נתניהו ולפיד לא מסכימים על הטבות מס ליישובים

ראש הממשלה סבור שהקריטריונים של לפיד "פוגעים בפריפריה" ■ ראש הממשלה מבקש להכפיל את התקציב שיוקצב להטבות המס וכבר גיבש קריטריונים חדשים שמחזירים לרשימה יישובים שהוצאו ממנה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יאיר לפיד, שוב עלו על מסלול התנגשות: הפעם, סביב היקף ומנגנון חלוקת הטבות המס ליישובים.

לפני כשלושה שבועות הצהיר לפיד כי סיים לגבש קריטריונים (כגון מרחק ממרכז הארץ) לקביעת זכאות להטבות מס ליישובים, וזאת בהתאם להחלטת בג''ץ שדרש קביעת קריטריונים אובייקטיבים. לפי המפה החדשה יתווספו לקבוצת הזכאים כ-230 רשויות חדשות - בהן ערד, בית שאן, אילות, הערבה התיכונה וחצור הגלילית. מנגד, יישוב ככפר ורדים, הנחשב חזק מבחינה סוציו-אוקנומית, יצא מהרשימה שעד כה הורכבה באופן שרירותי.

אלא שהמנגנון שגיבשו לפיד ופקידי האוצר, שונה אמש (ב') בעקבות לחצים כבדים המופעלים על ראש הממשלה, כפי שנודע ל"גלובס". באמצעות מנכ''ל משרדו, הראל לוקר, מפעיל נתניהו לחצים על פקידי האוצר לבצע שינויים ולהיטיב עם רשויות המזוהות עמו פוליטית ונפגעות מהמפה החדשה. ל"גלובס" נודע כי ראש הממשלה סבור שהקריטריונים של לפיד "פוגעים בפריפריה". לפיכך, נתניהו מבקש לבצע שני שינויים מרכזיים. הראשון, להגדיל משמעותית את הסכום שהאוצר צפוי להקצות להטבות הללו, משום שבגלל שהמפה החדשה מכפילה את מספר היישובים הזכאים, היקף הטבת המס לכל הזכאים הוותיקים נחתכת בחדות.

התביעה השנייה הינה ליצור "קופסאות" של יישובים שאינם עומדים בקריטריונים האובייקטיבים, אך שבכל זאת יקבלו את ההטבות. במשרד ראש הממשלה מבינים היטב כי הכנסת יישובים ב"דלת האחורית" שוב תביא את סוגיית ההטבות לפתחו של בג''ץ. לכן הם מנסים ליצור קריטריונים חדשים כדי שכמה שיותר יישובים אשר יצאו מהרשימה, ייכנסו אליה שוב.

ל"גלובס" נודע כי נכון לעכשיו, המנגנון שגיבש לפיד ישונה וכעת מסתובבת בין המשרדים טיוטה למנגנון חדש שעדיין לא אושרה. אמש נפגשו סמנ"כלים בכירים במשרד ראש הממשלה עם קבוצה של ראשי רשויות מהצפון, שהציגו קריטריונים חדשים שמכניסים אותם לרשימת המוטבים. מקורות בירושלים דיווחו גם כי הלחצים אינם מגיעים רק מנתניהו אלא גם ממפלגות דתיות שמבקשות לשמר את ההטבות להתנחלויות.

ל"גלובס" נודע כי לפיד התלבט רבות עד גיבוש הקריטריונים עקב הרגישות הפוליטית שבדבר, ושינה אותם כמה-וכמה פעמים - עד שבשבוע האחרון של ינואר הכריע בסוגיה. בתחילה תכנן שר האוצר להקצות 300 מיליון שקל בלבד, אך הוא חזר בו בשל חשש מהשלכות הפוליטיות. כעת, הוא מתבקש על ידי נתניהו ולוקר להגדיל עוד יותר את הסכום.

ל"גלובס" נודע כי הדרג המקצועי, הן באוצר הן ברשות המסים, סבור כי אין הצדקה כלכלית או מוסרית להטבות. זאת, משום שבמבחן התוצאה, הטבות המס לא מושכות אוכלוסייה איכותית ואינן מקטינות אי-שוויון כי הטבה זו מגיעה לתושבים "העשירים ביותר" שמגיעים לסף המס. עם זאת, לפיד לא מתכוון לבטל את ההטבות. "אנשים כבר מכרו בתים, רשמו את הילדים לגנים ולבתי הספר ושינו את כל חייהם. זה לא מוסרי להגיד להם עכשיו 'אופס, התחרטנו'", אמר בכיר בלשכת שר האוצר.

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "הטענות אינן נכונות".