אמזון עד הבית

האם אמזון תוכל לדעת עוד לפנינו מה נרצה לחפש ולקנות?

בחודש דצמבר האחרון הודיעה חברת אמזון על שירות המשלוחים החדש עליו היא שוקדת בימים אלה: "אמזון פריים אייר". בראיון טלוויזיוני בתוכנית "60 דקות" הכריז ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, כי החברה תשתמש במטוסים זעירים ללא טייסים (מל"טים), שימריאו ממחסני הלוגיסטיקה הענקיים שלה ויגיעו תוך 30 דקות אל בית הלקוח, כשהם נושאים עימם את החבילה אותה רכש.

בסרטון תדמית ששיחררה אמזון לרשת האינטרנט וזכה לתפוצה ויראלית מיידית נראה המטוס הזעיר חונה בקצהו של מסלול אריזה במחסני החברה. המוצר הנרכש נארז, באופן אוטומטי כמובן, ומועבר על-ידי מסוע אל המטוס אליו הוא מוצמד באמצעות המלקחיים המותקנים בירכתי כלי הטיס. המטוס מקבל באורח ממוחשב את כתובת הלקוח, ותוך כדי המראה כבר מחשב את המסלול הנכון ליעד. תוך זמן קצר הוא נוחת ומשחרר את החבילה על המדשאה המטופחת היטב של בית הלקוח. זה האחרון יוצא אל חצר ביתו וצועד אל החבילה המצפה לו, בעוד המטוס הזעיר ממריא לו לדרכו חזרה למחסני אמזון, כדי לטפל במשלוח הבא.

בראיון הטלוויזיה העריך בזוס כי שירות המשלוחים החדש של אמזון יתחיל לפעול מתישהו בשנת 2015. יש עוד מספר נושאים טכניים לא קטן שעל החברה לפתור כדי לאפשר שימוש מסחרי במשלוחים האוויריים האוטומטיים שלה כמו מסלולי טיסה בטיחותיים בגובה נמוך, גישה לנחיתה ולהמראה באזור הלקוח, התאמה למזג-אוויר בעייתי ועוד. כמו כן, רשות התעופה האמריקאית, ה-FAA, צריכה להעניק אישורים משלה לשירות ה"פריים אייר" וזהו תהליך ביורוקרטי לא פשוט, שייקח זמן.

אבל כל אלה אינם מרתיעים חברה כמו אמזון, שעומדת כבר שנים בראש המהפכה ששינתה את הרגלי הרכישה והצריכה של מאות מיליוני אנשים והפכה את מושג הקנייה האלקטרונית לשווה לכל נפש, בתנאי שאותה נפש מחזיקה במחשב מקוון ובכרטיס אשראי.

"הם כבר יקנו"

מסתבר שזה איננו החידוש היחיד של אמזון בתחום התובלה והלוגיסטיקה. בשבוע האחרון התפרסמו ידיעות בדבר בקשה לפטנט שהגישה אמזון ושזכה לאישור רשם הפטנטים האמריקאי בחודש דצמבר 2013. הפטנט של אמזון נקרא "חיזוי משלוחים מראש", והוא מתאר שיטה למשלוח חבילות עם מוצרים שטרם נרכשו. אתר רשם הפטנטים האמריקאי מציג את פטנט מספר 8,615,473, שנרשם על-ידי 4 ממציאים ומשויך לאמזון.

באמצעות ההסבר המפורט והדיאגרמות המצורפות ניתן להבין כי אמזון תשתמש בכמויות המידע האין-סופיות הנצברות בידיה לגבי הרגלי הצריכה של לקוחותיה כדי לחזות צריכה מתפתחת של מוצרים מסוימים בפרק זמן ובאזורים נתונים. על סמך המידע שברשותה, ענקית הקמעונאות האלקטרונית תוכל לשנע חבילות אל לקוחותיה עוד בטרם החליטו לרכוש.

"הם כבר יקנו, למרות שעדיין אינם יודעים שיעשו זאת", יניחו מחשבי אמזון, ומן הסתם, ברוב המוחלט של המקרים, הם גם יצדקו.

הפטנט מתאר שתי מערכות מחשבים המתקשרות זו עם זו - האחת עוקבת אחרי החבילה עצמה במסלולה ממחסן האריזה ועד ליעד שאיננו ידוע מראש, בעוד המערכת השנייה מאתרת הזמנות ומשדרת כתובות יעד משוערות ככל שהן הולכות ומתבהרות לה.

ניתן לדמיין שבעולם אידיאלי יישמע צילצול בדלת, והמשלוח יגיע בדיוק ברגע שהלקוח ילחץ על כפתור הרכישה. בעולם האמיתי, אמזון נערכת גם למצבים שהלקוח לא באמת רצה לרכוש את המוצר. היא תטפל במצבים כאלה על-ידי מתן הנחות מפליגות, מתנות במקרה הצורך וכמובן היכולת הצרכנית הנפלאה להחזיר מוצרים, כך מציין הפטנט.

כלקוח נאמן של אמזון, עוד מהימים בהם היתה רק חנות ספרים גדולה, אני ממשיך להצדיע לחברה הזו, שבמשך 20 השנים מאז הקמתה הצליחה לממש את החזון שהגדיר ג'ק בזוס עוד בימים הראשונים להקמתה: "אנחנו רוצים להיות החברה הכי ממוקדת-לקוח עלי אדמות. אנחנו בונים מקום שבו אנשים יכולים למצוא ולגלות כל דבר שהם רוצים לקנות".

נראה כי אפילו החזון הגדול הזה לא מדביק את המציאות החדשה, שבה אמזון יודעת עוד לפנינו מה נרצה לחפש ולקנות - ומספקת לנו את רצונותינו עוד לפני שידענו להגדיר אותם בעצמנו.

* יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.