מכירות הדירות זינקו ב-47% בדצמבר לשיא של יותר מעשור

הסיפור של שוק הנדל"ן בדצמבר: מכירות אגרסיביות של משקיעים בשל ביטול הפטור ממס שבח מינואר 2014, והדירות המוזלות לאנשי "חבר" בראש העין שהקפיצו את המכירות ■ בינואר השוק התקרר אך ורק בגלל השביתה בטאבו

שיא של יותר מעשור במכירת דירות. נתונים שפרסם היום (ג') משרד האוצר מעידים על 13,400 עסקאות בשוק הנדל"ן למגורים בחודש דצמבר - זינוק של 47% בהשוואה לנובמבר ועלייה של 23% בהשוואה לדצמבר 2012. מדובר ברמת המכירות החודשית הגבוהה ביותר של דירות מאז תחילת העשור הקודם.

באוצר מסבירים את הפעילות הגבוהה ב"השפעת מכירות המשקיעים ושיווק פרויקט גדול בראש העין". הכוונה היא לפרויקט בו הוצעו מאות דירות בהנחה לאנשי מועדון "חבר". עם זאת, באוצר מודים ש"הגידול החד בעסקאות הקיף הן את פלח השוק של דירות יד שנייה והן את זה של הדירות החדשות". בנטרול הפרויקט בראש העין, נרשם גידול מתון של 5% בלבד ברכישת דירות חדשות בהשוואה לנובמבר, אולם באוצר לא מפרטים מהו נתון סך מכירות הדירות בנטרול הפרויקט בראש העין.

את הגידול בעסקאות בדצמבר הובילו זוגות צעירים עם זינוק של 76% בהשוואה לנובמבר. באוצר מוסרים כי בכל אזורי הארץ הורגשה עלייה ברכישות הזוגות הצעירים, אולם עיקר הפעילות הייתה ביישובים בהם מחירי הדירות נמוכית יחסית, כלומר בפריפריה. כך, למשל, באזור באר-שבע נרשם גידול של קרוב ל-100% ברכישות הזוגות הצעירים ובאזור המרכז נרשם גידול של 115%, כאשר גידול זה התרכז בעיקר בפרויקט חדש בראש העין. המחיר הממוצע לדירה שנרכשה ע"י זוגות צעירים בפרויקט זה עמד על 1.24 מיליון שקל (לעומת מחיר ממוצע של 1.46 מיליון שקל לדירה חדשה שרכשו זוגות צעירים באזור המרכז בשנת 2013). באוצר לא כוללים את ת"א תחת ההגדרה "אזור המרכז".

לפי הנתונים, משקל המשקיעים בשוק ירד בדצמבר לשיעור של 22% לאחר כמעט 5 חודשים רצופים של עליות. מכירות דירות ע"י משקיעים עלו ב-64% בהשוואה לנובמבר.

"באזורי ת"א, המרכז והשרון היו מכירות המשקיעים בחודש דצמבר גבוהות פי שניים בהשוואה לחודש הקודם", מסר האוצר. "ניתוח הממצאים מלמד כי הדירות שמכרו המשקיעים בדצמבר היו עתירות בשבח בהשוואה לשבח (ברוטו) הממוצע בדירות שמכרו משקיעים במהלך 2013, כאשר הדבר בולט במיוחד בשלושת האזורים שצוינו לעיל. ייתכן והגידול החד במכירות המשקיעים בדצמבר, במקביל לגידול בשבח הנצבר באותן דירות, חל על רקע ביטול הפטור ממס שבח החל מינואר 2014".

נתונים ראשוניים של האוצר לחודש ינואר מצביעים על "ירידה חריגה במספר העסקאות, הן בהשוואה לדצמבר והן בהשוואה לינואר אשתקד". זאת, בשל ירידה ברכישות דירות יד שנייה שנבעה מהשביתה בה נקטו עובדי משרדי הטאבו בחודש שעבר.

סה
 סה

רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר, הגיב לנתונים ומסר כי "אנחנו מזהים מגמה שיותר הורים מצטרפים לילדיהם ברכישת דירה דרך השתתפות בהון העצמי וחלק אף בהחזרים החודשיים של המשכנתא כדי שהזוגות הצעירים יוכלו לרכוש דירות".

לדברי אמיר ווינשטוק, ממייסדי אתר מדלן, "הקפיצה במכירות הדירות החדשות נובעת ממבצע שערכה חבר בשכונת פסגות אפק החדשה שבראש העין. לפי ניתוח מדלן של הדיווחים לרשות המיסים בחודש דצמבר, עולה כי כ-220 דירות 5 חדרים נמכרו במחירים ממוצעים של 1.43 מליון שקל (לעומת כ-1.8 מ' ש' במחוז המרכז), כ-130 דירות 4 חדרים נמכרו במחירים ממוצעים של 1.204 מליון שקל (לעומת כ-1.4 מ' ש' במחוז המרכז) ולעומת זאת, דווח רק על 25 דירות שלושה חדרים שנמכרו במחיר ממוצע של 953 אלף שקל. התנפלות הרוכשים ממחישה את הביקוש העצום באזור המרכז לדירות במחירים שפויים יותר ביחס לאזור זה, גם אם הן עדיין דורשים את מתיחת מסגרת התקציב של משפחה צעירה מהישוב".