות שלנו לתשואה של התיק ולניהול סיכונים, על ההערצה לחברה והרצון לטפח מסר של השקעות ארוכת טווח.

יש עוד מניות כאלו, שאולי אהובות על ידי אחרים, כמו HD. אצלנו בתיק אנחנו משתדלים להימנע מלהחזיק את המניות שהגרף שלהן מציג עלייה חדה לאורך זמן רב. אפילו אפשר לטפח לגביהן מחשבות שורט.

המניות שיעשו את העבודה

תיק הקניון שמוצג לפניכם היום הוא פחות או יותר תיק הפתיחה שלנו ל-2014. כאמור, השתדלנו שלא יהיו בו מניות שהגרף שלהן הוא קו עולה תלול. לדעתנו יש בו הרבה מניות שיכולות לעלות יפה ולעשות עבורנו את העבודה. חלקן, כמו אלקואה, רק התחילו לפתח מגמת עלייה אחרי שבנו בסיס תמיכה טוב. אנחנו מעריכים שאלקואה תהיה איתנו עוד זמן רב. דוגמה אחרת הן מניות כמו APA ו-FCX שהכנסנו לאחרונה.

אם תסתכלו על הגרף של FCX, תראו שאחרי שלוש שנים של ירידה, נפרץ קו המגמה היורד כלפי מעלה. יש פה פוטנציאל למהלך עלייה משמעותי שיימשך חודשים. כך גם ביחס ל-APA. גם אינטל אמורה להישאר בתיק חודשים. לגביה אנחנו מהמרים על פריצה של השיא ב-27.33 דולר, שתוביל לעלייה ל-40 דולר. בינתיים ניהנה מהעלייה לעבר השיא.

אז אנחנו נערכים לשוק סוער יותר ומקווים שבנינו תיק שיצלח אותו כלפי מעלה, וישיג לנו תשואה עודפת גם ב-2014.

ziv@beplusdo.co.il

www.facebook.com/

groups/themallglobes

הכותב הוא מנכ"ל משותף וראש תחום פיננסים בחברת BePlusDo - פיתוח כלים וטכנולוגיות אימון, ואסטרטג ההשקעות של קרן הגידורGreen Ocean . אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.

קניון המניות
 קניון המניות