מספר המשרות הפנויות צנח ב-18.6% מתחילת 2013

מספר המשרות הפנויות במגזר העסקי בשפל - רק 54.9 אלף מקומות עבודה

בסוף 2013 הגיע מספר המשרות הפנויות במגזר העסקי לשפל של 54.9 אלף משרות, לעומת 65 אלף משרות בתחילת השנה (ינואר 2013) - כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ד') הלמ''ס.

מדובר על צניחה חדה של כ-18.6% ב-2013 בביקוש לעובדים במגזר העסקי או ירידה של 10,000 משרות במונחים מוחלטים. לפי הלמ''ס, מדובר על המספר הנמוך ביותר של משרות פנויות שנרשם אשתקד. נתונים אלו עקביים עם נתוני החשבונות הלאומיים, המצביעים על החרפת ההאטה בפעילות הכלכלית במשק, לרבות הצמיחה בתוצר העסקי.

בדצמבר 2013 נמשכה מגמת הירידה שהחלה בחודש הקודם - נרשמה ירידה של 7.4% בביקוש לעובדים במגזר העסקי לעומת נתוני נובמבר, וזאת בהמשך לירידה של 4.4% בביקוש לעובדים בין נתוני אוקטובר לנובמבר. והנה הנתון המטריד ביותר: כ-37% מהירידה הדרמטית בביקוש לעובדים במגזר הפרטי, נובעים מירידה בביקוש לעובדים בתחום הבינוי, שירד ביותר מ-8,000 משרות פנויות בתחילת 2013 לכ-4,500 משרות בלבד בדצמבר 2013 - ירידה של כ-45% תוך שנה.

הירידה בביקוש לעובדי בניין משקפת ירידה בהיצע הבנייה, תופעה שעשויה להסביר את המשך העלייה במחירי הדיור, לנוכח אי-הירידה בביקוש לדירות. גם בענף המסחר נרשמה ירידה במשרות הפנויות, בכ-20% לעומת תחילת 2013. בענף הבינוי נרשמה הירידה הגדולה ביותר לעומת שאר הענפים.

הנתונים מעוררים שאלה בסיסית: איך הם מסתדרים עם נתוני האבטלה שממשיכים לרדת ולהערות על שיפור בתעסוקה. מתברר כי זה זמן רב כלכלני בנק ישראל, ואף הנגידה עצמה, מתייחסים לתופעה הזו: חלק הארי של השיפור בנתוני התעסוקה מוסבר בגידול במועסקים בשירותים הציבוריים.

"עיקר הגידול בתעסוקה בשנתיים האחרונות היה מרוכז במגזר הציבורי ויש קיפאון במשרות במגזר העסקי. עיקר המשרות נוצר בשירותים הציבוריים, וזה בהחלט מטריד" אמרה הנגידה קרנית פלוג בתחילת השבוע שעבר בסקירה שהעניקה לחברי ועדת הכספים. "אם מסתכלים קדימה, ולוקחים את העובדה כי התקציב הבא (ב-2015) יהיה מתוח יותר (עקב השינוי בכלל הפיסקאלי הקובע ירידה בקצב התרחבות התקציב - א.פ.), אז ניתן לצפות להתמתנות במספר המשרות במגזר הציבורי ובעלייה מסוימת באבטלה".

משרות
 משרות