"לפיד מקים רשות מקרקעי ישראל בחצרו האחורית"

נציגי ועד עובדי רמ"י שלחו מכתב ליו"ר ועדת הפנים, ח"כ מירי רגב, בו פירטו את הסתייגויותיהם מהתוכנית החדשה שמוביל לפיד ותקפו בחריפות את האוצר ■ "זה מינהל ציבורי בלתי תקין אשר היה נדמה שחלף מן העולם"

ועד עובדי רשות מקרקעי ישראל יוצא נגד תוכנית השכירות של לפיד והקמת הוועדה לתכנון מתחמים מעודפים לדיור (הותמ"ל). לאחר שבשבוע שעבר התקיימו מספר דיונים מרתוניים בנושא, היום (ג') ממשיכה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לדון בסוגייה. לקראת הדיון שלחו נציגי ועד עובדי רמ"י מכתב ליו"ר הוועדה חברת הכנסת מירי רגב בו פירטו את הסתייגויותיהם מהתוכנית החדשה ותקפו בחריפות את משרד האוצר.

"חברת 'דירה להשכיר' אותה מוביל שר האוצר נועדה לתת פתרון למכרזים שבהם ניתן רשת בטחון למשקיעים. בפועל, הסמכויות המוענקות לחברה באמצעות הצעת החוק, משמעותן ששר האוצר מקים רשות מקרקעי ישראל בחצרו האחורית. זה מינהל ציבורי בלתי תקין אשר היה נדמה כי חלף מן העולם", כך במכתב שהגיע לידי "גלובס".

"החוק מעניק לחברה הממשלתית סמכויות דרקוניות של פגיעה בקניינם של אזרחים. אין זה ראוי כי נטילה ופגיעה קניינית תבוצע על ידי חברה והדבר מהווה תקדים מסוכן בתחום הגנת זכויות הפרט. כאשר הדבר מבוצע על ידי עובדי מדינה, אלו כפופים לנורמות החוק ועליהם לעמוד באמות מידה גבוהות. אישור הצעת החוק במתכונתה היא פגיעה באזרח הקטן".

במכתב מתייחסים בוועד עובדי רמ"י גם לעובדה שהחוק המוצע קובע כי עובדי הוועדה יהיו עובדים שאינם עובדי מדינה ותוקפים: "מדיניות זו מהווה הלכה למעשה פגיעה בעובדי המדינה בכללם ובתדמית שירות המדינה בפרט. כאשר הצעת חוק מובאת גם באמצעות משרד האוצר היא מקוממת, ויותר. מתן תמיכה בסעיף זה מהווה סטירת לחי לעובדי המדינה והבעת אי אמון בשירות הציבורי לכאורה. עובדי המדינה מבצעים את תפקידם במשאבים שהוקצו להם על ידי משרד האוצר. זוהי תעודת עניות למשרד האוצר , שכאשר מדינת ישראל במשבר דיור, לא פעל האוצר להגדלת המשאבים לטיפול בבעיה שקיימת במשרדי ממשלה השונים".

בוועד עובדי רמ"י מעלים גם טענות לגבי הליך פדיון הקרקע המוצע כחלק מהתוכנית וטוענים כי הוא יוביל לאפלייה בלתי תקינה בין בעלי קרקע שונים. "הצעת פדיון קרקע מועדפת בחברה ממשלתית מול ההצעה לפדיון שיכולה לתת הרשות היא קרקע נוחה לאפלייה בין בעלי הזכויות בקרקע, כך שמי שהקרקע שלו במתחם מועדף יזכה בתשלום גבוה לעומת תשלום במתחם שאינו מוגדר כמועדף. התנהלות זו עלולה ליצור פתח לפגיעה באזרח הקטן, ויצירת דפוס פעולה שעלול לגבול בשחיתות".

עוד ממשיכים וכותבים נציגי ועד העובדים כי: "פידיון קרקע מטופל כיום ברשות מקרקעי ישראל בידי עובדים מיומנים אשר בקיאים בנושא ומבצעים זאת בשגרה. מדובר בעבודה מורכבת אשר דורשת הבנה מעמיקה של חוזי רשות מקרקעי ישראל והמרכיבים המקצועים הנוספים. העברת העבודה לחברה ממשלתית, לא תגביר את העבודה ואין בה כל ייעול, אלא יצירת מנגנון חדש ומסורבל ובזבוז כספי ציבור".

את המכתב מסכמים שולחיו באזהרה כי החוק החדש והחברה הממשלתית החדשה תפגע בשוק הדיור במקום לפתור את הבעיה: "מתן הסמכויות לחברה הממשלתית "דירה להשכיר" באמצעות הצעת החוק שבנדון תהווה בטווח הקצר והארוך פגיעה בשוק הדיור. התנהלות זו מהווה מנהל ציבורי בלתי תקין שאין לו כל הצדקה כלכלית ומעשית. יעיל יותר כי התקנים והכספים שמועברים לחברה החדשה יועברו לרשות מקרקעי ישראל, על מנת להגביר את הקצב ולעמוד ביעדים שהציבה בפנינו ממשלת ישראל".

ועד עובדי רשות מקרקעי ישראל מצטרפים לשורה ארוכה של מתנגדים לתוכנית החדשה בניהם ארגוני סביבה, פורום המתכננים, ארגונים חברתיים, החברה להגנת הטבע, חברי כנסת, אנשי אקדמיה ועוד.