מנכ"ל ביג, איתן בר זאב, ייקנס ב-100 אלף שקל בגין מידע פנים

כך עולה מהחלטת ועדת האכיפה המינהלית של רשות ני"ע ■ העונש שהוטל על איתן בר זאב נמוך מזה שביקשה הרשות, שכן הוועדה קבעה כי הוא פעל בתום-לב

איתן בר זאב, מנכ"ל ביג מרכזי קניות, ביצע הפרה מינהלית של שימוש במידע פנים - כך עולה מהחלטת מותב ועדת האכיפה המינהלית של רשות ניירות ערך שפורסמה היום (ב'). הוועדה הטילה על בר זאב עיצום כספי בגובה 100 אלף שקל וכן עיצום כספי על-תנאי בגובה דומה.

העונש שהוטל נמוך מזה שהתבקש על-ידי רשות ניירות ערך, מכיוון שהוועדה קבעה כי בר זאב פעל בתום-לב, במטרה למקסם את הרווחים מחוזה ההעסקה שלו, ולא בגלל ידיעת מידע הפנים המדובר. יחד עם זאת, בשל העובדה שהתרשל בהתנהלותו, הוטל עליו העיצום.

בהחלטת יו"ר המותב, השופט בדימוס יהושוע גרוס, וחברי המותב, ד"ר לאה פסרמן וד"ר מאיר סוקולר, שניתנה לפני חודשיים והותרה לפרסום הבוקר, נקבע כי בר זאב רכש מניות מחברת ביג לחשבונו כ-10 ימים לפני פרסום הדוחות הכספיים הרבעוניים של החברה, כאשר טיוטת הדוחות הייתה בידיו.

מטרת הפעולה הייתה להקטין את ההלוואה שהיה אמור לקבל מהחברה במסגרת הקצאה פרטית שנערכה עבורו מספר שבועות לאחר מכן לפי חוזה העסקתו, ולמנוע בכך הפסד של 100,000 שקל. בביצוע פעולה זו, נקבע, בר זאב ביצע שימוש אסור במידע שהיה בידיו אודות נתוניה הכספיים של החברה בטיוטת הדוחות הכספיים שטרם פורסמה.

בהחלטה צוין כי מידע הכלול בדוחות כספיים הוא מטבעו מידע פנים - מידע שיש בו כדי להביא לשינוי בשער נייר הערך ולהשפיע על החלטות המשקיע הסביר. זאת, גם אם אין בנתוני הדוחות חידוש או הפתעה ביחס לנתוני דוח קודם.

עוד קבע המותב כי רווחי שיערוך בדוחות כספיים בחברת ביג, שהינה חברת נדל"ן מניב, הינם בפני עצמם מידע פנים, מעצם היותם כוללים מרכיב סובייקטיבי שהציבור אינו יכול לדעת אותו מראש.

בר זאב, ציינו חברי הוועדה, פעל ברשלנות בהתייעצות האגבית שקיים עם היועצת המשפטית הפנימית של החברה ואנשי הכספים. במסגרת ישיבת ההתייעצות הספונטנית, שהתקיימה ללא הכנה מוקדמת וללא בדיקה מעמיקה, לא קבל למעשה חוות-דעת ברורה מהיועצת המשפטית הפנימית האם יש בידו מידע פנים. זאת, על רקע קיום דואר אלקטורוני בו הזהירה היועצת המשפטית החיצונית את בר זאב מפני ביצוע עסקאות בסמוך לפרסום הדוחות הכספיים בשל החשש משימוש במידע פנים.

בהחלטה צוין עוד כי אין ספק ש"איש פנים" סביר חייב להיות מודע לבעייתיות הכרוכה בביצוע השקעה במניות החברה סמוך לפרסום הדוח הכספי, קל וחומר בנסיבות המקרה דנן כאשר האזהרה שנשלחה מהיועצת המשפטית החיצונית הייתה צריכה להדליק נורה אדומה. ואולם, מההחלטה עולה כי האמצעים בהם נקט בר זאב לא היו מספקים ולא היו סבירים.

המותב קבע כי העובדה שחשד כי בידיו מידע פנים, אך נמנע מלברר חשד זה באופן מעמיק ורציני, אם על-ידי התייעצות נוספת עם היועצת המשפטית החיצונית, או אם בדרך של קבלת חוות-דעת משפטית כתובה ומנומקת בעניין, אלא הסתפק בהתייעצות לא פורמלית וחפוזה עם עובדי החברה הכפופים לו - מצביעה על התרשלות מצדו.

המותב אף התייחס בהחלטה לבקשתו של בר זאב שלא לפרסם את ההחלטה בעניינו עקב פגיעה קשה בשמו הטוב, אך הבקשה נדחתה, תוך שחברי הוועדה מסתמכים על החלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב בעניין אפריקה תעשיות, שקבעה כי פרסום ההחלטות בהליכים המינהליים הוא הכלל, ואי-פרסום יהיה בנסיבות חריגות במיוחד. המותב קבע כי בר זאב לא הביא בפניו נסיבות כאמור.

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, מסר כי "ההחלטה בדבר בר זאב חשובה ומהווה תקדים בפירוש מושג מידע הפנים. על אנשי פנים לתת דעתם לכך שטיוטת הדוחות הכספיים לפני פרסומם עשויה להוות מידע פנים, גם אם אין בה חידוש או הפתעה ביחס לאמור בדוח הרבעון הקודם. רשות ניירות ערך תמשיך לנקוט באכיפה בלתי מתפשרת בכל הנוגע להפרות החוקים שהיא מופקדת עליהם".

בר זאב (61) הצטרף לקבוצת ביג בסוף 2004, וטרם לכך כיהן כמנכ"ל מקדונלד'ס בישראל. ב-2011 שונו תנאי העסקתו של בר זאב בביג, ובמסגרת זו הוא ויתר על הבונוס שלו היה זכאי, ותנאי השכר שלו שופרו. עלות העסקתו בשנת 2012 עמדה על 2 מיליון שקל, כאשר רוב הסכום ניתן כדמי ייעוץ (טרם פורסם הדוח בנוגע ל-2013).

מטעמו של איתן בר זאב נמסר בתגובה: "ועדת האכיפה המינהלית ברשות ניירות ערך ('הוועדה') החליטה להטיל עליי עיצום כספי בסך 100 אלף שקל בפועל (אשר שולם על-ידי זה מכבר). עוד ציינה הוועדה בהחלטתה כי התרשמה שרכישת המניות בסמוך לפני פרסום דוח רבעוני בוצעה בתום-לב, אך מאחר שההפרה המינהלית נבחנת באופן אובייקטיבי, אין בתום-הלב כדי לפטור מקיומה של הפרה.

"לעניין העיצום הכספי, למרות דרישת הרשות להטיל עיצום בפועל בסך של 350 אלף שקל וסכום זהה על-תנאי, לאור התרשמות הוועדה כי המשיב פעל בתום-לב ולא מתוך תאוות-בצע, ואף הרשות סברה כי הרכישות במסחר לא בוצעו כדי לנצל את המידע פנים שהחזיק בידיו, החליט המוטב להטיל עיצום כספי של 100 אלף שקל בפועל בלבד וסכום זהה על-תנאי, לתקופה של שנתיים ממתן ההחלטה".