מה באמת שווה "אליפות החורף" בליגה הספרדית?

הסיבוב הראשון הסתיים עם מקום ראשון לברצלונה, אבל האם בכלל יש לכך משמעות סטטיסטית לקראת ההכרעה האמיתית בחודש מאי?

"יש הבדל קטן של 400 מיליון אירו בין התקציבים שלנו ושל ברצלונה, כך שעם הכלים שיש לנו - נאבקנו ונלחמנו כדי להיות איפה שאנחנו נמצאים היום". מי שחתום על הדברים האלו הוא דייגו סימאונה, מאמן אתלטיקו מדריד, שקבוצתו הצליחה לא להפסיד אמש (שבת) במשחק הבית שלה בוויסנטה קלדרון למכונה הקטאלונית.

המנג'ר הארגנטיני אכן הצליח להוביל את חניכיו להישג מאד מפתיע: סיום הסיבוב הראשון בליגה הספרדית במקום השני, עם אותו מספר נקודות כמו של ברצלונה (50) המוליכה, עם הפרש שערים פחות טוב (פלוס 36 לעומת פלוס 41 של בארסה).

מה ההיסטוריה מלמדת אותנו על "אליפות החורף" והמשמעות הסטטיסטית שלה? למען האמת, סיום של הסיבוב הראשון במקום הראשון בינואר - אינו ערובה לחגיגות בליגה הספרדית במאי: רק ב-55% מהעונות שהתקיימו בתולדות הליגה, "אלופת החורף" הוכתרה לאלופה הרשמית בסיום העונה. עם זאת, במקרה של ברצלונה התוצאה בדרך כלל הולכת איתה: ב-10 מתוך 11 העונות הקודמות בהן סיימה ראשונה את הסיבוב הראשון, הוכתרה גם לאלופת ספרד בסופו של דבר.

כך או כך, ברצלונה ואתלטיקו סיימו אתמול את הסיבוב הראשון השלישי הכי טוב בתולדות הליגה הספרדית: 50 הנקודות שלהן זה ביצוע שרק פעמיים הושג טוב ממנו בתום 19 מחזורי הליגה הראשונים (52 נקודות לברצלונה ב-2010/11, ו-55 בעונה הקודמת 2012/13).

בסך הכל זכתה ברצלונה ב-22 אליפויות במהלך ההיסטוריה שלה, שנייה רק לריאל מדריד (32). אתלטיקו, אגב, במקום השלישי בדירוג הזה (9 אליפויות, האחרונה ב-1996). יש לציין כי נכון לעכשיו, אחוזי ההצלחה של אתלטיקו בליגה גבוהים יותר מאשר השיגה באליפות האחרונה שלה לפני 18 שנה.