"תושבים בקיסריה הפכו את בתיהם לעסק של מסיבות רווקים"

החברה המנהלת את היישוב משיבה לטענות נגדה, לאחר ש-5 תושבים תבעו אותה ■ החברה: "הם מנצלים את בתיהם להשכרות קצרות-טווח לצורך אירועים מסחריים ומסיבות רועשות, תוך פגיעה קשה באופיו השליו של היישוב"

קיסריה נחשב לאחד מהיישובים היפים והיוקרתיים ביותר בארץ. ביישוב המבוקש גרים כמה מעשירי ישראל וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה. יוקרתו של קיסריה יצאה, בין היתר, בזכות הדימוי שלו כישוב שליו ושקט. ואולם, תביעה שמתנהלת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב מציגה תמונה שונה לגמרי, לפיה בתוך היישוב היוקרתי מתנהל מזה זמן קרב קשה בין התושבים.

בשונה מהמקובל, את קיסריה מנהלת חברה פרטית - החברה לפיתוח קיסריה (חפ"ק) שהופקדה על מימוש חזונו של הברון רוטשילד להפוך את קיסריה לפנינה התיישבותית ולמרכז תיירות, בילוי ונופש.

כפי שפורסם ב"גלובס", בנובמבר האחרון הגישו חמישה מתושבי קיסריה - אבי גולדרייך, מגי זרגריאן, גיורא אלגר, רינה פיכמן גלוון, וגאווי - תביעה נגד החפ"ק, שבה הם מבקשים מבית המשפט כי יבטל את ההסדרים לפיהם מנהלת החברה את היישוב, בטענה כי הם לא חוקיים. התביעה הוגשה בידי עורכי הדין אמיר ויתקון וליטל ברששת.

חמשת התושבים העלו בתביעתם טענות קשות ביותר נגד החפ"ק. לדבריהם, "בניגוד לכל יישוב בישראל, המתנהל לפי חוקי עזר של הרשות המקומית ולפי כללי המשפט המינהלי, תושבי קיסריה נתונים לחסדיה ולמרותה של חברה פרטית, הפועלת להשאת רווחים, תוך כבילת תושבי היישוב בחוזים אחידים, שמעולם לא קיבלו את אישור בית המשפט, שמקפחים את זכויותיהם ומנוגדים לחוקי המדינה".

לטענתם, החוזים מטילים הגבלות בלתי סבירות ולא חוקיות על זכות הבעלות של תושבי היישוב במקרקעין שרכשו בו, בהן: גביית כספים לפי שיקול-דעתה הבלעדי של החברה; הגבלת אופן השימוש של התושבים בבתיהם; מכירת בתים בכפוף להסכמת החברה; וגם זכות לבצע עבודות בבתים, לרבות הריסה, ללא קבלת הסכמת הבעלים.

תלונות על מטרד

בימים האחרונים הגישה החפ"ק כתב הגנה במענה לתביעה, שבו היא שוללת את טענות התובעים ומעלה מצדה טענות קשות ביותר נגדם, שחושפות את הוויכוח המר שמתנהל בתוך היישוב. לדברי החפ"ק, התביעה הוגשה ממניעים פסולים.

"המדובר בתושבים המבקשים לנצל את בתי המגורים שרכשו בקיסריה לצורך הפיכתם לעסק כלכלי משגשג, בדרך של השכרתם בהשכרות קצרות-טווח, לצורך מסיבות רועשות לרבות מסיבות רווקים ורווקות, נופשים (צימרים) ואירועים מסחריים", נטען בכתב ההגנה.

לדברי החפ"ק, שמבקשת מבית המשפט כי ידחה את התביעה נגדה, השימוש המסחרי האמור של התובעים בבתיהם בקיסריה גורם מטרד רב לתושבי המקום ו"פוגע קשה באופיו השקט והשליו של היישוב, שתוכנן להיבנות כיישוב של בתים צמודי-קרקע למגורים בלבד, שרוכשיהם חיפשו אחר סביבת מגורים שלווה להתגורר בה".

החפ"ק מציינת כי התנהלות התובעים היא בניגוד בניגוד מכריע לאינטרס של הרוב המכריע של תושבי קיסריה, "שתומכים בשימור המצב הקיים, לרבות שימור מערכת ההסכמית הקיימת, שנועדה להבטיח את המשך שימורו, פיתוחו ותחזוקתו של היישוב קיסריה, כפי שנעשה בהצלחה כה גדולה במשך עשרות רבות של שנים".

עוד טענה החפ"ק במענה לתביעה כי "נגד כל אחד ואחד מן התובעים הצטברו לאורך השנים תלונות רבות מצד תושבי קיסריה בגין המטרדים החמורים שנגרמים להם כתוצאה מהפעילויות העסקיות שלהם. מעבר לכך, אף נגד רעייתו של אלגר, שהיא מתווכת במקצועה, הצטברו תלונות רבות מצד התושבים בדבר פעולות התיווך שהיא מבצעת לצורך השכרת בתי המגורים למטרות העסקיות".

החפ"ק מציינת כי התובעים לא טרחו לציין בתביעתם כי מתנהלים נגדם הליכים משפטיים שונים במטרה למגר את המטרדים שהם גורמים ביישוב.

"הסדרים ראויים"

באשר להסכמים שנחתמו בין התושבים לחברת הניהול בעת רכישת בתיהם, טוענת החברה כי התובעים מבקשים לחתור תחתם בתואנות חסרות כל ביסוס משפטי.

לדבריה, "ההסדרים - שמכוחם החפ"ק מוכרת מגרשים לצורך בניית בתי מגורים, מפתחת את היישוב קיסריה ומספקת לתושבים שירותים שונים - הם הסדרים ראויים, המעוגנים במערכת ההסכמים, שנחתמה בין החפ"ק לתובעים ואשר מהווים את הבסיס והיסוד לפיתוחה של קיסריה והפיכתה לישוב ייחודי כפי שהוא במעמדו כיום".

בכתב ההגנה מודגש כי בניגוד לרשויות מקומיות אחרות, פועלת החפ"ק, בנוגע למתן השירותים לתושבי קיסריה, כמעין "משק סגור", שאינו נתמך או מסובסד על-ידי המדינה.

"במצב דברים זה ובשים לב שהכנסות החפ"ק מיועדות לפיתוחה של קיסריה, הרי שהתושבים נושאים בעלות השירותים המסופקים להם. מדובר בתנאים ראויים לגיטימיים שנועדו להבטיח את המשך פיתוחו של היישוב קיסריה בסטנדרטים גבוהים וייחודיים, להבטיח את המשך אספקת השירותים ברמה ובסטנדרט, אותו מבקשים התושבים עצמם לקבל", נטען.