חח"י צפויה לדווח על הפסד של מעל חצי מיליארד ש'

ההפסד מיוחס לפריסת ההוצאות על משבר הגז המצרי ולמרות תחילת הזרמת הגז ממאגר "תמר" באפריל 2013 ■ ועדת יוגב בוחנת אפשרות שהמדינה תרכוש תחנות כוח של חברת החשמל בהיקף 2.5 מיליארד שקל

חברת החשמל צפויה לדווח על הפסד שנתי של מעל חצי מיליארד שקל ל-2013, כך נודע ל"גלובס".

ההפסד הצפוי מגיע למרות ש-2013 הייתה אמורה להיות שנת מפנה בתוצאותיה הכספיות של החברה, לאור תחילת ההזרמה ממאגר הגז "תמר" בסוף מארס השנה. מרגע חיבור המאגר נהנית חברת החשמל מתעריף החשמל הגבוה בכ-20% מהוצאותיה בפועל. הפער מייצר לחברה הכנסה נוספת של כ-5 אגורות לכל קוט"ש שהיא מוכרת לציבור.

ואולם ההכנסה הנוספת עדיין אינה מכסה על ההוצאות לרכישת דלקים כתחליף לגז המצרי שהחברה הוציאה בשנים 2011-2013. ברבעון השלישי דיווחה חברת החשמל על הפסד מצטבר של 368 מיליון שקל, למרות ירידה של 7 מיליארד שקל בהוצאותיה לרכישת דלקים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

כפי שנחשף ב"גלובס", הנזק שנגרם לחברה כתוצאה ממשבר הגז המצרי גבוה בהרבה מכפי שפורסם בדיווחים רשמיים ומוערך בכ-20 מיליארד שקל. על מנת לפרוס את ההוצאות באופן הדרגתי רשמה חברת החשמל חלק ניכר מההוצאה במאזניה כנכס פיקוח, באופן שאפשר לה לדחות חלק ניכר מההוצאות עד 2015. פריסת ההוצאות תגרום לכך שתוצאות משבר הגז על דוחותיה הכספיים של החברה גם בשנתיים הקרובות.

משמעות הפסד נוסף של כחצי מיליארד שקל היא שחיקה נוספת בהון העצמי של חברת החשמל שעשוי לרדת מתחת לקו ה-15 מיליארד שקל. לאור העובדה שחובות החברה כבר עולים על 73 מיליארד שקל, עשויה החברה להגיע למינוף של מעל 83%. עלויות המימון של חברת החשמל עומדות כיום על כ-2 מיליון דולר ליום, שהם כ-2.5 מיליארד שקל לשנה.

בעיית האיתנות הפיננסית של חברת החשמל חייבת לקבל פתרון במסגרת עבודתה של ועדת יוגב לרפורמה במשק החשמל. ל"גלובס" נודע כי יו"ר הוועדה אורי יוגב שואף להביא למצב שבו שיעור ההון העצמי במאזן החברה, העומד כיום קצת יותר מ-16%, יגיע לרמות של 35%-40%. כפי שדווח בעבר, המדינה שוקלת להמיר להון עצמי אג"ח צמיתות בהיקף כספי כולל של כ-6 מיליארד שקל שמכרה לחברה לפני שנים רבות.

מקורות מימון נוספים שמצאה ועדת יוגב הם מימוש נכסי מקרקעין של החברה, שעשויים להניב לפי הערכות כמיליארד שקל. מקור מימון אפשרי נוסף הוא מכירת תחנות כוח, דוגמת התחנות ברמת חובב שהעובדים כבר הסכימו להוציאה וקרקע להקמת תחנת כוח באלון תבור. ברמת חובב פועלות 4 טורבינות תעשייתיות ושתי תחנות כוח חדישות במחזור משולב בהספק כולל של 1,140 מגה-ואט. ל"גלובס" נודע כי המדינה שוקלת לרכוש את התחנות בסכום כולל של כ--2.5-3 מיליארד שקל.

לפי הערכות ישמשו התקבולים ממימוש נכסי המקרקעין ותחנות הכוח לכיסוי הוצאות יישום הרפורמה בחברת החשמל ופרישתם של כ-2,600 עובדים, באופן שייתר את הצורך בהעלאה נוספת של תעריף החשמל. העלות הכוללת של הסכמי הפרישה והפיצויים לעובדים הנשארים מוערכת בכ-6 מיליארד שקל.

מחברת החשמל נמסר כי "החברה מדווחת על תוצאותיה העסקיות במסגרת דוחותיה הכספיים ותקנות ניירות ערך בלבד".