הסכם גג בראש-העין לבניית 15.7 אלף דירות חדשות

שר האוצר באירוע חתימת הסכם הגג בראש-העין: "אם מחירי הקרקע יורדים, אין סיבה שהדירות יישארו יקרות, וגם הקבלנים יודעים את זה" ■ ההיקף הכספי של עבודות הפיתוח במסגרת הסכם הגג עומד על כ-2.2 מיליארד שקל

לאחר חתימת הסכמי הגג בקרית גת ובמודיעין מכבים רעות, נחתם היום (ג') הסכם גג נוסף בראש העין. הסכם זה, על פי התכנון, עתיד לאפשר קידום מהיר של כ-15.7 אלף יחידות דיור חדשות (כולל תוספת שבס). יש לציין שמספר זה כולל כבר גם את יחידות הדיור ששווקו במסגרת השכונה החדשה שהולכת ונבנית בעיר, המונה קרוב ל-5,000 יחידות דיור. בכך יעלה מספר הדירות החדשות שייבנו בהסכמי גג שנחתמו עד כה לכ-35 אלף.

ההיקף הכספי של עבודות הפיתוח במסגרת הסכם הגג עומד על כ-2.2 מיליארד שקל. יחידות הדיור המתוכננות צפויות להוסיף כ-53 אלף תושבים לעיר שמונה היום כ-42 אלף תושבים בלבד.

הסכם הגג שנחתם בין משרד השיכון, משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל לבין עיריית ראש העין עתיד להעניק ערבות מדינה לעירייה לפיתוח התשתיות ומבני הציבור כדי להגיע למצב שהן ייבנו במקביל לתכנון ובניית יחידות הדיור החדשות.

מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, אמר באירוע: "נפרצו כל הסכרים שגרמו להאטה בתכנון ובשיווק יחידות הדיור. מדובר בתקציבים לא של מאות מליונים אלא הרבה יותר מזה. ממשלת ישראל שמה עצמה מתחת לאלונקה ומסייעת לערים עם הסכמי הגג". ליברמן חזר שוב על הכרזתו לרוכשי הדירות ואמר: "רוצו לקנות דירה בקרית גת, ותמתינו קצת לראש העין ומודיעין, המחירים גם ביישובים הללו יירדו".

שר השיכון, אורי אריאל: "בשנת 2015 המחירים יחלו לרדת. אני אומר את זה כל הזמן ואנחנו עושים פעולות בשביל זה. הסכמי הגג כולם יביאו כמאה אלף יחידות דיור חדשות בשנים הקרובות. ראש העין עומדת לגדול כמעט פי 3, וזו סיבה שהסכם הגג יכלול גם טיפול בעיר הוותיקה לצד המתחמים החדשים".

במקביל, פנה השר אריאל אל שר האוצר יאיר לפיד במהלך טקס החתימה ואמר לו: "צריך להביא את מחיר המטרה לביצוע או להוריד מסים כדי שדירה תהיה נגישה לזוגות צעירים". אריאל התכוון לדיונים על מחיר המטרה שמתקיימים כבר שבועות בין משרד האוצר למשרד השיכון ללא הסכמה. ההתייחסות של השר אריאל למיסים, היא ההתייחסות לנושא ישן-חדש שעולה שוב על השולחן, של הורדת מע"מ לרוכשי דירה ראשונה. מדובר בנושא שהסיכוי שיקודם בפועל אינו גבוה אולם מהווה ככל הנראה מעין קלף נגד אל מול תוכנית מחיר המטרה.

שר האוצר לפיד: "אנחנו מחברים בין כל משרדי הממשלה יחד כדי שהסכמי הגג האלו יקרו. בקבינט הדיור אנחנו עובדים ופותרים חסמים. לפני מספר חודשים נחתם הסכם בקרית גת ולפני שבועיים במודיעין. וזה מה שנעשה בכל אזורי הביקוש יחד עם דיור להשכרה ופעולות נוספות. כך נמשיך עד שמחירי הדירות יירדו בכל אזורי הביקוש בישראל. המחירים יירדו כי השוק לא יעמוד בזה, אנחנו מייצרים תנופת בנייה שלא נראתה שנים ואנחנו מוכנים להפסיד על זה כסף. אם מחירי הקרקע יורדים, אין סיבה שהדירות יישארו יקרות, וגם הקבלנים יודעים את זה".

שלמה בן-אליהו, מנכ"ל משרד השיכון: "הסכם הגג הוא הדרך היחידה לשיווק מואץ של יחידות דיור והוצאת היתרי בנייה בזמן קצר. אם היינו הולכים בסדר יום רגיל, בהליכי תכנון רגילים, היה מדובר על למעלה מעשר שנים. ב-1996 החלו לאשר כאן תוכניות שאושרו רק לקראת 2010. הסכם הגג שנחתם כעת, נותן מענה גם לשיווקים שכבר בוצעו. לתת לעיר להתמודד עם תוספות יחידות הדיור".

ראש עיריית ראש העין שלום אל משה: "מדובר במפנה דרמטי בראש העין שהחלה את דרכה כעיירת עולים. הסכם הגג מגיע לעיר שיש כבר היתרים לאלפי יחידות דיור והתחלות בנייה. אנחנו צריכים שהמדינה תישא בעלות הפיתוח של התוספת המשמעותית של יחידות הדיור. בשביל זה הסכם הגג. אנחנו מוכנים לדירות בנות 3 חדרים וגם לפרויקטים להשכרה כי מדובר בפרויקט לאומי".