כך נמחקה עבירה ב-52 מיליון שקל מכתב אישום של רשות המסים

רשות המסים חזרה בה מסעיף של העלמת מס עקב אי-ניכוי מס במקור בפרשת הסחר בזהב, לאחר שקיבלה את טענת הסנגורים כי המעשים אינם מהווים עבירה

כך נמחקת עבירה בהיקף 52 מיליון שקל מכתב אישום: המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים הודיעה אתמול (ד') לבית המשפט כי חזרה מסעיף אישום של העלמת מס (עקב אי-ניכוי מס במקור) בהיקף 52 מיליון שקל בפרשת הסחר בזהב. זאת, לאחר שקיבלה את טענת סנגורי הנאשמים, לפיה אין להשיב כלל לאישום זה בכתב האישום שהוגש, היות והמעשים המתוארים בו אינם מהווים עבירה.

"לאחר בחינת טענות הנאשמים 2 ו-5 בנוגע לניכוי המס במקור, המאשימה מסכימה כי יש לתקן את כתב האישום בכל הנוגע לניכוי מס במקור", כתבה עו"ד ליאת בכור מהמחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים, בהודעה על החזרה מסעיף האישום לבית המשפט.

מדובר בעניינם של כפיר מויאל וחברת כ.ח.מ סחר ושיווק בע"מ שבבעלותו, העוסקת בשיווק וסחר במתכות יקרות, המואשמים בכך שרכשו מסמואל כוכב (נאשם מרכזי אחר בפרשה) בשנת 2012 זהב בסכום כולל של 173,888,846 שקל.

על-פי העובדות המתוארת בכתב האישום, רכישת הזהב מכוכב נעשתה במסגרת מספר עסקאות שזכו ל"כיסוי חשבונאי" בספרי הנהלת החשבונות של חברת כ.ח.מ. סחר ושיווק, והיה על הנאשמים לנכות מס במקור בשיעור של 30% מסך הכספים ששלמו לכוכב במסגרת אותן עסקאות, ולהעביר לרשות המסים מס סך של 52,166,654 שקל.

בסוף השבוע הגישו עורכי דינו של מויאל, אורי וקובי גולדמן ממשרד גולדמן ושות', בקשה תקדימית למחיקת העבירה בהיקף 52 מיליון שקל מכתב האישום, בטענה כי העובדות המתוארות בסעיף האישום כלל אינן מהוות עבירה.

בבקשה נטען כי החברה כלל לא היתה חייבת בניכוי מס במקור אגב רכישת הזהב שהנאשמים ביצעו לכאורה מסמואל כוכב בשנת המס 2012, ולכן העובדות המתוארות בכתב האישום, בכל הנוגע לאישומם בדבר אי-ניכוי מס במקור, אינן מהוות עבירה.

ביולי השנה הגישה רשות המסים לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתבי אישום נגד סמי כוכב, אילן שפק וכפיר מויאל מבת-ים, ולבית משפט השלום בבאר-שבע כתב אישום נגד מנשה רסולי מאשדוד, בפרשה אותה מכנה הרשות פרשת "זוג משמיים".

בחודש יוני האחרון עצרו משטרת ישראל - להב 433 יאל"כ ורשות המסים - חקירות מע"מ תל-אביב ובאר-שבע, כ-30 חשודים במעורבות ברשת של סחר לא חוקי בזהב, חלקו גנוב מאיו"ש, תוך ביצוע עבירות מס והסתרת עסקאות וכספים.

על-פי כתבי האישום נגד כוכב, שפק ומויאל, שהוגשו על-ידי עורכי הדין אורי שפיגל, ליאת גולדשטיין-שוורץ וליאת בכור מהמחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים, מואשמים שפק ומויאל בכך שבמסגרת תוכנית עבריינית רחבת-היקף קשרו קשר עם כוכב להכנסת זהב "שחור" מהרשות הפלסטינית לתוך ישראל, תוך מתן כסות חשבונאית פיקטיבית, כך שיולבן ויהפוך לזהב הניתן למכירה לגיטימית.

עוד עולה מכתבי האישום כי כוכב, שאינו עובד, רכש זהב ללא תיעוד שמקורו בשטחי הרשות הפלסטינית ובמקומות אחרים, לשם מכירתו בישראל "בשחור", ומבלי שיידרש לשלם מס בגין רכישות אלה. כדי לאפשר את הכנסתו של הזהב ה"שחור" לשוק המקומי, ולאפשר למויאל ולשפק לקנות אותו ממנו ולמכור לאחרים, קשרו השלושה קשר והציגו מצג כוזב בדבר התנהלות לגיטימית של הסחר ביניהם, תוך שהם קושרים קשר להוצאה וניכוי של חשבוניות מס פיקטיביות בנסיבות מחמירות.

כתבי האישום מייחסים לכוכב, שפק ומויאל הלבנת הון בסכום של יותר מ-200,000,000 שקל, התחמקות מתשלום ניכוי מס במקור בסך של 135,000,000 שקל, סיוע לאחר להתחמק מתשלום מס בסך של 69,000,000 שקל, וזאת בכך שניכו מס תשומות פיקטיבי בהיקף של יותר מ-300,000,000 שקל, ובכך שהשתמשו בכל מירמה, עורמה ותחבולה להשתמטות מתשלום מס בסך של יותר מ-100,000,000 שקל.

כוכב אף מואשם בהשמטת הכנסות בסכום העולה על 300,000,000 שקל.

כאמור, כתב אישום נוסף בפרשה הוגש על-ידי עורכות הדין יהודית אביטן, יעל בוקר-יוסף ורעות סנה מהמחלקה המשפטית של מכס ומע"מ באר-שבע, נגד מנשה רסולי מאשדוד.

מכתב האישום נגד רסולי ונגד 5 חברות בניהולו עולה כי בין השנים 2007-2013 ביצע רסולי עבירות של קיזוז והפצת חשבוניות מס פיקטיביות בחברות בהיקף כולל של 181,554,306 שקל, שהמע"מ הגלום בהן הוא בסך של 25,094,946 שקל.

עורכי הדין קובי גולדמן, אורי גולדמן ומיכאל כשכאש ממשרד גולדמן ושות' מסרו: "מאחר שכתב האישום הוגש בחופזה, התביעה לא שמה לב לכך שהאישום נגד מרשינו הוגש ללא כל אחיזה משפטית. אנו שמחים שלאחר בדיקה נוספת, קיבלה התביעה בהגינותה את טענתנו המקדמית ובחרה לבטל את האישום, על אף שמדובר בסכום אסטרונומי, ועל אף שבתחילה הביעה התנגדות עזה לכך. מדובר במהפך בתיק עוד לפני תחילת ההוכחות".