כך מתנהלת תחנת הרכבת של הכדורגל האירופי

רק 21% מהשחקנים בליגות אירופה הם שחקני בית; קבוצה מחתימה בממוצע 10.2 שחקנים בשנה ■ נתונים ממחקר דמוגרפי חדש על הכדורגל

ברזיל ממשיכה להיות יצואנית הכדורגלנים מספר 1 בעולם; שיעור הכדורגלנים שמשחקים מחוץ למדינת האם שלהם רושם שיאים חדשים; ואייאקס ממשיכה להיות קבוצת הכדורגל שמספקת הכי הרבה שחקנים לקבוצות ברחבי היבשת. אלו שלושת הממצאים העיקריים שעולים מהדוח השנתי, שמפרסם היום (ג') הארגון השווייצרי CIES Football Observatory - שמבצע מאז 2005, בשיתוף עם פיפ"א ועם אוניברסיטת נוישאטל השווייצרית, את האנליזה הסטטיסטית/דמוגרפית/גיאוגרפית/גופנית המקיפה ביותר על הכדורגלנים באירופה.

המחקר כולל את 31 ליגות הכדורגל הבכירות באירופה, ובסך הכל 472 מועדונים ו-11,653 כדורגלנים.

הנה על קצה המזלג כמה מהדברים המעניינים ביותר שניתן ללמוד מהדוח החדש, ושמתייחס לשנת 2013:

שיעור השחקנים הזרים באירופה: 36.8%. טשטוש הגבולות שיצר האיחוד האירופי הפך את הכדורגל לאחד מהשווקים הגלובליים ביותר בעולם. שיעור השחקנים שמשחקנים מחוץ למדינות האם שלהם הגיע בעונה החולפת לשיא חדש - 36.8%, או במלים אחרות למעלה משליש מהשחקנים משחקים מחוץ למדינות האם שלהם. בסך הכל 49.3% מהשחקנים כיום באירופה שיחקו בשלב כזה או אחר בקריירה מחוץ למדינת האם שלהם.

בצרפת ובספרד בורחים החוצה. ברזיל ממשיכה להיות יצואנית הכדורגלנים הבכירה ביותר בעולם, אבל המספרים הולכים ויורדים בהדרגה: בסך הכל 471 שחקנים ברזילאים מציפים את ליגות אירופה, לעומת 538 ברזילאים בשנת 2009. צרפת היא המדינה בעלת היצוג השני הכי גדול בכדורגל האירופי, עם 247 שחקנים שחקנים צרפתים שמשחקים מחוץ לגבולות המדינה (59+ בהשוואה ל-2009); את הגידול המשמעותי ביותר רושמת ספרד, שבהשראת המצב הכלכלי הקשה, שולחת 178 שחקנים לחפש עתיד טוב יותר בשדות של אירופה (121+ בהשוואה ל-2009).

להחתים כמה שיותר. למרות רגולציות הפיננשל פייר-פליי שהיו, בתיאוריה לפחות, אמורות להגביל קצת את תנועת השחקנים ביבשת - בפועל המצב שונה לגמרי. 41.3% מהשחקנים בשנה שעברה בליגות אירופה הם החתמות חדשות, כאשר שיעור ההחתמות החדשות הממוצע לקבוצה בשנה האחרונה עומד על 10.2 שחקנים למועדון (שיא חדש). בדרום ומזרח אירופה תופעת החתמת השחקנים היא החזקה ביותר, עם 12.1 שחקנים חדשים בממוצע למועדון; בעוד שבצפון אירופה הוחתמו רק 6.8 שחקנים בממוצע למועדון.

אפשר להצליח בלי גובה. מבין 472 המועדונים שנבחנו, ברצלונה היא המועדון השני הכי נמוך בכדורגל האירופי - עם גובה ממוצע של 177.4 ס"מ. הבונדסליגה הגרמנית היא הליגה הגבוהה ביותר מבין חמשת הליגות הבכירות באירופה עם ממוצע של 183.8 ס"מ, בעוד שהליגה הספרדית היא הנמוכה בינותר עם ממוצע גובה של 180.1 ס"מ.

נאמנות לסמל? יש דבר כזה. שני המועדונים שבהם הנאמנות הגבוהה ביותר של שחקנים הם ברצלונה ומנצ'סטר יוניטד - שחקני ברצלונה נמצאים בממוצע בקבוצה 5.5 שנים, כאשר "השדים האדומים" הם המועדון השני והיחיד שבו שחקנים מחזיקים בממוצע יותר מ-5 שנים מבלי לעבור לקבוצה אחרת.

מודל אייאקס? עדיין עובד. אייאקס אמסטרדם, שידועה בזכות מודל האקדמיה שמאפשר לה לשרוד כלכלית לאורך שנים, ממשיכה להוכיח כי המודל עדיין עובד. 69 שחקנים שיצאו מבית הגידול של האלופה ההולנדית משחקים נכון לעונה שעברה בליגות אירופה, מתוך זה 12 שחקנים שעדיין משחקים במועדון; 61 שחקנים מאקדמיית הכדורגל של ברצלונה שוטפים את קבוצות היבשת, מתוך זה 16 שחקנים שעדיין משתייכים לסגל של המועדון הקטאלוני. קבוצות נוספות שאחראיות לפיזור שחקנים ביבשת: פרטיזן בלגרד עם 66 שחקנים ברחבי היבשת, ספורטינג ליסבון והיידוק ספליט 52 שחקנים כ"א, הכוכב האדום בלגרד 50 שחקנים, ריאל מדריד וספרטה פראג 46 כ"א, דינמו קייב 44 שחקנים.

שחקני בית: מי צריך אותם?! שיעור שחקני הבית שקבוצות משאירות אצלן ממשיך לצנוח, ועומד על 21.3% בלבד (ההגדרה ל"שחקני בית" על פי המחקר היא - שחקנים ששיחקו לפחות 3 שנים במועדון בין גילאים 15 ל-21). הקבוצה ההונגרית סזומבטלי הלאדאש היא הקבוצה עם שיעור שחקני הבית הגבוה ביותר בכדורגל האירופי - 85.7% משחקני הסגל שלה הם שחקני בית. מבין הקבוצות בליגות הבכירות, ברצלונה מדורגת ראשונה עם 64% שחקני בית בסגל, אחריה ליון (53.8%), פרייבורג (34.6%), ארסנל (32.3%) ואטלאנטה (28.6%).

מבין 98 המועדונים בחמש הליגות הבכירות ביבשת (אנגליה, גרמניה, איטליה, ספרד, צרפת), רק ארבעה מועדונים מחזיקים רוב של שחקני בית בסגל: ברצלונה, אתלטיק בילבאו, ריאל סוסיאדד וליון.

שיעור שחקני הבית בחמש הליגות הבכירות עומד על 16.5% בלבד. בסרייה A האיטלקית שיעור שחקני הבית בסגלים הוא הנמוך ביותר ועומד על 8.4%.