בגלל החום: מכירות האופנה צנחו בינואר ב-8.7%

הירידה אופיינית לכל הקניונים הגדולים ובולטת בפאוור-סנטרים ■ מנכ"ל בריל: "צאו החוצה ותסתכלו. אפשר ללכת לים"

האקלים החם שאפיין את חודש ינואר 2014 היכה במכירות האופנה וההנעלה. לפי נתוני ריס, בחודש ינואר נרשמה ירידה חדה של 8.7% במכירות האופנה וההנעלה. הנתונים מתייחסים לפדיון של 1,545 חנויות זהות של הרשתות החברות במערכת ריס. הפדיון הממוצע למ"ר ליום עמד על 50 שקל, בדומה לפדיון שנרשם לפני 4 ו-5 שנים (2009-2010).

הפגיעה במכירות אפיינה את רוב הקניונים והפגיעה הקשה ביותר הייתה בקניונים הגדולים, שרשמו צניחה של 9.3% במכירות האופנה וההנעלה. בחלק מהקניונים והמרכזים המסחריים נרשמה צניחה של 20%-30% במכירות.

4 מרכזים בלבד רשמו עלייה בפדיונות האופנה וההנעלה: פדיון קניון ממילא עלה ב-4% ל-60 שקל למ"ר ליום, ואילו קניון הגבעה בגבעת-שמואל רשם עלייה של 3% בפדיונות שהגיעו ל-56 שקל למ"ר ליום. בחוצות המפרץ ובקניון עיר ימים נרשמה עלייה של כ-4% בפדיונות, אולם רמת הפדיונות שם עדיין נמוכה מהממוצע הארצי ועומדת על 36 שקל ו-46 שקל בהתאמה.

בענף תולים את המכירות הנמוכות במזג-האוויר החם. יהודה אלבז, מנכ"ל בריל, אומר היום (ג') ל"גלובס": "צאו החוצה ותסתכלו. אפשר ללכת לים. אנחנו מוכרים בגדי חורף. הייתה טיפת גשם אחת בינואר? זה החודש השחון ביותר בשנים האחרונות".

- זה רק בגלל מזג-האוויר?

"בהחלט. עד כמה הוא כל הסיבה, אין לי מושג".

- למה זה גורם?

"להיות הרבה יותר אגרסיביים במכירות. כל השוק העמיק את המבצעים. המבצעים בינואר השנה היו יותר עמוקים ממבצעים שהיו בחודש ינואר בשנים קודמות".

- מה הסיכוי לאזן ולהשלים את הפער בהמשך?

"את ינואר אי-אפשר לאזן. השאלה היא אם יבוא מזג-אוויר חורפי ומתי. ככל שיבוא יותר מוקדם, יש יותר סיכוי. אם יגיע במארס, עדיף שלא יגיע".

אילנה קאופמן, מנכ"לית קבוצת גולף, אומרת כי למרות מזג-האוויר, הקבוצה הגיעה ליעדי המכירות בינואר. לדבריה, "עשינו טוב יותר מבשנה שעברה. ינואר היה חם, וזו הייתה בעיה. אלינו נכנסה סחורת קיץ מאוד מוקדם. בגדול, מכירות האופנה, יחד עם סוף עונה ובשילוב עם אביזרים והדברים החדשים ברשת, עלו. פברואר נפתח קשה ושקט".

השונות בפדיונות ניכרת גם בנתוני ריס, אולם בניגוד לחודשים קודמים הרוב המכריע של החנויות - 1,161 חנויות - חתמו את ינואר עם ירידה במכירות, וזאת לעומת 383 חנויות בלבד שרשמו עלייה במכירות ינואר.