היחצ"ן צבי רבין הורשע ב-39 עבירות שימוש במידע פנים

הורשע בעבירות במניות של לקוחותיו, אבוג'ן, אלדין ואלווריון ■ עו"ד גיא פן הורשע ב-136 עבירות מידע פנים ■ רבין: לקחתי אחריות על חלק מהמעשים מתוך הבנה כי פעילות קשרי משקיעים היא מורכבת, רגישה וחדשה לפסיקת ביהמ"ש

‎‎איש יחסי הציבור וניהול קשרי המשקיעים, צבי (צביקה) רבין, המנכ"ל והבעלים של משרד יחסי הציבור קוואן תקשורת, הורשע בביצוע 39 עבירות של שימוש במידע פנים של לקוחות במשרדו - החברות הציבוריות אבוג'ן, אלדין ואלווריון. זאת, לצורך ביצוע עסקאות בניירות ערך במאות אלפי שקלים.

מקורבו של רבין, עו"ד גיא פן, שביצע עסקאות בהיקף מיליוני שקלים במניות החברות הללו על בסיס מידע הפנים שמסר לו רבין, הורשע בביצוע 136 עבירות של שימוש במידע פנים.

השופט חאלד כבוב ציין כי "רבין עשה שימוש יוצא דופן ואף חסר תקדים במידע הפנים של החברות, אשר שמו בו את מבטחן... רבין ניצל, באופן בוטה, שיטתי ומתמשך, את המידע שהועבר לידיו רגע לפני פרסומו לציבור, על-מנת להעשיר את כיסו ואת כיסם של חבריו, על גבם וחשבונם של משקיעים אחרים. רבין החזיק בתפקיד מרכזי בו נחשף לכמויות עצומות של מידע פנים מצד לקוחותיו, ובמקום לנקוט במשנה זהירות כראוי וכנדרש, בחר לנצל בצורה צינית את מעמדו ואת האמון הרב אשר ניתן בו".

‏עוד הוסיף כבוב כי "מעשיו של רבין מהווים דוגמה קיצונית להתנהגות פלילית הפוגעת קשות בהגינותו של המסחר בניירות ערך ועלולה להשחית את אמון הציבור בשוק ההון... המסחר בשוק ההון מושתת על זרימה בלתי פוסקת, מיידית, הוגנת ושוויונית של מידע אל ציבור המשקיעים, המכלכלים צעדיהם בהתאם. שימוש במידע פנים וניצול בלתי הוגן של פערי מידע, כפי שביצע רבין, פוגם באותה תשתית בסיסית המהווה את אבן היסוד בפעילותו של השוק".

‎‎‏"ניסה להתנער מאחריות"

‏‎‎רבין הודה בחלק מהעבירות שיוחס לו בכתב האישום. בין היתר הודה כי ביצע את העסקאות המיוחסות לו במספר חשבונות בנק - על שמו, על שם בת זוגו מיכל סונסינו, על שם אחותה תמי גנור ועל שם חברת קוואן.

עם זאת, לטענתו, הוא לא התכוון לעשות שימוש במידע פנים, אלא פעל משיקולים כלכליים ועל בסיס ניסיונו הרב בשוק ההון בלבד. לדבריו, טעותו הייתה בשיקול-דעתו, כאשר בחר לסחור בניירות ערך, בעוד מידע פנים מצוי בידו. עוד טען כי מרבית פעילותו בניירות ערך של לקוחותיו נעשתה במועדים בהם כלל לא היה בידיו מידע פנים.

השופט כבוב דחה את גרסתו של רבין והרשיע אותו הרשעה גורפת בעבירות שיוחסו לו. "הן בחקירותיו והן בעדותו רבין ניסה להתנער מאחריות למעשיו וביקש לספק הסברים בלתי הגיוניים בעליל לפעילותו בשוק ההון - הסברים אשר היה מוטב אילו לא נשמעו", קבע.

רבין מסר לאחר הרשעתו: "ניהלנו את המשפט על-מנת לסיים את הפרשה מהר ככל האפשר. החלטתי לקחת אחריות על חלק מהמעשים, מתוך הבנה כי פעילות קשרי משקיעים הינה מורכבת, רגישה וחדשה לפסיקת בית המשפט".

‏‎‎מידע על השקעה של מונסנטו

הפרשה התפוצצה בנובמבר 2009, כשרבין, בת זוגו מיכל סונסינו ועו"ד פן נעצרו בעקבות חקירת מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך.

כתב האישום שהוגש בדצמבר 2011, באמצעות עורכות הדין עופרה רובינפלד-הוך ואלינור שרבני-יחיאלי מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), כלל 5 אישומים, שייחסו לרבין עשרות עבירות של שימוש במידע פנים; ולפן - מעל 100 עבירות של שימוש במידע פנים. פן הואשם גם כי העביר את המידע לאביו ולגיסו, שגם השתמשו בו לביצוע עסקאות בניירות ערך.

מהאישום עלה כי את כל הרכישות של ניירות ערך ביצע רבין באמצעות חשבונה של סונסינו. הפרקליטות החליטה שלא להגיש כתב אישום נגדה, מכיוון שהיא לא ידעה על הפעילות במניות.

‏באישום הראשון הואשם רבין כי השתמש במידע פנים של חברת אבוג'ן, העוסקת בפיתוח גידולים חקלאיים מושבחים גנטית, לפיו ענקית הזרעים האמריקאית מונסנטו תשקיע באבוג'ן עשרות מיליוני שקלים ותהפוך לבעלת עניין בה. בעקבות הדיווח לבורסה בנושא באוגוסט 2008 זינקה מניית אבוג'ן ב-57%, ושעריהן של אופציות החברה זינקו אף הן במאות אחוזים, במחזורים חריגים.

רבין הואשם כי ימים ספורים לפני ההודעה לבורסה, רכש ניירות ערך של אבוג'ן בכ-400 אלף שקל; פן, שקיבל את המידע מרבין, הואשם כי ביצע רכישה של מניות החברה בכ-720 אלף שקל ומסר את המידע לאביו, אהוד פן, ולגיסו, גד לשם, שרכשו מניות בסכום מצטבר של כ-75 אלף שקל.

‎‎רכישת ניירות ערך ואופציות

‎‎באישום השני יוחסו לרבין עבירות שימוש במידע פנים בנוגע ל-3 עסקאות נוספות בין אבוג'ן ל-3 חברות, שהקפיצו את מניית החברה: הסכם לשיתוף-פעולה עם החברת הגרמנית באייר באפריל 2009; עסקה עם החברה השווייצרית סינג'נטה במאי 2009; ועסקה עם חברת תעופה גדולה במארס 2009.

רבין הואשם כי ידע על העסקאות טרם פרסומן, וכי ימים ספורים לפני ההודעה עליהן לבורסה, רכש ניירות ערך ואופציות של אבוג'ן בכ-440 אלף שקל. פן הואשם כי קיבל את המידע מרבין ורכש מניות של החברה בכ-2 מיליון שקל, וכן מסר אותו לאביו ולגיסו, שרכשו גם הם מניות.

‏באישום השלישי יוחסו לרבין ופן עבירות של שימוש במידע של חברת אלדין, שפעלה בתחום תוכנות להגנה על זכויות יוצרים. באוקטובר 2008 פירסמה החברה דיווחים מיידיים ודוחות כספיים, בהם נמסר כי החברה סיימה את הרבעון השלישי עם הכנסות של 31.7 מיליון דולר, וכי הוגשה לה הצעת רכש מטעם קרן וקטור האמריקאית, המנהלת נכסים בכ-2 מיליארד דולר. בעקבות הדיווחים עלה שער מניית אלדין בכ-20%.

רבין הואשם כי טרם פורסם המידע לציבור, רכש ניירות ערך ואופציות של אלדין בכ-66.5 אלף שקל.

‏האישום הרביעי ייחס לרבין ולפן רכישה של מניות אלדין בכ-30 אלף שקל ובכ-200 אלף שקל בהתאמה, שבוצעו סביב עסקת רכישת אלדין בידי קרן וקטור, שבעקבות פרסומה עלה שער המניה ב-44%.

‏באישום החמישי יוחסו לנאשמים שימוש במידע פנים ורכישת מניות של חברת אלווריון, שעסקה בתחום יצור מערכות תקשורת אלחוטיות. זאת, בסמוך לפני פרסום זכייתה במכרז של החברה האמריקאית "אופן ראנג'".

טרם הפרסום, נכתב באישום, העביר רבין את המידע על הזכייה לפן, וזה רכש מניות של אלוורין בהיקף של למעלה מ-700 אלף שקל, והעביר את המידע לאביו ולגיסו.

‎‎‏"הסברים הגובלים בעלבון"

‏באשר לעו"ד פן, הראתה הפרקליטות כי הוא ריכז כ-96% מההשקעות שבתיק ניירות ערך הישראלי שבבעלותו בחברות שייצג רבין, וכך גם כ-60% מתיק ניירות ערך הזרים שהחזיק.

עוד הוכח כי עד לתקופה הרלוונטית לכתב האישום, הסתכמה פעילותו של פן בשוק ההון הישראלי ב-35 אלף שקל בלבד, ואילו בתקופת כתב האישום קפצה פעילותו להיקף של כ-6 מיליון שקל.

‏פן טען כי מעולם לא קיבל מידע פנים מרבין, ובזמן אמת אף לא ידע כי רבין הינו איש פנים. לדבריו, הוא זיהה במשבר הגלובלי שחווה שוק ההון הזדמנות השקעה נדירה.

הוא ציין כי פעילותו בשוק ההון גברה, כיוון שהוא נחשף לחברות שהיו מצויות בקרבתו, לאור ההמלצות השיווקיות והסקירות הכלליות שרבין הציג בפניו, כפי שהציג בפני משקיעים פוטנציאליים רבים, במסגרת עיסוקו לקידום יחסי הציבור וקשרי משקיעים.

‏השופט כבוב קבע כי גרסתו של פן נמצאה "בלתי אמינה ובלתי מהימנה בעליל. הסבריו היו בלתי הגיוניים בעליל, שלעתים גבלו אף בעלבון, לא רק לטוען אותם, אלא גם כלפי מי ששומע. קשה להאמין כיצד ציפה פן מבית המשפט לקבל ולאמץ גרסה חסרת בסיס ואחיזה, מלאת סתירות, חסרת היגיון, גרסה שבינה ובין האמת אין כל קשר". ‏‎‎‏