מאזור התעשייה רמת חובב לנאות חובב - פארק אקו תעשייתי

נאות חובב, רמת חובב לשעבר, נמצאת היום במקום אחר לגמרי מכפי שהייתה לפני כעשור

אזור התעשייה רמת חובב הוקם בשנות השבעים של המאה הקודמת במטרה להרחיק את התעשייה הכימית הכבדה מריכוזי אוכלוסייה, מאז ועד לפני מספר שנים סבל האזור מדימוי קשה בעיקר בנושאים הסביבתיים. את העדות הטובה ביותר קיבלתי עת שירתתי בצוות הממשלתי שגיבש את "התוכנית האסטרטגית לפיתוח הנגב - נגב 2015" אז נאמר לנו באופן הברור ביותר שרמת חובב הינה חסם לפיתוח הנגב. לראיה - לא ניתן להקים את קרית ההדרכה בצומת הנגב מרחק 9 ק"מ דרומית לרמת חובב.

מאז זרמו מים רבים בנחל חובב. ממשלת ישראל, המשרד להגנת הסביבה, המועצה ובמיוחד מפעלי התעשייה בנאות חובב השקיעו מאז שנת 2006 למעלה מ - 1.5 מיליארד ש' בתחום ההגנה על הסביבה ושיקום מפגעי עבר. ההשקעות והמאמץ הרב - עשו את שלהם. נאות חובב נמצאת היום במקום אחר לגמרי מכפי שהייתה לפני כעשור.

לצד השיפור הסביבתי הדרמטי היה ברור כי רמת חובב איננה חייבת להמשיך ולכהן בתפקיד הרע, אין שום סיבה שפארק תעשייתי שמייצא קרוב ל - 4 מיליארד דולר בשנה ומעסיק כ - 10,000 עובדים בנגב לא ישמש כעוגן כלכלי ומנוף לפיתוח הנגב. זו גם המחשבה שעמדה בבסיס החלטתנו לפנות להליך של גיבוש והכנת תוכנית אסטרטגית סדורה ומודל הפעלה מעודכן לפארק התעשייה. לשם כך נעזרנו בחברת "טריגר פורסייט" שסייעה לנו בגיבוש הדרך והציגה בפנינו את מודל האקו תעשייה - מודל נפוץ ומפותח במדינות מערב אירופה אשר מתבסס על עקרון הסינרגיות - בתוך התעשייה, בין התעשייה למועצה ובין המועצה והתעשייה לקהילה ולסביבה הקרובה.

כך למשל, פסולת של מפעל אחד יכולה לשמש חומר הגלם של מפעל שכן בפארק. גיבוש התוכנית היה תהליך מרתק ומעמיק שנמשך על פני קרוב לשנה וכלל גם שיתוף ציבור, למידה מעמיקה וסיורי עבודה באותם פארקים במערב אירופה ובמזרח הרחוק . רק לאחר שסיימנו את התהליך והחלטנו להניף את דגל האקו תעשייה ולהיות לחלוץ לאומי בתחום - התפנינו למיתוג ולעדכון השם באופן שיבטא היטב את השינוי המשמעותי שהפארק עבר בשנים האחרונות ואת תנופת הפיתוח האדירה בה הוא מצוי - 22 מפעלים חדשים, שדרוג תשתיות מאסיבי והקמת מרכז מבקרים ומוזיאון כימיה הראשון בישראל. לצד כל אלה קיימנו אף סינרגיות בקרקע והפכנו קרקעות חסרות ערך ששימשו בעבר בריכות אידוי לפינוי שפכים אותן שיקמנו, ועל גביהן מוקמת בימים אלו תחנת כח סולארית פוטו וולטאית שתייצר 37.5 מגה ואט חשמל מאנרגיה מתחדשת לרשת החשמל הארצית.

כך הפכנו מרמת חובב לנאות חובב - הפארק האקו תעשייתי הראשון בישראל.

*** הכותב הוא מנכ"ל המועצה המקומית תעשייתית נאות חובב