הערכות: כ"ץ יפנה לנתניהו אם האוצר יטיל וטו על 2 נמלים

הערכות בחברת נמלי ישראל: לחברה יש את ההון העצמי הדרוש לגיוס החוב למימון ההקמה

שר התחבורה ישראל כ"ץ יערער לרה"מ אם האוצר יטיל וטו על הקמת שני נמלים במקביל, באשדוד ובחיפה. נתניהו כבר הצהיר על תמיכתו הגורפת בתוכנית להקמת הנמלים במקביל.

כ"ץ מסתמך על הערכת חברת נמלי ישראל (חנ"י) האחראית על הקמת הנמלים החדשים, שלפיה ניתן לממן את הקמת הנמלים במקביל למרות שעלות כל נמל מגיעה ל-4 מיליארד שקל. חנ"י פרסמה מכרז הקמה לשני הנמלים במקביל. הזוכה במכרז צפוי להיבחר בחודש יוני ובחנ"י נערכים לתחילת עבודות ביולי וכבר אגרו לשם כך אבנים להקמת שוברי הגלים.

ל"גלובס" נודע כי הערכות בחנ"י הן שלחברה יש די הון עצמי כדי לגייס את החוב הדרוש למימון הקמת הנמלים. מדובר בחוב כולל של 4 מיליארד שקל (עבור בניית שני הנמלים) שניתן לפרוס את גיוסו על פני כמה שנים. חנ"י נהנית מדירוג אשראי מקומי מושלם (AAA) וקופתה כמיליארד שקל המיועדים למימון הקמת הנמל. המקור להחזר החוב שיגויס הוא ההכנסות השנתיות של חנ"י בהיקף של כ-600 מיליון שקל שנהנות מגידול עקבי ככל שמתרחבת הפעילות בנמלים.

ואולם באוצר מעדיפים לצאת כעת בבניית נמל אחד ולדחות בשנתיים-שלוש את תחילת העבודות על הנמל השני. באוצר מטילים ספק בהתממשות התחזיות של גופי הספנות על הגידול הצפוי בהיקף תנועת המטענים לישראל וממנה ובאגן המזרחי של הים התיכון.

"הנחת העבודה שלנו היא שיהיה רק נמל אחד", אמר ל"גלובס" גורם מטעם אחת העיריות המתמודדות במכרז. "גלובס" דיווח אתמול כי ראש רשות הספנות במשרד התחבורה יגאל מאור טוען כי התחזיות פסימיות מדי כיוון שהאביב הערבי הביא להקפאת תוכניות להרחבת נמלים מתחרים באזור, ובעיקר במצרים.

לטענת האדריכל מיכה רטנר שתכנן את חלקו המערבי של נמל חיפה, הקמת נמל המפרץ תסכן את קיומו של הנמל הקיים ותגרום לפגיעה חזותית קשה בנוף מפרץ חיפה. בראיון שפורסם אתמול ב"גלובס" (ג') אמר רטנר כי בניית רציף נוסף בנמל היא חלופה זולה יותר, מהירה יותר לביצוע ובעלת השלכות חמורות הרבה פחות על הנוף והתחבורה במטרופולין. בחנ"י דחו את הטענות ואמרו כי הצעותיו של רטנר נבחנו לעומק על ידי גורמי התכנון הבכירים ביותר ונמצאו לא מעשיות.

מהנדס העיר חיפה אריאל ווטרמן מסר היום ל"גלובס" כי "הנמל החדש מהווה חלק מחזון פיתוח העיר כפי שבא לידי ביטוי בתוכנית המתאר המחוזית ובתוכנית המתאר החדשה של חיפה. התוכנית עולה בקנה אחד עם הרחבתה המתוכננת של קרית חיים על שטח חוות המכלים וכוללת חיץ ירוק בין הנמל לשכונת המגורים המתוכננת כמקובל בתכנון מודרני. פיתוחו של הנמל לא רק שלא יפגע באטרקטיביות של השכונה אלא מסתמן כמחולל הכלכלי המשמעותי ביותר להשלמתו של החזון לפתוח המרחב.

"התוכנית לוותה בתסקיר השפעה על הסביבה שהוכן על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה והמועצה הארצית לתכנון ובנייה. במסגרת התסקיר נבחנו באופן מעמיק וחסר תקדים בהיקפו כל ההיבטים החזותיים והסביבתיים הכרוכים בנמל העתיד".