"פייננשל טיימס" בביקורת חריפה: "טבע זקוקה ליו"ר חדש"

כך טוען היומון הבריטי "פייננשל טיימס" במאמר דעה על ענקית הגנריקה הישראלית ■ "הבעיות של החברה מחייבות פעולה רדיקלית ומהירה; היא זקוקה ליותר ממנכ"ל חדש: דירקטוריון חדש, אסטרטגיה חדשה ויו"ר חדש"

"דירקטוריון טבע הוא צוות מוחות של ידע מדעי ורפואי. חבל שרק מעטים מ-16 חבריו יודעים משהו על ניהול חברה, כך מתקבל הרושם", כך טוען הבוקר (ג') היומון הפיננסי המוביל בבריטניה, "פייננשל טיימס", במאמר דעה קצרצר - אך די חריף - בהתייחסו למשבר שבו מצויה ענקית הגנריקה הישראלית. טבע , נזכיר, נקלעה למשבר ניהולי ופיננסי על רקע צפי לנסיגה משמעותית ברווחיה כתוצאה מפקיעת הפטנט על הקופקסון, תרופת הדגל של החברה שמטפלת במחלת הטרשת הנפוצה.

ביצועי החברה והמניה דחפו, לפי הידוע, את בני לנדא, האיש והדפוס הדיגיטלי, להפוך מבעל מניות פסיבי לאקטיבי בחברה, ולנסות להוביל לשינוי הרכב הדירקטוריון מתוך מטרה לחזור להציף ערך בענקית התרופות. לנדא, שבנה את אינדיגו ומכר אותה לפני יותר מעשור ל-HP, כבר שטח בפני דירקטוריון טבע את טענותיו, אך נכון לרגע זה מהלכיו עדיין לא יצרו מאבק שליטה או כפי שוול סטריט מכנה זאת - Proxy Fight. טבע נסחרת לפי שווי של 34.2 מיליארד דולר, וצפויה לדווח על תוצאותיה לרבעון האחרון של 2013 ב-6 בפברואר.

ה"פיינשל טיימס", בכל אופן, טוען כי המהלך של לנדא די נדרש. "היה צורך בבעל מניות, היזם הישראלי בני לנדא, כדי להצביע על המובן מאליו: יצרנית התרופות הגנריות הגדולה בעולם - במונחי הכנסות - זקוקה ליותר מאשר מנכ"ל חדש", טוען העיתון הבריטי. "טבע זקוקה גם לדירקטוריון חדש (או לכל הפחות מצומצם יותר), לאסטרטגיה חדשה (או לכל הפחות ברורה יותר) וליו"ר חדש".

במילים אחרות, ה"פייננשל טיימס" קורא להדיח את פיליפ פרוסט, יו"ר טבע ומי שנחשב לאיש החזק בחברה. פרוסט (76), מכהן כיו"ר טבע ממארס 2010, והוא בעל המניות הפרטי הגדול בה (1.5%). שווי אחזקותיו עומד על כחצי מיליארד דולר.

טענה לא מנותקת מהמציאות

הטענה שלפיה דירקטוריון טבע גדול מדי לחברה בסדר הגודל שלה אינה מנותקת מהמציאות. בפייזר, לדוגמה, ששווה "רק" 198 מיליארד דולר, יש 13 חברי דירקטוריון, ואילו בנוברטיס, ששווה 193 מיליארד דולר, יש 14. בטבע, כאמור, יש 16 ורוב הדירקטוריון ישראלי, מבוגר בגילו, ולאו דווקא בעל רקע רפואי/מדעי. פרופסור משה מני (84), עד לאחרונה סגן היו"ר וכיום דירקטור מן המניין, מכהן כדירקטור כבר 27 שנה, והוא רופא במקצועו; רוג'ר אברבנאל (66), שמכהן 7 שנים, הוא יוצא ענקית הייעוץ מקינזי; ד"ר אריה בלדגרין (63), שמונה לתפקידו השנה, הוא מומחה לאונקולוגיה אורולוגית; אמיר אלשטיין (57), שהחליף בתחילת החודש את מני כסגן יו"ר, חזר לדירקטוריון טבע לפני חמש שנים; חיים הורביץ (52), בנו של אלי הורביץ ז"ל, יו"ר ומנכ"ל טבע בעברו, מכהן בתפקיד שלוש שנים; ריצ'רד לרנר (74), שהצטרף לדירקטוריון לפני שנתיים, הוא פרופסור לכימיה של המערכת החיסונית; רוג'ר קורנברג (65), 7 שנים בתפקיד, הוא פרופסור לכימיה; גליה מאור (70), מנכ"לית בנק לאומי בעברה, הצטרפה לדירקטוריון לפני כשנתיים; יוסף ניצני (66) הוא דח"צ זה 6 שנים; פרופ' יצחק פטרבורג (62), בעברו מנכ"ל סלקום, מכהן בתפקיד שנתיים; דן פרופר (71), יו"ר אסם, מכהן פחות משנה; פרופסור דפנה שורץ (62), בעלת דוקטורט בכלכלה, היא דח"צית זה 3 שנים; עו"ד אורי סלונים (70) מכהן חמש שנים וחצי בתפקיד; דן זיסקינד (69), לשעבר מנהל הכספים הראשי של טבע, מכהן 4 שנים, ואחרון חביב - ארז ויגודמן (53), מנכ"ל מכתשים-אגן ודירקטור בטבע זה חמש שנים.

לנדא טוען כי צריך להקטין את הדירקטוריון ל-12 איש, ואם זה אכן יקרה - עלות העסקת הדירקטוריון כולו תקטן. חברי הדירקטוריון של טבע, נזכיר, זכו בשלהי 2012 להעלאת שכר די משמעותית, וכל אחד מהם מקבל שכר שנתי של 190 אלף דולר לעומת 76 אלף דולר לפני ההעלאה. פרוסט מקבל 900 אלף דולר בשנה.

ויגודמן, למי שלא עקב באחרונה אחרי הכותרות הכלכליות, הוא כנראה המועמד המוביל למשרת מנכ"ל טבע - משרה שהתפנתה באוקטובר האחרון לאחר שג'רמי לוין פוטר מהתפקיד. לפי הידוע, ויגודמן הוא אחד משלושה מועמדים סופיים; השניים האחרים הם אייל דשא, סמנכ"ל הכספים והמנכ"ל הזמני, ומנכ"ל זר. ויגודמן זוכה להערכת הדירקטוריון, אך בחירתו לתפקיד עדיין אינה סופית.

"בנסיבות שבהן הודח לוין, ויכוח עם הדירקטוריון על אסטרטגיה, היה קשה למשוך לתפקיד יוצא של תעשיית הפארמה", אומר ה"פייננשל טיימס" על מועמדותו של ויגודמן. "ויגודמן הוא חבר בדירקטוריון טבע ואינו טירון בעסקיה. ועדיין, הבעיות של החברה - מבנה עלויות מנופח, האפשרות של פקיעת פטנט מיידית על הקופקסון, ודירקטוריון לא פונקציונלי בראשות פרוסט - מחייבות פעולה רדיקלית ומהירה", טוען העיתון.

עוד נכתב במאמר: "סימן מוקדם לכך שצפויים שינויים בדירקטוריון הוא מינוי אלשטיין לסגן יו"ר. אלשטיין חייב להיאבק כדי להבטיח שהמנכ"ל החדש יקבל מושב בדירקטוריון. העובדה שללוין לא היה מושב הייתה אינדיקציה לכך שהוא מעולם לא היה הממונה האמיתי בחברה".

עוד נכתב כי "יש הרבה על מה לבנות בטבע, גם בלי הקופקסון. פקיעת הפטנט כבר מגולמת במידה רבה במחיר המניה. זו נסחרת לפי מכפיל 8.5 בלבד לרווח שחזוי בשנה הנוכחית, מתחת לממוצע הסקטוריאלי, וצניחה של 40% מתחילת 2010. מנכ"ל חדש יוכל להתחיל לשקם את הערך האבוד הזה - אך ורק בתמיכה מלאה של הדירקטוריון. צוות מוחות ללא שמץ של מושג מה לעשות הוא חלופה גרועה יותר מצוות בלי מוחות", מסכם ה"פייננשל טיימס".