לפנות את חוות מזור: 1,300 קופים מחפשים קרקע

עשרה אנשי עסקים התאגדו בימים אלה כדי למצוא בארץ שטח שאליו יעברו הקופים שנותרו בחוות מזור ■ רק אם תימצא קרקע כזו, בשטח חקלאי או אחר, יימלטו הקופים מהגורל האכזר שיועד להם

המחאה הציבורית החריפה נגד חוות מזור שבה גודלו קופים למטרת ניסויים, אשר הובילה להתערבות ממשלה ולהחלטה על סגירתה, הולידה את הצורך למצוא מקום לקופים שנותרו בה.

בימים אלה פועל איש העסקים עמוס רון, לשעבר מנכ"ל רשות הנמלים ומנכ"ל משרד האנרגיה, עם קבוצת אנשי עסקים, ביניהם יו"ר בנק לאומי לשעבר איתן רף, להצלת 1,300 קופים הנמצאים בחווה, כדי למנוע את העברתם למעבדות ניסויים בחו"ל.

"אנו קבוצה של עשרה מייסדים שפועלים להקמת קרן לתועלת הציבור ששמה 'שמורת הקופים', לאחר שגיבשנו תוכנית עסקית ותקציבית שאותה הצגנו לשר להגנת הסביבה עמיר פרץ ולמנכ"ל המשרד דוד לפלר. המשרד כבר פעל להעברת הקופות, ילידות הטבע, מחוות מזור למקלט הקופים בבן שמן, ובתנאים שנוצרו יש סיכוי טוב להעביר את 1,300 הקופים שנותרו מחוות מזור לחזקת הקרן ולמקום חדש בעתיד".

מייסדי הקבוצה פועלים בימים אלה גם לאיתור קרקע שבה ניתן יהיה להקים את השמורה עבור הקופים. "על פי הערכה שלנו אנו זקוקים לשטח של 30 דונם, מאחר שאנחנו לא רוצים שיהיו בה כלובים, אלא אזור ירוק רווי בעצים, שהקופים יוכלו לחיות בו חופשיים", אמר רון. "הקרקע יכולה להיות חקלאית בייעוד שלה, ואנחנו מקווים שרשויות התכנון ורשות מקרקעי ישראל יאשרו מתן אישור לשימוש חורג לתקופה של 30 שנה שבסופה תושב הקרקע לבעלים.

"מאחר שהקופים מעוקרים ואינם יכולים יותר להתרבות, וחייהם בשבי מגיעים לכל היותר ל-30 שנה, המטרה שלנו שהם יוכלו לחיות בשלווה, ללא סיכון להישלח למעבדות ניסויים, ושמספרם יידלדל בתמותה טבעית". רון מוסיף כי מטרה נוספת היא הקמת מרכז חינוכי שיתפקד כשמורת טבע שאליה יבואו תלמידי בית ספר לחוויה מחנכת על חשיבות החמלה כלפי בעלי חיים. "בשלב הראשון נשתמש בכספי הקרן שאנו מקימים כדי לפדות את הקופים מבעלי החווה ולהבטיח שלא יועברו למעבדות ניסויים".

שיכון מחדש ב-10 מיליון דולר

רון מעריך כי עלות הפרויקט היא 10 מיליון דולר, כולל פדיון הקופים, החכרת הקרקע והקמת קרן שתבטיח את הפעלת המקום ושכירת שירותי וטרינרים, ניקיון וכדומה. המשרד להגנת הסביבה בוחן את התוכנית בימים אלה, וכבר הקצה מיליון שקל לצורך כך.

"האלטרנטיבה הכי טובה עבורנו היא הקרקע הצמודה לפארק הקופים בבן שמן, בין הפארק ליער בן שמן, שעומדת פנויה" מסביר רון. "תפעולית ניתן יהיה לחבר את השמורה לפארק הקופים שמנוהל על ידי תמר פרידמן".

הצעה נוספת הגיעה מראש עיריית חיפה יונה יהב: הוא הציע להקצות את אזור פארק הקישון. "האזור עובר שיקום, אבל צריכים להיבדק היבטים סביבתיים ולוודא שהוא נקי ומטוהר", מסביר רון. אופציה נוספת וראשונית ביותר שהציגה חברת נמלי ישראל היא שימוש בחלק מהקרקע שקיבלה באזור הצפון המשמש לאיסוף אבן לצורך בניית נמל הכרמל.

"אף אחת מהאלטרנטיבות עוד לא סגורה, ולכן אם יש אפשרויות נוספות לשימוש בקרקע לצורך מטרה חשובה כל כך, אנחנו נשמח לשמוע עליה", אומר רון. "הכי חשוב שנוכל להבטיח ש-1,300 הקופים שנותרו בחווה לא יועברו למעבדות ניסויים".

חוות מזור, הנמצאת במושב מזור, דרומית לפתח תקווה, הוקמה ב-1991 ופועלת מאז ליבוא וליצוא קופי מקוק. הקופים ניצודים באי מאוריציוס ומוטסים לישראל, ומגיעים לחווה.

מטרתה העיקרית של החווה היא להביא לרביית הקופים. גורי הקופים נשלחו במשך השנים למעבדות ניסויים בארץ ובחו"ל. בעשור האחרון התחזק והלך מאבק ציבורי נגד פעילות החווה שלווה בהפגנות רבות, ובהן נטען כי בשם רווחים כלכליים שגורף גוף פרטי ומסחרי בישראל, רבים מהקופים נדונים להגיע למעבדות שונות בעולם שמתבצעים בהן ניסויים קשים, המסבים להם סבל רב, ולא תמיד הדבר נעשה למטרות רפואיות.

בשל המאבק הציבורי שקרא לסגירת החווה, הורה השר להגנת הסביבה לשעבר, גלעד ארדן, להגביל את פעילותה, ובאישור היועץ המשפטי לממשלה, פעילותה של החווה עומדת להסתיים בינואר 2015.

בחווה השייכת לחברת בי.אפ.סי שותפים בין השאר שלושה ישראלים, ובהם ד"ר משה בושמיץ, לשעבר הווטרינר העירוני של הוד השרון, סגן יו"ר דירקטוריון בזק לשעבר אלי הולצמן, ובעל השטח שבו פועלת החווה, זאב ברין. פעילות החווה העניקה לישראל חברות ברשימה המפוקפקת של המדינות המערביות הבודדות שבהן גורם פרטי עוסק בסחר בקופים לשם גריפת רווח כלכלי.

יצוא קופים מחוות מזור למעבדות ניסויים בחו"ל שרכשו גורי קופים גרר גם מאבק ציבורי כנגד חברת אל על, שהטיסה את הקופים ליעדים שונים בעולם. זאת בהמשך להסכם שנחתם בין בעלי החווה לבין אל על, עוד בתקופה שפעלה כחברה ממשלתית.

לאחר מאבק ציבורי ממושך שהתנהל במקביל גם כנגד חברות תעופה בחו"ל שהצהירו לבסוף כי יפסיקו להטיס קופים למעבדות ניסויים ברחבי העולם, החליט מנכ"ל אל על לשעבר אליעזר שקדי להפסיק את הטסת קופי החווה, והחברה פנתה לבית המשפט על מנת להשתחרר מההסכם עם חוות מזור. בחודש ספטמבר 2013 אישר בית המשפט את בקשת אל על.

כעת, מנתונים שהציג ל"גלובס" המשרד להגנת הסביבה, נותרו בחוות מזור 2,000 קופים, 700 מהם קופות ילידות מאוריציוס שניצודו והוטסו לחווה, ו-1,300 קופים צעירים שנולדו בחווה. בעקבות עתירה של עמותת "תנו לחיות לחיות", פסק בית המשפט לפני חודשים אחדים כי הקופות ילידות הטבע לא יימכרו למעבדות ניסויים, אך הותיר את גורלם של 1,300 הקופים הנותרים לא ידוע עד לחודש ינואר 2015. פעילים רבים למען זכויות בעלי חיים חרדים שמא יימכרו הקופים למעבדות ניסויים בישראל או בחו"ל, ומנסים למנוע את רוע הגזירה. ברור כי בעלי החווה מעוניינים להיפטר מהקופים כמה יותר מהר לקראת סגירת פעילותה בתחילת 2015.

במשרד להגנת הסביבה, שתחתיו פועלת רשות הטבע והגנים המעניקה לחווה את ההיתרים לפעול, מסבירים כי מי שקבע כי חוות מזור תוכל להמשיך לפעול ולייצא קופים לניסויים עד 2015 ולא תיסגר מיד, כפי שביקש המשרד להגנת הסביבה, הוא היועץ המשפטי לממשלה. "אנו היינו שמחים לו כבר מחר ייפסקו משלוחי הקופים לניסויים, אך גם אנו כפופים להנחיות היועץ המשפטי לממשלה", מסרו במשרד. "אנו לא ממתינים למועד סגירת החווה והשר פרץ כבר הצליח לדאוג לפינוי מאות קופות מחוות מזור אל מקלטי קופים ברחבי העולם. זאת בעלות של כמיליון שקל מתקציבו של המשרד ועל חשבון פעולותיו השוטפות".