שיעור ברחוב שנקין בת"א

ירושלים בתנופה, אבל היא תהנה מתהילה אורבנית קצרת מועד

פרץ של פיתוח מסחרי שוטף את חוצות ירושלים. בסמטאות מחנה יהודה נהפכו בסטות הירקות למסעדות גורמה; "מתחם התחנה" שממזרח לעמק רפאים, מתמלא במבקרים המשוטטים בין חנויות ובתי אוכל, ותיכף ייפתח "סינמה סיטי" שמתוכנן לפעול גם בשבת.

לו אני מבוני ירושלים, הייתי יורדת לסיור לימודי ברחוב שינקין בתל אביב - מעוז הבילוי של המטרופולין עד לא מכבר. עשרות מחנויותיו עומדות בימים אלו ריקות - אין בא בשעריהן ואין שוכר חדש.

התחדשות עירונית העירה בשינקין בתחילת הדרך מכולות ובתי קפה שכונתיים, גני ילדים ומרפאות; בקיצור: מסחר ועסקים יום-יומיים ששירתו את תושבי האזור שמספרם צמח במהירות.

ברבות הימים, משהפך שינקין מרחוב עירוני למותג, השתנה בו התמהיל המסחרי: חנות הבשר הומרה למסעדה יוקרתית, מרפאת השיניים הפכה לבוטיק נעליים ובחנות מתקן האופניים, התיישבה מעצבת בגדי עילית. כעת שינקין מתרוקן כי הקהל, שרובו הורכב ממבקרים מנתניה, מראשל"צ ומצרפת, נוטש אותו לטובת הנמלים ביפו ובצפון תל אביב, שוק הפשפשים ו"מתחם התחנה".

מבקרים-תיירים אינם נאמנים לעסק כזה או אחר ולאיזור מסוים בעיר, כי אין דבר שקושר אותם אליהם. תיירים יקנו נעליים, אופנה וחפצי מותרות ברחוב שינקין או ב"שרונה", ובכל אזור, רחוב ו"מתחם" שיוגדר כמקום הטרנדי הבא. הם יעבירו את שיטוטיהם אליו בקלות, בפרט אם הוא קרוב יותר לנתיבי איילון וגם יש בו - רחמנא ליצלן - ים של חניה.

תנודתיות כזו לא תהיה נחלתו של רחוב מסחרי שעסקיו משרתים את הדיירים, כי להם יש צרכים קבועים שצריך למלא, והם לעולם יעדיפו לעשותם בסביבת אזור המגורים.

אם ירושלים רוצה להסתפק בתהילה רגעית, שתמשיך לפתח מתחמי מסחר ובילוי ייחודיים. אך אם היא רוצה לדאוג לתושביה, היא צריכה לעודד התפתחות מסחר ושירותים יומיומיים בשכונות הקיימות, שהיום הן חדרי השינה של מרכז העיר, שכן רק בו יש כיום טעם לבוא לקניות, לשוטט ולבלות.

הטור המלא הופיע במוסף הנדל"ן של גלובס, תחת "מבקרת ערים"בתוך המדור "שיחת העיר" - ראיונות עם בוני ערים חשובות בעולם