שר החינוך יכריז על רפורמה גדולה בבגרויות ובפסיכומטרי

במסיבת עיתונאים מיוחדת צפוי שר החינוך להודיע על הוצאתה אל הפועל של רפורמת הבגרויות הגדולה ■ במסגרת התכנית יצומצם מספר הבחינות וישונה אופן חישוב הציונים ■ גם הליך הקבלה לאוניברסיטה יעבור ריענון

המהפכה יוצאת לדרך: שר החינוך שי פירון צפוי להכריז היום (ד') אחר-הצהריים במסיבת עיתונאים מיוחדת על הרפורמה המתכוננת בבחינות הבגרות. במסגרת התכנית, שעיקריה פורסמו לראשונה בחדשות 2, צפוי להצטמצם מספר הבחינות, והציונים יחושבו באופן שונה. ועוד בשורה: תלמידים יוכלו לבחור אם להתקבל לאוניברסיטה על בסיס ציוני הבגרויות - או הפסיכומטרי.

במסגרת הרפורמה, שר החינוך צפוי להודיע כי לא יבוטלו בחינות במקצועות לימוד מסוימים, אך יחד עם זאת צפויה האחדה בין טפסי בחינות השונות ומועדיהן. משמעות המהלך היא צמצום במספר הבחינות שיידרש לעבור כל תלמיד בדרך לבחינת הבגרות.

זאת ועוד, במסגרת הרפורמה צפוי שינוי באופן חישוב ציוניהם הסופיים של התלמידים. על-פי התכנון, 60% מציונו של הנבחן יחושב על-פי הישגיו בבחינת הבגרות, ואילו 40% הנותרים יתבססו על הערכה פנימית של בית הספר על-ידי עבודות חקר ומטלות נוספות. פירון אף צפוי להודיע כי בחינות הבגרות יחלו רק בכיתה י"א, אולם 10% מציונם של התלמידים בכיתות אלה יחושב על סמך הישגיהם בכיתה י'.

בנוסף, פירון צפוי להודיע על רפורמה בהליך הקבלה לאוניברסיטאות. במסגרת השינוי, הקבלה למוסדות ההשכלה הגבוהה, שהייתה עד כה על בסיס הציון המשולב בין תעודת הבגרות והבחינה הפסיכומטרית, תתאפשר על סמך אחת מהן בלבד.

היכולת להתקבל ללימודים באוניברסיטאות על סמך תעודת הבגרות תתאפשר במקרים בהם ציוני התלמיד במקצועות הלבה הינם גבוהים. בשל כך, הבחינות במקצועות אלה יצטרכו את אישורן של האוניברסיטאות.

מטרתו של שר החינוך בצעדים הללו היא להגביר את העצמאות המורים ומנהלי בתי הספר. בנוסף, השר מעוניין במתן משקל רב יותר לתהליכי הלימוד הפנימיים במוסדות הלימוד. פירון מעוניין בצמצום מספר הבחינות, זאת כדי לאפשר למוסדות הלימוד לקיים תהליכי למידה עמוקים ולפנות את זמנם של התלמידים מהצורך בשינון החומר לקראת הבחינות.