"בניית שכונות על קרקעות מזוהמות, זה מהלך שחייבים למנוע"

במשרד לאיכות הסביבה מזהירים כי אם תאשר הממשלה את התוכנית ואת הקמת הותמ"ל, יסירו אנשי המשרד את אחריותם ממתחמי הדיור שיאושרו ע"י הותמ"ל, וזאת בשל מה שהם מכנים הפרטת הייעוץ הסביבתי בנוגע לוועדה החדשה

רק הבוקר כינסו ארגוני סביבה ותכנון כנס חירום נגד אישור הותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור) וגם גופים נוספים מציפים טענות נוספות כנגד אישור הוועדה החדשה. מסתבר שיש התנגדות לא רק מחוץ לפאנל מקבלי ההחלטות אלא גם מתוך הממשלה עצמה. כך, גורמים במשרד לאיכות הסביבה מזהירים היום (א') כי אם תאשר הממשלה את התוכנית ואת הקמת הוועדה החדשה, יסירו אנשי המשרד את אחריותם ממתחמי הדיור שיאושרו על ידי הותמ"ל וזאת בשל מה שהם מכנים הפרטת הייעוץ הסביבתי בכל הנוגע לועדה החדשה.

"במסגרת הקמת הוועדה החדשה הופרט הייעוץ הסביבתי. לוועדה לא ייעצו עובדי מדינה ולא עובדי המשרד להגנת הסביבה אלא חברות פרטיות", כך אומרים היום בכירים במשרד לאיכות הסביבה, "מדובר בנושא חשוב מורכב ומסובך ואין אף גוף ואף חברה פרטית שיש לה את ההתמחות הנדרשת בכל התחומים הנדרשים. אנחנו נוריד כל אחריות מהתוכניות הללו שיאושרו בותמ"ל. אנחנו מתנגדים להקמת הועדה כבר זמן רב. מדובר בתוכניות שיכולות להתייחס גם למתחמים כמו תע"ש השרון למשל או מתחמים אחרים החשודים בזיהום קרקע והעובדה שהמשרד לאיכות הסביבה אינו נמצא בתמונה בעייתית".

גם השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ התייחס לנושא ואמר: "בניית שכונות מגורים על קרקעות החשודות כמזוהמות מבלי לטהר אותן כמו שצריך, זה מהלך שחייבים למנוע ואסור לאפשר לידיים פרטיות להיות אלה שיבחנו האם יש או אין סכנה לתושבים. לא ייתכן שאותו גוף עסקי יום אחד יבחן תוכנית שעתידה להיבנות על קרקע מזוהמת ויום לאחר מכן יתכנן תוכנית שכזו בעצמו. אנו לא נתפשר על בריאות התושבים".

באותו הזמן, גם המכון לרפורמות מבניות מיסודו של עו"ד שרגא בירן יציג מחר בועדת הפנים סדרה של תיקונים להצעת החוק לקידום הבניה במתחמים מועדפים לדיור. לדברי עו"ד בירן, הצעת החוק מחטיאה הזדמנות היסטורית לטיפול במצוקת הדיור בישראל.

במסגרת התיקון להצעת החוק מציע המכון לרפורמות מבניות שלא לעשות שימוש בשטחים הפתוחים בפאתי הערים אלא לנצל את השטחים הכלואים בשכונות החלשות בתוך הערים לצורך הגדלת מלאי הדירות. "קידום בנייה בפאתי הערים רק יחסל את השטחים הירוקים", כך בירן, "אנו מציעים לשנות את הצעת החוק כך שקידום הבניה במתחמים מועדפים יתבצע גם בשכונות שהוגדרו כמתחמים המיועדים להתחדשות עירונית וינצלו את השטחים הפנויים בתוך שכונות העוני בערים הגדולות לצורך בניה חדשה. על פי נתוני המכון לרפורמות מבניות קיים פוטנציאל לבנייתן של מאות אלפי דירות בתוך השכונות כאשר ההתחדשות העירונית תאפשר גם לטפל בבעית העוני בשכונות".

במכון לרפורמות מבניות מציעים לשנות את סעיפי החוק כך שמתחמים שהוגדרו כמיועדים להתחדשות עירונית או פינוי בינוי יכללו אף הם במתחמים המועדפים לדיור גם אם הם לא בבעלות ישירה של מנהל מקרקעי ישראל אלא בבעלות של הדיירים לאחר שזו הועברה להם במסגרת הרפורמה בדיור הציבורי.