ניו-יורק: 3 אוליגרכים רוסים בקרב משפטי על 2 מיליארד דולר

ליאוניד לבדב הגיש בניו-יורק תביעה נגד המיליארדרים לן בלווטניק וויקטור וקסלברג ■ טוען כי השניים חייבים לו יותר מ-2 מיליארד דולר על חלקו בחברת הנפט והגז השלישית בגודלה ברוסיה, שנמכרה בשנה שעברה לרוסנפט‏

המיליארדרים לן בלווטניק וויקטור וקסלברג נתבעו על-ידי איש עסקים וחבר הפרלמנט הרוסי ליאוניד לבדב, שטוען כי הם חייבים לו יותר מ-2 מיליארד דולר ממכירת חברת הנפט והגז השלישית בגודלה ברוסיה.

על-פי הדיווח בסוכנות בלומברג, ליאוניד לבדב, חבר הבית העליון של הפרלמנט הרוסי, טוען בתביעה שהוגשה אתמול (ג') בניו-יורק כי הסכום המדובר אמור היה להיות משולם לו בשנה שעברה, כאשר החברה שבה היו לשלושתם אחזקות נמכרה לרוסנפט, חברת הנפט הגדולה ברוסיה, ב-55 מיליארד דולר.

‏לפי התביעה, שהוגשה לבית משפט גבוה של מדינת ניו-יורק במנהטן, לבדב, בלווטניק ו-וקסלברג החזיקו במניות השליטה בחברת ‏TNK‏. הם שמרו על החזקותיהם היחסיות גם כאשר ‏TNK‏ נכנסה למיזם משותף עם ‏BP‏ הבריטית, שנמכר בשנה שעבה לרוסנפט.

‏‏"המיזם ‏TNK‏-‏BP‏ היה בסופו של דבר מצליח מאוד והפך למפיק הנפט והגז השלישי בגודלו ברוסיה", נאמר בתביעה של לבדב. לדבריו, הוא אמור לקבל את חלקו במכירה בהתבסס על הסכם השקעה בין שלושת אנשי העסקים מ-2001.

‏רוסנפט פרסמה אתמול דוחות כספיים שמהם עולה כי רכישת ‏TNK‏-‏BP‏ במארס 2013 העלתה את הרווח השנתי שלה ביותר מ-50%.

‏בלווטניק, בן 56, שווה 15.6 מיליארד דולר ומדורג במקום ה-54 ברשימת המיליאדרים העולמית של בלומברג. הוא מחזיק בחברת אקסס אינדסטריז מניו-יורק, שמחזיקה 14% מיצרנית הכימיקלים ליונדל-באזל, ורכשה ב-2011 את קבוצת וורנר מיוזיק ב-3.3 מיליארד דולר כולל חובות. בלווטניק הוא גם בעליה של קבוצת התוכן הישראלית ‏RGE‏, בעלי ערוצי הספורט והילדים הישראלים ושותף של אביב גלעדי בחברת קולנוע מחו"ל.

‏דובר של בלווטניק מסר בתגובת אי-מייל כי התביעה של לבדב חסרת בסיס. "זוהי הצגה כוזבת ומטעה של העובדות", הוא אמר והוסיף: "מדובר בניצול לרעה של המערכת המשפטית האמריקאית וניסיון להציג טענות כוזבות שמבוססות על תלונות לכאורה שנובעות מעסקה שלא נעשתה בתחומי ארה"ב".

‏וקסלברג, בן 56, הוא יו"ר קבוצת רנובה, חברת השקעות פרטית. הונו האישי מוערך ב-14.8 מיליארד דולר, והוא מדורג במקום ה-61 ברשימת המיליארדרים של בלומברג.

‏לפי התביעה, הסכם ההשקעה בין לבדב, בלווטניק ווקסלברג נחתם בניו-יורק ב-2001, אך רק לבדב ו-וקלסברג חתמו עליו. "בלווטניק הצטרך לצאת מהעיר לפני שהוא יכול היה לחתום", טוען לבדב.

לפי תביעתו, בלווטניק הוכיח שהוא צד להסכם כאשר השלושה הקימו חברת אוף-שור שהחזיקה את מניותיהם ב-‏TNK‏, והיא הנפיקה שטרי חוב בסך 200 מיליון דולר כביטחונות לתשלומי דיבידנד לשלושה.‏‎‎