מסע בניחוח נוסטלגי: טיול בעקבות רכבת העמק המיתולוגית

האם רכבת העמק המיתולוגית חוזרת? לא בדיוק. בימים אלה מתבצעות עבודות להנחת "מסילת העמק" בין חיפה לבית שאן ■ אהרל'ה ברינדט, משוגע לדבר, כתב מדריך מפורט להולכים בעקבותיה

כשנוסעים בימים אלה לעמק יזרעאל, אי אפשר להתעלם מהעבודות הנרחבות המתבצעות לצדי הכבישים 70 ו-71, להנחת "מסילת העמק" בין חיפה לבית שאן. כבר השם מעורר זכרונות על רכבת העמק, שמה הבלתי רשמי של השלוחה המקומית של מסילת הרכבת החיג'אזית, שנבנתה בתחילת המאה ה-20 וקישרה בין חיפה לעבר הירדן, דרך בית שאן, צמח, טבריה ודמשק. האם הרכבת המיתולוגית חוזרת? לא באותו התוואי בדיוק, היא לא תפעל על קיטור, גם לא תגיע לדמשק, ויש ויכוח נוקב על הכדאיות הכלכלית, אבל אי אפשר להפריז בניחוח הנוסטלגי של הפרויקט. עד שהרכבת תתחיל לשקשק על הפסים, כנראה אי שם ב-2016, אפשר לטייל ב"שביל רכבת העמק", ברגל, באופניים או ברכב ולעצור בתחנות ההיסטוריות.

השביל הזה הוא שיגעון של בן אדם אחד, אהרל'ה ברינדט (אל"מ מיל), שאחרי שעשה את שביל ישראל ושביל הגולן, חיפש את הדבר הבא, וכך נולד השביל בעקבות רכבת העמק. הוא מתחיל בתחנת חיפה ומסתיים בצמח שעל הכנרת, ועד אל-חמה מגיע. השביל עובר בתחנות הראשיות - כפר יהושע, עפולה, בית שאן, גשר הנחלים - ובקטעים מסוימים מגלה את המסילה ואת הגשרים המקוריים שלה.

אורכו של תוואי מסילת רכבת העמק ההיסטורית הוא כ-100 קילומטרים. אם מסיבות טכניות ואם משום שמצא לנכון להרחיב את הטיול לאתרים נוספים בסביבת המסילה, אורכו של שביל הטיול כ-150 קילומטרים. נדגיש שאין המדובר בשביל רשמי ומסומן, ועל כן מומלץ מאוד לצאת לדרך עם המדריך שכתב ברינדט, המחולק ל-14 קטעי טיול. בכל פרק תיאור מפורט של המסלול, מידע על האתרים בקרבתו, מפה ותצלומים, סיפורים היסטוריים שובי לב, תיאורי טבע, המלצות על אתרים ועצות לרוכבי אופניים ולטיולי משפחות. אורכו של כל קטע בין 8 ל-15 קילומטרים ודרגת הקושי ברובה קלה עד בינונית.

למשל, הקטע שבין פארק תחנת הרכבת בקריית חרושת לכפר יהושע, מסלול המשלב טבע ואתרים היסטוריים. מתחנת קריית חרושת צועדים מזרחה לכיוון נחל קישון ועד לתל קשיש. חלק מהמסלול עובר בשביל יפה וצובט לב: "מהשומר העברי הראשון לאסטרונאוט העברי הראשון". הוא ממשיך למערות המנורה (גן לאומי בית שערים) ועולה לגבעת שיח' אבריק ולפסלו של אלכסנדר זייד.

כשמגיעים לתחנת כפר יהושע - או תל א-שמאם, שפירושו בערבית ניחוח מלונים, כי הבדואים באזור עסקו בגידולי מלון - מכה בנחיריים ריח הזבל, ניחוח חציר. עמדתי וניסיתי לדמיין את הנוסעים של פעם מצטופפים בתחנה ובקרונות. זהו עמק יזרעאל, כמו בשיר. אתר התחנה מופעל על-ידי המועצה לשימור אתרים ובמגדל המים משוחזרת כעת המערכת המורכבת לשאיבת המים, בניצוחו של רן חדוותי, איש קיבוץ עין שמר ומומחה מספר 1 בתחומו. כי זאת לדעת, האחראי על שאיבת המים מן הבאר, אחסונם בדוד הענק וממנו לקטר עצמו, היה בין היחידים שהותר לו להתגורר במתחם התחנה עם משפחתו.

התחנה הישנה של עפולה מוקפת כיום בבניינים ובעיר, אבל המתחם, על בניין הדוד שבו, מזמן היסטוריה מרתקת: ב-14 בנובמבר 1942, בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, הגיעה לתחנה רכבת שיצאה ממחנה הריכוז ברגן בלזן ועליה 222 אזרחים בריטים שהגרמנים העבירו לארץ, וקיבלו תמורתם מתיישבים טמפלרים. 69 אנשים מהקבוצה היו יהודים שנקלעו לאירופה לפני המלחמה. עדויותיהם אימתו לראשונה את הידיעות על מחנות ההשמדה ושואת יהודי אירופה.

למתדלקת הצעירה בתחנת הדלק בכניסה לבית שאן לא היה מושג על מה אנחנו מדברים. "הייתה פה תחנת רכבת פעם?", שאלה. תחנת בית שאן הוקמה ב-1904, הייתה הרביעית בגודלה, הזינה את דודי המים של קטרי הקיטור וסיפקה גם חומר בעירה. המבנים ההרוסים בחלקם של התחנה ההיסטורית צמודים למנהלת פרויקט המסילה החדשה, ועל כן הם זוכים כעת לשחזור יסודי. כדי להתקרב לשם צעדנו מעט בבוץ (הגענו ביום גשם), אבל היה שווה.

מדרך הטבע, שביל הטיול עובר לאורך הגשרים שעליהם נסעה הרכבת, שהיפים שבהם היו (ועודם) הגשרים מעל נחל קישון, נחל יששכר ונחל תבור. צועדים באפיקו של נחל תבור מתחת לגשר מזרחה. מעט יותר משני קילומטרים בהמשך השביל, בין קוצים ואבנים, עומד מבנה בטון פרוץ. זה מה שנותר מתחנת גשר הנחלים (במפגש הירדן והירמוך).

מכאן זוהי קפיצת הדרך לאתר גשר הישנה. המואזין בצד הירדני נשמע היטב. ישבנו במסעדת רוטנברג, השוכנת בצמוד לחצר גשר, במבנה שהיה חלק מתחנת ביקורת הגבולות, ושומר להפליא. כיום זו מסעדת שף עם תפריט עשיר ויצירתי.

על הקיר ממול הציץ עלינו "הזקן מנהריים", פנחס רוטנברג בכבודו ובעצמו. על העץ שמבעד לחלון ישבו עשרות קורמורנים. לבניות ערכו מעוף ושלדגים צבעו עץ אחר בטורקיז. זהו גן עדן לציפורים ולצפרים. לא לשכוח משקפת. טל' 04-6752237, rutenbergrest@gmail.com

אתר הספר: www.shvil-rakevet-haemek.com

שעון חורף

סדרת אירועי תרבות ייחודית בירושלים, "שעון חורף": מיצגי וידיאו על בניינים, סיורי לילה, הופעות אלטרנטיביות, כיתות אמן, סדנאות שף, הרצאות, ג'אם סשן, פיוטים, תיאטרון רחוב, תערוכות, שיעורי ריקוד, תחרות אכילת חומוס, ערב מוזיקלי ליהודים ולערבים, מסיבות בחללים מיוחדים ועוד.

מידי יום שני מ-00:91 במהלך חודש פברואר, כניסה חופשית. פרטים:

young-city.co.il