עובדי משרד השיכון בעיצומים - לא מפרסמים חוברות מכרזים

הסיבה למהלך היא התנגדות עובדי המשרד להקמת החברה הממשלתית החדשה "דירה להשכיר" ■ גם השביתה בטאבו, לשכות רישום המקרקעין ברחבי הארץ, עדיין נמשכת

ועד עובדי משרד הבינוי והשיכון הכריז על עיצומים. הסיבה למהלך היא התנגדות עובדי המשרד להקמת החברה הממשלתית החדשה "דירה להשכיר" שעתידה לקדם את פרויקט הדיור הלאומי לבנייה לשכירות אותו יזם שר האוצר יאיר לפיד.

עובדי משרד השיכון טוענים כי החברה החדשה עתידה לפעול בתחומים עליהם אמון משרד השיכון, ולכן אין כל סיבה שתקום. יש לציין שהעיצומים נכון לעכשיו נוגעים רק להפסקת פרסום חוברות מכרזי שיווקים על-ידי העובדים ולא במישורים אחרים.

כזכור, רק לפני שבועיים הוכרזו עיצומים דומים גם ברשות מקרקעי ישראל. גם שם מחה ועד העובדים על כך שמשרד האוצר ופעילות החברה החדשה לשכירות עתידה לקבל אחריות על תחומים בהם פועלים אנשי רמ"י. העיצומים ברמ"י הופסקו לאחר כמה ימים ונכון להיום מתקיימים דיונים עם ההנהלה והאוצר בנושא.

ממשרד השיכון נמסר כי "הנושא נמצא בדיונים בין הנהלת משרד הבינוי והשיכון, ועד עובדי המשרד וההסתדרות. הדיונים מתנהלים ברוח טובה ועניינית".

במקביל לעיצומים במשרד השיכון, השביתה בטאבו, לשכות רישום המקרקעין ברחבי הארץ, עדיין נמשכת. מדובר בעיצומים המתקיימים כבר שבוע ימים במסגרתם לא מתאפשרת קבלת קהל ושירות.

המשמעות היא כי רוכשי דירות לא יוכלו לרשום הערות אזהרה, זוגות צעירים וציבור מבקשי המשכנתאות לא יוכלו לקחת משכנתאות מהבנקים. כך גם מבקשי רישום הירושות, פרצלציות, בתים משותפים זכויות מעבר ושירותים נוספים - לא פתוחים לשירות.

"נזק עצום לקבלנים"

"מדובר בנזק עצום לקבלנים", כך אומר עו"ד שי אליאב ממשרד עו"ד גינדי-כספי. "חוק המכר קובע מספר תנאים שניתן לבטל ערבויות ובין היתר זה מתן בטוחה אחרת כדי שהערבות תתבטל. הבטוחה האחרת זה רישום הערת אזהרה נקיה מזכויות צד ג'. בסיטואציה הזו קבלנים לא יכולים לרשום הערת אזהרה לטובת הרוכשים, לבטל הערבויות. כתוצאה מכך הקבלנים נאלצים להחזיק הערבויות וזה גורם לעמלות גבוהות בבנקים, העמדה של אשראי כלפי הבנק וזה מסתכם בסכומים עצומים". עוד מוסיף עו"ד אליאב: "גם בעסקאות מכר יד שניה הכל תקוע. עסקה במקרקעין נגמרת ברישום והשוק תקוע. גם בנק כדי לתת כסף צריך הערת אזהרה ולכן אין מימון וזה תוקע גם את המשכנתאות".

עו"ד דוד בסון ממשרד עו"ד הרטבי, בורנשטיין , בסון מסביר מה השפעתה של השביתה על ענף הנדל"ן: "הטאבו הוא כלי עזר חשוב בביצוע עיסקות נדל''ן, ושביתה בו מסכלת ומטרפדת עיסקות. פעולות חשובות רבות מבוצעות בטאבו , והן הכרחיות לביצוע או מימוש של עיסקות נדל''ן. כך למשל נחוץ הטאבו לרישום הערות אזהרה ורישום משכנתאות או הערות גבי משכנתא שללא רישומן בטאבו שום בנק לא ייתן מימון לרכישת נדל''ן. להליך הרישום בטאבו יש משמעות חוקית חשובה, הואיל והרישום עצמו הוא שזה שבדרך כלל יוצר ומוליד זכויות בנדל''ן". במקביל, בסון גם מוסיף שייתכן שלמרות הקשיים בשביתה, ייתכן והיא תוליד שיפור במערכת המיושנת הקיימת היום: "מניסיון עבר, השביתות הללו שאירעו גם בעבר ואשר גרמו לנזק רב, גרמו גם להתקדמות האתר האינטרנטי . הגיעה השעה שהמדינה תעשה הכל כדי שהטאבו יהיה באינטרנט כולו. אם השביתה הזו תוליד אתר אינטרנטי מסודר יותר יהא זה שכרה של המדינה ואזרחיה. טאבו מסודר, יעיל ומהיר יכול להוזיל את מחירי הנדל''ן"