"רק חברות קבלניות התעניינו ברצינות במכרז במקווה ישראל"

את הדברים אמרו בעיריית חולון על רקע פרסומים של קבוצות רכישה המשווקות דירות במחיר נקוב מראש טרם נסגר המכרז וזהות הזוכה בקרקע

ביום שני בשבוע הבא (24 בפברואר) ייסגר המכרז שפירסמה רשות מקרקעי ישראל לרכישת מגרש המיועד להקמת 222 דירות במתחם מקווה ישראל בחולון. מדובר במגרש בשטח של 8.2 דונם שנמצא בפינת הרחובות קראוזה וסרלין בצפון העיר, עליו חלה תוכנית מאושרת להקמת שני מגדלים בני 28 קומות ו-111 דירות בכל אחד.

המכרז פורסם עוד בשנת 2009, נדחה מספר פעמים, ובוטל ב-2010 לאחר שרשות מקרקעי ישראל ועיריית חולון לא הגיעו להסכמות בנוגע למימון הקמת בית ספר במקום. לאחרונה, הוא פורסם לאחר שהמחלוקת נפתרה, ועורר עניין רב בקרב מספר קבוצות רכישה. הקבוצות ערכו כנסים ושיווקו דירות 4 חדרים בסכומים של כ-1.25 מיליון שקל, מחיר נמוך בעשרות אחוזים ממחיר דירות חדשות שמוצעות למכירה בשדרות ח-501, בה מתרכזת כיום מרבית הבנייה החדשה בעיר, כאשר מחיר דירת 4 חדרים חדשה נע סביב 1.8 מיליון שקל.

בבדיקה שערך "גלובס" עם מספר יזמים עולה כי חברת ים סוף, שהתמודדה במכרז בשנת 2009 ושבוטל בשנת 2010, החליטה הפעם לא להתמודד במכרז. בשיחה שערך "גלובס" עם מנכ"ל אחת החברות היזמיות למגורים אמר כי "על פי המחירים הנמוכים שמציעות קבוצות הרכישה, אין להן אפשרות להציע מחיר ריאלי על הקרקע כדי לזכות בה, אלא אם כן יביאו הון עצמי רב מהבית". הוא הוסיף כי "בסך הכל מדובר בשכונה ותיקה, שפחות מתאימה לאוכלוסיה צעירה, כי אין בה מבני ציבור רבים ולראיה שנהרס בה בית ספר. מרבית מבני הציבור מתרכזים היום בשכונות היותר חדשות בחולון".

כמו כן הוסיף המנכ"ל כי אם מחירי הקרקע בשכונות המבוקשות כמו ח-501 נעים סביב 500-600 אלף שקל עבור קרקע ליחידת דיור, הרי שמחיר הקרקע באזור זה צריך להיות נמוך יותר, מאחר ומדובר ודרישות התכנון והבנייה של הפרויקט המתוכנן הן גבוהות וכוללות בנייה של שני מגדלים, חניונים תת קרקעיים, בנייה ירוקה, ותוספת של 80 אלף שקל בגין עלויות פיתוח לכל יחידת דיור המשולמות לעיריית חולון, מלבד עלות הקרקע.

יזם נוסף ציין כי גם היקף הפרויקט לא יאפשר לחברות רבות להתמודד במכרז, מאחר ומדובר בהעמדת סכום כסף נכבד. "עד היום אף יזם בחולון לא נדרש להעמיד סכום של 100 מיליון שקל לרכישת קרקע", אמר, "מאחר וגם בשכונות ח-300 ו-ח-501, בהן הקרקע בבעלות פרטית, כל העסקאות שביצעו יזמים במקום, היו עסקאות קומבינציה שדרשו מיזמים להעמיד הון עצמי מוגבל, ולא את עלות הקרקע הכוללת, כפי שדורש המינהל". לדבריו, "קבוצות הרכישה שמשווקות דירות במחירים נקובים מראש, נוהגות באופן ספקולטיבי, מאחר ואין לדעת באיזה סכום לבסוף תירכש הקרקע. אם תבוא חברה יזמית גדולה שתציע מחיר גבוה יותר עבור הקרקע, כל המאמצים השיווקיים של המארגנים יתגלו כלא קשורים למציאות".

גם בעיריית חולון רמזו כי את הבדיקות המעמיקות בתוכנית ביצעו חברות יזמיות גדולות ולא קבוצות רכישה. "עיריית חולון ערה לפרסומים בנוגע למכרז שפרסמה רשות מקרקעי ישראל אך אינה יכולה להתערב בהם ולהביע עמדה. יחד עם זאת, ניתן לומר, כי הגורמים היחידים אשר פנו לעירייה בבקשת הבהרות למכרז, תוך התעמקות בפרטי התוכנית המפורטת, הינם חברות קבלניות מהמובילות במשק. עובדה זו כשלעצמה יכולה להעיד על מידת המקצועיות של המתמודדים במכרז".