מי בכלל הניח את הפח?

מה קלקל נפתלי בנט? מה אמר שלא היה ידוע לכל לפני כן?

אם נפתלי בנט גרם נזק (כפי שטוען ראש הממשלה), הרי שבנימין נתניהו הגדיל מאוד את הנזק בתגובתו לדברי בנט. אני יודע שיש כאלה, מחסידי נתניהו, החושבים בנקודה זו "נו, בטח, תמיד ביבי אשם". הם לא יטרחו להמשיך לקרוא את הנימוקים. לא מעניין. מה שמעניין אותם זו השורה התחתונה: בעד או נגד ביבי. אני מציע שיעשו מאמץ, אולי לאחר שיקראו את הדברים יבינו שלפעמים ביבי לא צודק. אולי?

הסיפור מתחיל בפרסום בימים אלה, שלפיו "גורם בכיר" (ראש הממשלה) אמר כי "בהסדר שיושג (אם יושג), יש לאפשר ליהודים להישאר בבתיהם בשלטון פלסטיני". אמירה שפורשה כי ביבי מוכן לכך שההתנחלויות, רובן או חלקן או כולן, יישארו במקומן, אבל יעברו לריבונות פלסטינית. ייתכן שזה קשור להצעת ליברמן שיישובי הערבים בגזרת ואדי ערה יעברו לריבונות פלסטינית.

אמירה נוראה?

הדיאגנוזה של בנט לדברי נתניהו הייתה שהאיש לוקה ב"אובדן עשתונות ערכי". אמירה כל-כך נוראה? בביבי הוטחו במהלך השנים האשמות הרבה יותר חמורות. אבל ראש הממשלה לא התאפק (או לא רצה להתאפק?) והכריז: בנט נפל לפח שאני, ביבי, טמנתי לאבו מאזן. ההצעה שלי הייתה "בלון ניסוי" שנועד לבחון את תגובת אבו מאזן אליה, ואז בא בנט וקלקל.

מה קלקל בנט?

מה בנט קלקל? מה אמר שלא היה ידוע לכל לפני כן? האם העובדה שהוא מתנגד להצעת ביבי יש לה משקל "מקלקל"? אם מישהו הניח פה מוקש, אז ביבי היה זה שרץ להתפוצץ עליו. כי לפני שהוא דיבר, הכול התנהל כרצונו. על-פי התוכנית שלו, אבו מאזן היה אמור להאמין בכנות התוכנית, ולהגיב כלפיה בשלילה, וכך הוא היה יוצא "אשם". כי הרי זה כל העניין - מי אשם.

ביבי הזדרז לספר לעולם כולו שמלכתחילה לא התכוון להצעתו, הודאה תמוהה מאין כמותה ביחסים הבינלאומיים. מה זה, אתה עושה פה צחוק? הופך את כולנו, אומות העולם, לשפני ניסיון לבלונים המגוחכים שלך? איך נדע עכשיו אם הצעה שלך, כל הצעה, היא רצינית או "בלון"?

כבודה הרמוס

ביבי לא הבין שהודאה בהגשת הצעה מבלי להתכוון אליה היא מעשה מזיק? אבל לביבי יש בעיה עם בנט עוד מלפני הקמת הממשלה. הבעיה הזאת קשורה בשרה, כן, שרה, אני מצטער. וגם אם ביבי יצליח לשכוח שבנט פגע פעם ברעייתו, הרי שהיא יכולה להזכיר לו, וגם כדי להבטיח שיגיב בהתאם ל"כבודה" הרמוס.

לא נעים, אבל ככה מתנהלים לפעמים ענייני המדינה. אמוציות אישיות, תגובות אינפנטיליות. היה הרבה יותר טוב אם הם היו יוצאים לגינה ומשחקים בבלונים אמיתיים.