המבקר יעניק מעמד של חושף שחיתויות לרפי רותם?

מבקר המדינה יוסף שפירא שוקל את העניין בעקבות פניית כתבים בהובלת משה ליכטמן מ"גלובס" ■ רותם, לשעבר קצין המודיעין של יחידת החקירות של רשות המסים, חשף ב-2005 שחיתויות ברשות המסים ולא זכה להגנה עד כה

מבקר המדינה יוסף שפירא בוחן הענקת מעמד של חושף שחיתויות לרפי רותם, קצין המודיעין של יחידת החקירות של רשות המסים, שחשף ב-2005 שחיתות אך לא זכה להגנה עד כה.

בכנס שארגנו חברי הכנסת מיקי רוזנטל ומשה מזרחי בנושא הון ושלטון בישראל, בשיתוף עמותת שקיפות בינלאומית ישראל בראשות המבקר לשעבר מיכה לינדנשטראוס, התייחס מבקר המדינה שפירא לסוגיית רותם בעקבות פנייה שקיבל משורה של כתבים בכירים, בהובלת משה ליכטמן מ"גלובס". מבקר המדינה ציין כי הוא מעניק לרותם "פתח חדש" וישקול להעניק לו מעמד של חושף שחיתות, אולם לא פירט באילו תנאים.

"השחיתות היא לא דבר חדש", אמר שפירא, "גם לא מראית-עין או נראות, הם קיימים עדיין מהתנ"ך, אולם האמצעים של המושחתים משתכללים מיום ליום, אך גם גורמי האכיפה מתפתחים ויודעים לתת מענה ראוי".

עם זאת, מבקר המדינה אמר כי עדיין קיימים קשיים רבים כדי ששחיתות תיחשף. "איך עושים את זה שאנשים יבואו ויגלו למשטרה או למבקר המדינה או לתקשורת על ידיעה שיכולה להביא לחשיפת שחיתות? זו בעיה לא פשוטה. לתקשורת יש תפקיד חשוב ביותר, מפני שמי שלא רוצה להיחשף בשלב הראשון יודע ללכת לעיתונאי וכך נהנה מחיסיון עיתונאי. אני סברתי שצריך, לאור מה שאמרתי, ליצור מצב שאנשים יבואו ויחשפו את השחיתות. השאלה היא כיצד עושים זאת?", אמר שפירא.

התשובה, לדבריו, היא "לתת לחושפי שחיתויות מקום עבודה שקט ובטוח. משרד המבקר נתן להם ביטחון, הגנה שבאה לידי כך שהעובד יעבור למקום עבודה אחר ונוח. הביטחון הכלכלי הוא מטרייה משפטית שלא תבוא מחשבונו אלא על חשבון המדינה".