שותפויות "תמר" יספקו גז לירדן בכ-500 מיליון דולר

גורמים בישראל: גז ישראלי יכול להוזיל את מחירי החשמל לירדנים ב-50%

גז ישראלי יאפשר הוזלת מחירי החשמל שמשלמים אזרחי ירדן ב-40% עד 50% - כך העריכו היום גורמים בענף הגז בישראל, על רקע חתימת עסקה ראשונה למכירת גז ללקוחות ירדניים. "העסקה של היום היא צעד ראשון לקראת עסקה גדולה בהרבה עם ירדן שתאפשר לתחנות הכוח במדינה לעבור מדיזל לגז טבעי", אמרו אותם גורמים.

צריכת הגז הטבעי הכוללת של ירדן מוערכת ב-4-5 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה. נכון להיום נאלצת ירדן להשתמש בדיזל ובמזוט כתחליף לגז משום שמצרים הפסיקה את הזרמת הגז לממלכה כמעט לחלוטין, על רקע מחסור חמור בגז במשק המצרי. עסקה תיאורטית לאספקת גז מלוויתן לירדן יכולה להגיע להיקף כספי כולל של 15 מיליארד דולר.

שותפויות תמר הודיעו היום על חתימת הסכם למכירת גז טבעי מהמאגר לחברות הירדניות Arab Potash ו-Jordan Bromine הפועלות בצדו הירדני של ים המלח. מכירת הגז תבוצע באמצעות חברה אמריקאית בשם NBL גז טבעי שבשליטת נובל אנרג'י המחזיקה בכ-36% מהזכויות בתמר לצד ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים ואבנר (15.625% כל אחת) ודור גז (4%).

משך ההסכם הוא ל-15 שנה והיקפו הכספי הכולל מוערך בכ-500 מיליון דולר. במסגרתה ההסכם יסופק לחברות הירדניות גז בהיקף כולל של 1.8 מיליארד מ"ק (BCM). הגז יסופק למפעלים הירדניים באמצעות צנרת שתונח ממפעלי ים המלח הישראלים, שחוברו למערכת הגז כבר בשנת 2011.

את הצנרת מהמפעלים לגבול ישראל ירדן, באורך של כ-15 ק"מ, תניח חברת נתיבי הגז הממשלתית במימון מלא של הלקוחות הירדניים. בנתג"ז מעריכים את משך ביצוע העבודות בכשנה וחצי. הגז הטבעי יאפשר למפעלים הירדניים להרחיב את פעילותם ולפתוח מחדש קווי ייצור שנסגרו בשל עלויות הדלק הגבוהות.

את שותפות "תמר" ייצגו בעסקה עורכי הדין דן הכהן ואדי אשכנזי ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.