שופרסל זכאית ל-3.3 מ' ש' החזר מס בגין הטבות שלא דרשה

‎שופרסל לא תבעה מרשות המסים מענק בגין העסקת עובדים באילת, והרשות הסכימה להעניק לה הטבות בגין 2004-2006, אך לא בגין 2000-2003 בטענה להתיישנות ■ ביהמ"ש קבע כי ההתיישנות תהיה 7 שנים ולא 4 שנים

האם צפוי בקרוב גל של תביעות נגד רשות המסים בבקשה לפתיחת שומות שנסגרו בשבע השנים האחרונות? בית המשפט המחוזי מרכז-לוד קבע בסוף השבוע כי רשות המיסים תצטרך להחזיר לשופרסל סכום של כ-3.3 מיליון שקל בגין מענקים שהגיעו לחברה, אך זו לא תבעה אותם במועד עקב טעות.

לפי פקודת מס הכנסה, במקרים בהם נגבה מס ביתר עקב טעות, עומדת לנישום תקופה של עד 3 שנים מתום שנת המס להגשת תביעה להשבת כספים או עד 4 שנים באישור מנהל מרשות המסים. במקרים בהם נחתמו הסכמי מס, מדיניות רשות המסים היא כי לא ניתן לפתוח את ההסכמים כלל.

ואולם, קביעת בית המשפט משנה את המצב משפטי הנהוג, לאחר שנקבע כי לפי דיני עשיית עושר ולא במשפט (שהחלתם במקרה הנדון מביאה להארכת תקופת ההתיישנות על התביעה מ-4 שנים ל-7 שנים) - יש להשיב לשופרסל סכומים ששולמו לרשות המסים ביתר, כיוון שהחברה לא מימשה הטבה לה הייתה זכאית.

לפי חוק אזור סחר חופשי באילת, מעסיק תושב אילת "זכאי להטבה לשם הקטנת עלויות השכר בשיעור של 20% מהכנסת העבודה". אופן תשלום ההטבה למעסיק היא בכך שהמעביד זכאי למענק בגין העסקת עובד באילת. את המענק מקבל המעסיק על -די הקטנת המס אותו הוא מעביר בגין העסקת העובד.

כך, לדוגמה, בגין עובד המשתכר כ-10,000 שקל - זכאי המעסיק להטבה בגובה 2,000 שקל (20%). לכן, במקרה שחבות המס של אותו עובד מגיעה, לצורך הדוגמה, ל-3,000 שקל, יעביר המעסיק למס הכנסה 1,000 שקל בלבד, ואת ה-2,000 יזקוף לעצמו כהטבה.

ואולם, שופרסל, המעסיקה עובדים באילת, גילתה שטעתה ולא ביקשה מענק לו הייתה זכאית בגין השנים 2000-2006. לאחר דין ודברים, הסכים מס הכנסה להחזיר לשופרסל את המענק בגין השנים 2004-2006. לגבי השנים 2000-2003 סירב מס הכנסה להשיב את הכסף, בטענה כי הזכות התיישנה ולכן פקעה. על החלטה זו הגישה שופרסל ערעור לבית המשפט המחוזי מרכז.

בית המשפט קיבל את עמדת באי-כוחה של שופרסל, עורכי הדין טלי ירון-אלדר ורני שורץ ממשרד ירון-אלדר-פלר-שורץ ושות', וקבע כי אין לקבל את עמדת מס הכנסה, וכי תקופת ההתיישנות הרלוונטית למקרה תהיה 7 שנים, לפי חוק ההתיישנות, ולא עד 4 שנים לפי פקודת מס הכנסה.

השופט קבע כי שופרסל זכאית לתבוע השבה על הסכומים ששולמו ביתר לרשות בגין השנים 2000-2003, העומדים על 2.7 מיליון שקל, וכן תוספת רבות ריבית והצמדה - ובסך-הכל 3.3 מיליון שקל. הרשות ושופרסל ידונו בתקופה הקרובה על גובה הסכום המדויק, ואם לא יגיעו להסכמה - בית המשפט במחלוקת ביניהם.

השופט עופר גרוסקופף קבע תחילה כי לפי חוק, מנגנון המימוש של הטבת המס המוקנית למעסיקים באילת קובע כי הפחתת ההטבה בהיקף 20% תבוצע כנגד הסכומים המנוכים משכר העובדים באותה שנת מס בה מתקבל המענק.

עוד הוסיף השופט כי כיוון שתחשיב המס הוא שנתי, אין מניעה לבצע את ההפחתה כנגד תשלומים המבוצעים בחודשים מאוחרים יותר באותה שנת מס, אך לא ניתן לחרוג משנה זו ולהפחית סכומים המתייחסים לשנות מס אחרות מתשלומי העובדים.

ואולם, גרוסקופף לא סתם בכך את הגולל על קבלת החזרים בגין שנות מס, בהן עקב טעות שכח המעסיק לנכות את ההטבה לה הוא זכאי, וקבע כי מכוח חוק עשיית עושר ולא במשפט זכאית שופרסל לקבל בחזרה את הסכומים ששילמה ביתר.

השופט דחה את טענת רשות המסים כי קבלת תביעה להשבת מס מכוח עשיית עושר ולא במשפט - ובאופן זה הארכת מועד ההתיישנות ל-7 שנים לפי הדין הכללי - תרוקן מתוכן את המועדים הקבועים בפקודת מס הכנסה, וציין כי "עמדה זו מזכירה גישה, שלתומי סברתי שאבד עליה הכלח במשפט הישראלי, לפיה דיני עשיית עושר ולא במשפט הם בגדר 'סוס פרא', אשר דהרתו מעלה אבק המערפל את החשיבה המשפטית ומטשטש לבלי היכר את קווי המתאר של הדין. לגישה אנכרוניסטית זו אין מקום בדין הישראלי".

"השלכות נרחבות"

לדברי עו"ד רני שורץ, "להחלטת בית המשפט יש השלכות כלכליות נרחבות, שכן היא נותנת לכל מי שניכה מס ביתר עקב שגגה פתח לדרוש החזר. לא מן הנמנע כי מדובר בסכומים המגיעים לכדי עשרות מיליוני שקלים.

"מעבר לכך, החלטת בית המשפט תשליך על כל אותם מקרים בהם אדם ניכה מס יותר מס, ולא דרש החזר. למי שניכה מס ביתר תעמוד זכות לתבוע השבה של המס לפרק זמן של 7 שנים מהמועד בו נוכה המס, וזאת אף אם נחתם הסכם שומות עם מס הכנסה, ואף אם חלפו התקופות הקבועות בפקודות מס הכנסה לדרוש החזר".