אושר ניהול תביעה ייצוגית ב-6.8 מ' ש' נגד מפעילת "תל-אופן"

בתביעה נטען כי השירות שמעניקה FSM רווי תקלות ■ המחוזי: "הוצגה לכאורה תשתית ראייתית מבוססת; מצופה מהחברה להעניק שירות ברמה סבירה"

מאז שהצטרפה תל-אביב לפני כ-3 שנים לערים הגדולות באירופה והחלה להציע שירות השכרת אופניים - "תל-אופן", הפכו האופניים הירוקים לחלק בלתי נפרד מנופה של העיר. תושבים ותיירים רבים עושים שימוש באופניים כדי לתור את תל-אביב.

ואולם, מסתבר כי התמונה של האופניים הירוקים ברחבי העיר הלבנה אינה כה פסטורלית כפי שהיה נדמה. מאז מופעל השירות נתקלו רבים מהאנשים שרכשו מנוי ל"תל-אופן" בתקלות ובבעיות בשימוש בהם.

אתמול (ג') אישר בית המשפט המחוזי בתל-אביב לתושב העיר, אביעד אורן, לנהל תביעה ייצוגית בסך 6.8 מיליון שקל נגד חברת "FSM שירותי קרקע", שמפעילה עבור עיריית תל-אביב את מיזם ה"תל-אופן". זאת, בטענה כי השירות שמעניקה החברה עבור השכרת האופניים הוא רווי תקלות, לקוי ובלתי מספק, וכי החברה אינה פועלת לתיקון כשלים המדווחים לה באמצעות מוקד השירות.

"הוצגה לכאורה תשתית ראייתית מבוססת שיש בה להעיד על אפשרות סבירה כי התביעה תוכרע לטובת חברי קבוצת התובעים. FSM היא בבחינת ספק שירות יחיד בתחומה, ומשכך מצופה ממנה להעניק שירות ברמה סבירה", כתבה השופטת ד"ר דפנה אבניאלי.

לפי קביעת בית המשפט, הקבוצה בשמה תנוהל התביעה הייצוגית היא "כל מנוי - בין מנוי שנתי ו/או שבועי ו/או יומי - אשר התקשר בהסכם עם FSM למתן שירות, וחווה תקלות חוזרות שיש בהן למנוע שימוש תקין בשירות, וזאת החל מאפריל 2011 ועד לפסק הדין".

עוד נקבע כי עילות התביעה היא הפרת חובות החברה בהתאם לחוק הגנת הצרכן, חוסר תום-לב והטעיה, התרשלות במתן שירות וחובת השבה לפי חוק עשיית עושר ולא במשפט.

עמדות ממוחשבות

מיזם השכרת האופניים בתל-אביב הוקם על-ידי העירייה כחלק ממדיניות השימוש באמצעי תחבורה ידידותיים לסביבה והפחתת תנועת כלי הרכב בתוך העיר. חברת FSM התקשרה עם עיריית תל-אביב, ובפועל היא זו שמפעילה את המיזם ואחראית על האופניים ותחזוקתם, שבהם רשאי להשתמש כל אדם מעל גיל 15. התשלום עבור השימוש נעשה בכרטיס אשראי, והכספים מועברים לידי החברה המפעילה.

מערך השכרת האופניים מורכב מעמדות מסוף ממוחשבות הממוקמות בתחנות העגינה ומקושרות למערכת שליטה. לצד המוספים מותקנים בתחנות עמודים עם כבלים מגנטיים לחיבור זוגות אופניים. הגישה לשירות מתבצעת על-ידי מפתח "תל-אופן" - שבב הניתן לבעלי מנוי שנתי - או באמצעות ברקוד.

תעריפי רכישת המנוי אינם גבוהים בהשוואה למיזמים דומים בעולם הרחב, ועם זאת, מדובר בסכומי כסף משמעותיים. תעריף המנוי השנתי הינו 280 שקל לשנה לאזרח שאינו תושב תל-אביב, ו-240 שקל לתושב העיר; תעריף השכרה שבועית עומד על 60 שקל, והשכרה יומית ביום חול עולה 14 שקל; בשבתות וחגים - 20 שקל.

בנוסף לדמי המנוי מחויב שימוש באופניים מעבר ל-30 הדקות הראשונות שלאחר ההשכרה בתוספת תשלום דמי שימוש בסך 5 שקל ל-60 דקות; 10 שקל ל-90 דקות; 30 שקל ל-150 דקות; 70 שקל עבור 210 דקות; ו-150 שקל עבור 270 דקות שימוש רצוף באופניים.

בתביעה הייצוגית, שהגיש אורן באמצעות עו"ד חגית חופי, הוא מבקש פיצוי אישי בסך 240 שקל ופיצוי בסכום דומה לכל אחד מ-20 אלף מנויים המחזיקים במנוי על ה"תל-אופן".

לדברי התובע, החברה גבתה מהצרכנים כסף רב אך סיפקה שירות לקוי, שכלל אספקת אופניים מקולקלים, תחנות שלא מתפקדות ומענה איטי בשירות הלקוחות.

לפי התביעה, בנוסף, המערכת הממוחשבת לא מזהה זוגות אופניים העוגנים בתחנה, כך שאין אפשרות לשכור אותם; המערכת לא משחררת את האופניים שנבחרו; ולעתים התפוסה בתחנות מלאה, כך שלא ניתן להחזיר את האופניים ולסיים את ההשכרה. "עקב כך, שעון ההשכרה מופעל והמנוי משלם תוספת עבור דמי שימוש", נטען.

חברת FSM שללה את הדברים וטענה כי התביעה "דלה בתוכן ובמהות, מלאת סתירות פנימיות וכשלים ומורכבת מאמירות מתלהמות הנסמכות על קטעי עיתונות ופרסומים בפייסבוק".

עם זאת, החברה הודתה בעצמה כי תקנון המשתמש באופניים אינו כולל התחייבות מצדה כי השירות יפעל ללא דופי ויהיה חף מליקויים ותקלות. "ההיפך הוא הנכון - בתקנון נאמר כי המשתמש מצהיר כי ידוע לו שתחנות העגינה וזוגות האופניים מוגבלים במספרם, שייתכן וחלקם לא יהיו פעילים מעת לעת, ואף ייתכן כי לא תתאפשר השבת האופניים עקב תפוסה מלאה".

לפי גרסת החברה, בהתחשב במורכבות הפרויקט ניתן לומר כי השירות הינו סביר וטוב.

השופטת ד"ר דפנה אבניאלי ציינה בהחלטתה לאשר ניהול תביעה ייצוגית נגד החברה כי אין מחלוקת שמיזם ה"תל-אופן" הוא מבורך כשלעצמו, "וכאשר הוא פועל בצורה תקינה, מהווה עבור המנויים חלופה מועדפת וזולה לאמצעי תחבורה אחרים".

ואולם, לדבריה, אין גם מחלוקת באשר להיתקלותם של מנויי השירות בתקלות חוזרות ונשנות.

השופטת ציינה כי "דבר זה נלמד בנקל - מן הבקשה ומתגובת FSM עצמה, שלמעשה מכירה בתקלות תוך ניסיון להמעיט בחשיבותן ולטעון ב'להט' כי 'בשורה התחתונה' מרבית המינויים שבעי-רצון מן השירות, מבלי לפרט מה נעשה, אם בכלל, מאז שהחל השירות לציבור בשנת 2011 ועד היום כדי לצמצם או למנוע את התקלות".

בית המשפט גם קבע כי FSM תישא בשכר-הטרחה של עורכת דינו של התובע בסך 10 אלף שקל.

תעריף דו-גלגלי
 תעריף דו-גלגלי