מלאכיות ההיי-טק: כך תגלו את עסקאות האנג'לים המובילים

הסטארט-אפ החדש iAngels מאפשר לכם להשקיע סכום מינימילי של 5,000 דולר בחברות שאנג'לים מצליחים מלווים ■ היזמיות מור אסיא ושלי הוד מויאל: "האנג'לים מתחייבים להשקיע בעצמם לפחות 100 אלף דולר"

חלום האקזיט הוא משהו נוצץ ומושך שכנראה גורם ללא מעט קנאה אצל כל מי שקורא את הכותרות הגדולות בעיתונים ובאתרים וכמובן מביט במספרים הגדולים שמאחוריו. אומת הסטארט-אפים מייצרת לא מעט סיפורים כאלה אך בקרב לא מעט ישראלים יש את הרצון לא רק לרשום את האקזיט אלא גם ליהנות מפירותיו - משמע, רווחים ממכירה גדולה או הנפקה במקרים נדירים יותר. הבעיה היא שאין הרבה ישראלים עם כיסים מספיק עמוקים כדי שיוכלו להשקיע בסטארט-אפ קטן וצעיר ככל שיהיה.

אל החלל הזה נכנסות יותר ויותר חברות שרוצות להרחיב את אפשרויות ההשקעה גם בפני הקהל הרחב וכך להביא כסף חדש מצד אחד וגם לעודד יותר ויותר חדשנות כדי לאפשר לסטארט-אפים לגדול ולצמוח באמצעות מימונים אלה. דוגמאות לכך אפשר למצוא במיזמים כמו Ourcrowd או AngelList, ואפילו קיקסטארטר בקונסטלציה מסוימת (ראו אינפוגרפיקה).

"מה יש שם בחוץ"

חברה ישראלית חדשה מנסה לייצר חדשנות גם בתחום הזה ולהציע מודל השקעה בסטארט-אפים בסכומים נמוכים אך בהסתמך על בעלי ניסיון. הרעיון של iAngels הוא לאפשר למי שאינו משקיע מן השורה להפוך לכזה באמצעות השקעה של סכום קטן יחסית וכחלק מ"קבוצת רכישה" גדולה יותר וכך בעצם לקבל ערך משותף טוב יותר להשקעה. הבחירה בסטארט-אפים הכדאיים להשקעה נעשית על-ידי החברה עצמה ובכפוף להמלצות שמתקבלות מאנג'לים מובילים שעובדים בשיתוף פעולה עם החברה ושמחויבים אף הם להשקעה מצידם.

מאחורי iAngels עומדות שתי יזמיות, שמשלימות אחת את השנייה עם ידע טכני ופיננסי. מור אסיא, שימשה בעבר כמתכנתת וראש צוות בחברת SAP, עבדה כיועצת אסטרטגיה ב-IBM בארה"ב ובתפקיד דומה גם באמדוקס בישראל. שלי הוד מויאל בילתה שש שנים בוול סטריט, בין היתר כיועצת פיננסית ב-UBS, אנליסטית בקרן הגידור Avenue Capital ובתפקידה האחרון בתחום המיזוגים והרכישות בגולדמן זאקס בישראל.

השתיים הכירו בניו יורק ומשם נולד שיתוף הפעולה ביניהן. אסיא והוד מויאל מכירות את עולם היזמות גם דרך בני הזוג שלהן. בעלה של מור הוא יוני אסיא, מנכ"ל וממייסדי eToro, רשת חברתית פיננסית להשקעות, בעוד בעלה של הוד מויאל הוא כפיר מויאל, מנהל שותף וממקימי קרן ההשקעות Cyhawk Ventures וממקימי חברת טכנולוגיות הפרסום מטומי, שצפויה לצאת להנפקה בשבועות הקרובים.

"באמצעות פלטפורמה אינטרנטית, אנחנו מאפשרים גישה לעסקאות של האנג'לים המובילים. אתה יודע שהם משקיעים ממרצם ומכספם ואז למעשה יש מישהו ששומר על האינטרסים שלך בסטארט-אפ", מסבירה אסיא.

"בשביל באמת להשקיע אתה צריך לדעת מה יש שם בחוץ", מסבירה הוד מויאל. "האנג'לים שאנחנו עובדים איתם רואים את כל השוק וכשהם משקיעים במשהו, זה אחרי שהם ראו 100 סטארט-אפים. הם משקיעים בחברה בגלל שהם מאמינים ביזמים שלה ומלווים אותם לאורך כל הדרך".

החברה עובדת בשיתוף עם מעל ל-20 אנג'לים בהם טל ברנוח, משה ליכטמן, יובל טל, רפי גדרון, ברק רבינוביץ' ואחרים. בחברה עצמה השקיעו גם לא מעט שמות מוכרים בתעשייה בהם גיגי לוי, ינקי מרגלית, דניאל רקאנטי, יובל בהרב, ג'ואי לואו וגם דיוויד אסיא, אביו של בעלה של מור.

לדברי השתיים, האנג'לים שאיתם הן עובדות עושים את החיבור מול הסטארט-אפים שמחפשים השקעה, כשהסכום המינימלי עומד על 5,000 דולר ומתאפשר דרך העברה בנקאית, ואז החברה מבצעת אגרגציה של כל העסקאות הקטנות הרלבנטיות. "הכסף נצבר בחשבון נאמנות וברגע שנסגרה ההשקעה בחברה, אנחנו מעבירים את הכסף וחותמים על מסמכי ההשקעה. אם זה בסוף נופל אז מחזירים את הכסף", מסבירה אסיא.

לדברי הוד מויאל, החברה נכנסת לעסקאות כאשר ישנם כבר תנאים מסוכמים (Term Sheet) ובשלב מתקדם של המו"מ. "האנג'ל שמחבר בינינו מתחייב להשקיע לפחות 100 אלף דולר, כשהשלב שבו נמצא הסטארט-אפ הוא אחרי סבב סיד ולפני סיבוב A".

"בדרך כלל חברות בשלבים האלה צריכות 1-2 מיליון דולר והאנג'לים מוכנים להשקיע 100 אלף דולר פחות או יותר", מסבירה הוד מויאל. "עד היום הם היו צריכים להתארגן בסינדיקציה באמצעות רשת של חברים ואנג'לים שסוגרים את העסקאות בינם לבין עצמם. אנחנו הצלחנו לחדור את זה ומציעים את האפשרות גם לאנשים אחרים. בסופו של דבר, האנג'לים רואים בנו כפרטנרים כי הם רוצים לראות את החברות שהם משקיעים בהן עולות ומצליחות".

15% מהרווח

כדי לקחת חלק בחזון של iAngels המשקיעים הפרטיים חייבים להיות משקיעים כשירים, בהתאם להגדרות החוקיות בכל מדינה. בישראל, לצורך העניין, המשקיע חייב לענות על שניים מתוך שלושה קריטריונים: הבנה בשוקי הון, ביצוע שלושים עסקאות ברבעון או 12 מיליון שקל בחשבון בנק ובנכסים מוחזקים. עם זאת, הוד מויאל מבהירה כי ניתן יהיה לשלב עד כשלושים משקיעים לא כשירים לפי החוק, אך עבורם תוצע ההשקעה רק לקראת סוף הסיבוב.

מי שמתעניין בסטארט-אפ מסוים ייחשף לנתוני החברה כולל השווי, מצגות, מוצרים ונתונים על התקדמותה בחודשים האחרונים, כמו גם אפשרות להתחבר ל-Webinar ולשאול את המנכ"ל שאלות שונות. כל משקיע יקבל אחוז מסוים בבעלות על החברה, בהתאם להיקף ההשקעה שלו ביחס לכלל ההשקעות. בנוסף, הוא ייהנה מתנאים רלבנטיים כמו זכויות להשקעות המשך. עד כה, בתקופת ההרצה של החברה, בוצעו כשלוש השקעות בסכומים שנעים סביב 200-400 אלף דולר.

החלק אולי הכי חשוב, הוא כמה כסף נשאר בסוף ביד ומה יוצא לאסיא והוד מויאל מהמיזם. המודל העסקי של iAngels עובד על דמי טיפול - החברה גובה 5% מכל השקעה לצורך כיסוי הוצאות משפטיות שונות וכן ליווי העסקאות לאורך חייהן במשך 7-9 שנים. בנוסף, במידה והסטארט-אפ שבו הושקעו כספים מבצע אקזיט, החברה לוקחת 15% מה-Upside מהרווח. במילים אחרות, החברה מחזירה למשקיעים את הכסף שלהם ולוקחת 15% מהרווחים.

המתחרים של iAngels

Angellist

מזכיר מאוד את iAngels אך אינו מבצע סינון מוקדם של החברות המוצעות להשקעה. מתמקד בשוק האמריקאי ולא בישראלי

Ourcrowd

פועל כקרן השקעות, שבודקת הזדמנויות השקעה בעצמה ולא על בסיס המלצות של אנג'לים מצליחים

Kickstarter

מאפשר השקעה בחברות ובמיזמים שונים, תמורת קבלת הטבות ומוצרים ולא תמורת בעלות