פיליפינים איים של שפיות

פיליפינים - הארץ בת 7,107 האיים, מציעה שדות מרהיבים של טראסות, טרקים למיטיבי לכת בין מפלים להרי געש, ביקורים מלאי פולקלור בכפרים נסתרים, וכמובן נופש באיים המופלאים, המציעים אופציות מגוונות של אירוח - מגסטהאוס ועד מלונות פאר

"לטיול בפיליפינים כדאי להקדיש יותר מעשרה ימים, או לפחות עשרה ימים נטו", מפציר יפתח וקנין, מאנשי טוריסמו פיליפינו, חברת טיולים הפועלת ממנילה, הבירה, ומתמחה בהתאמת תוכנית אישית או קבוצתית למטיילים. וקנין עצמו התאהב במקום וחי בפיליפינים כבר שבע שנים, ומכיר את צפונותיה הרבות של הארץ בת 7,107 האיים.

אם תחליטו להקדיש זמן לסיור עירוני, מנילה עצמה מציעה אתרים מרתקים. מהכנסיות והרחובות הציוריים ברובע הספרדי העתיק, דרך בית הקברות הסיני עם אחוזות הפאר המיניאטוריות שלו, ועד לרובע העסקים במקאטי סיטי, הממחיש יותר מכל את הפערים העצומים בין המסורתי למודרני, ובין העושר לעוני במדינה בת 100 מיליון התושבים.

יום 1:

ארוחה משובחת

מלווה בפולקלור

הגעתם למנילה אחרי טיסה של 17-20 שעות, מגיע לכם לנוח או להתפנק במסעדה טובה. וקנין ממליץ על שתי אופציות הכוללות גם מופע פולקלור. האחת, מסעדת זמבואנגה (Zamboanga), שוכנת ברובע מלאטה, ובכל ערב יש בה מופע מחול בסגנון המקומי; השנייה, ברבראס (Barbara's), השוכנת ברובע אינטראמורוס, ומציעה אוכל וריקודים באופי ספרדי. מתחם בילוי נוסף במנילה הוא הרצועה הירוקה (Green Belt), ובעיר מקאטי - רובע העסקים המודרני של מנילה, שם ניתן למצוא מסעדות ברמות שונות.

יום 2:

אזור טראסות האורז

הנסיעה לצפון האי לוזון ארוכה, ומומלץ לצאת לדרך השכם בבוקר לכיוון בנאווי - אזור טראסות האורז, שהוכרזו ע"י אונסקו כאתר מורשת עולמי והמקומיים קוראים לו "הפלא השמיני של העולם". אם אתם מתעניינים בפולקלור, הזמינו מראש כרטיסים למופע פולקלור של אנשי האיפוגאו, תושבי ההרים, הכולל ריקודים, כלי נגינה ובגדים מסורתיים.

הנסיעה תארך כ-8-10 שעות, תלוי בעומס התנועה. ניתן גם להגיע בטיסה ממנילה לשדה התעופה קאוואיאן, המרוחק כ-3.5 שעות נסיעה מבנאווי. הטיסות מתקיימות רק בימים ב', ד' או ו'.

יום 3:

כפר באטד

בלב עמק הטראסות

מבנאווי ניתן לצאת לטיול לכפר באטד, בלב עמק הטראסות המרהיב. מראה הטראסות מדהים בעוצמתו, אך מדובר בטיול למיטיבי לכת. הג'יפני, כלי התחבורה המקומי, ישאיר אתכם בבטאד סאדל, ומשם תצאו ברגל לכיוון הכפר, שאין אליו גישה ברכב ולכן הוא מצליח לשמור על מידה של אותנטיות, למרות אלפי המבקרים הפוקדים אותו בכל שנה.

מהכפר ניתן לצאת לטרקים רגליים בני יום אחד או יותר, לכפרים נסתרים ואתרי נוף עוצרי נשימה בפרובינציה. וקנין מציע את מפל טאפייה, במרחק כשעה וחצי-שעתיים הליכה מהכפר. המפל גבוה ומקסים ביופיו, ואפשר להשתכשך למרגלותיו אחרי מאמץ ההליכה. וקנין: "כדאי להישאר לילה או שניים בכפר, ללון בגסט-האוס מקומי וליהנות מהניתוק והשקט, מהפשטות ומהחיבור הטוטלי לנוף. תפרגנו לעצמכם להתעורר לארוחת בוקר על מרפסת מול הטראסות המדהימות".

אך יש גם אופציה שנייה וקלה יותר, שתתאים יותר למי שאינו חובב הליכה מאומצת, למשפחות עם ילדים או לקשישים שבינינו. טראסות האורז בהפאו, שאליהן יש גישה ברכב, ושם ניתן לחוות את החיים הכפריים של אנשי האיפוגאו.

בבנאווי יש מלון אחד (בנאווי הוטל) הנחשב למלון הטוב בסביבה, אך יש אופציות רבות של לינה בגסט-האוס ובמלונות קטנים (Inn) בתקציב נמוך.

יום 4:

סגאדה: קברים תלויים

ומערת נטיפים

נוף אחר לגמרי תפגשו בעיירת ההר הציורית סגאדה. כדאי לצאת השכם בבוקר בנסיעה האורכת כשעתיים וחצי. סגאדה מפורסמת במיוחד בקברים התלויים - מנהג עתיק של המקומיים לקבור את מתיהם בתיבות עץ שהונחו או נתלו משפת המצוק, כדי לקרבן לאלוהים.

אחת האטרקציות המרתקות בסגאדה היא מערת הנטיפים סומאגינג (Sumaging), מערכת מערות גיר מדהימות ביופיין ובגודלן. הטיול במערות משלב הליכה, גלישה, זחילה על ובין סלעי המערה והליכה במים הזורמים במחשכי המערה. וקנין מתריע כי הטיול במערות דורש זהירות והדרכה אחראית.

לטעימה קולינרית, ניתן לסיים את היום ביוגורט פירות בבית היוגורט.

ימים 5-6:

טרק בהר הגעש

פינאטובו

אם אינכם חוזרים בטיסה, סעו דרומה מבנאווי לכיוון הפרובינציה פמפנגה. הנסיעה תארך כ-7-8 שעות ולמחרת תצאו השכם בבוקר (5:30) לטרק בהר הגעש פינאטובו. רכבי שטח מסיעים את המטיילים לנקודת היציאה לטרק, ומשם ההליכה לכיוון לוע הר הגעש נמשכת כשעתיים, אך שווה כל מאמץ, אומר וקנין. בלוע הר הגעש תמצאו אגם ענק וקסום, שמימי הטורקיז שלו מבעבעים ורותחים פה ושם.

הפינאטובו התפרץ בפעם האחרונה בשנת 1991, וקבר כפרים שלמים תחת זרם הלבה ואפר געשי. כיום הוא אחד מאתרי התיירות המובילים במדינה ולא נחשב למסוכן לטיול. וקנין מבטיח כי הרשויות מנטרות את האזור ומתריעות על כל שינוי במצב.

בסיום הטרק, מומלץ לבקר בכפר הילידים המקוריים. ה"אייטאס" נחשבים לתושבים הראשונים של הפיליפינים. הם דומים במקצת לאבוריג'ינים באוסטרליה, והם חיים לרגלי ההר ומקיימים אורח חיים חקלאי כפרי ופשוט מאוד, מגדלים בקר וירקות. המטיילים נוהגים להביא להם מוצרי מזון.

יום 7:

נסיעה למפלי

ה"אפוקליפסה"

מפלי פגסנחאן בפרובינציית לגונה התפרסמו בזכות הסרט "אפוקליפסה עכשיו", שם צולמו סצנות הג'ונגל ההזויות ביותר, בכיכובו של מרלון ברנדו. זהו טיול יום ארוך ממנילה, ויש לצאת אליו מוקדם בבוקר. "הטיול בנחל נעשה בסירת קאנו קטנה אשר נקראת 'באנגקה' ונהוגה בידי שני שייטים מנוסים, החותרים בקצב משתנה אל עבר המפלים", אומר וקנין. "בקטעים מסוימים הם ידהימו אתכם בזריזותם ומיומנותם במעבר בין הסלעים במעלה הנהר. בהגעה למפלים, מומלץ להיכנס מתחת ומאחורי המפל, אל מערה קטנה, חוויה עוצרת נשימה, תרתי משמע". הצטיידו בבגדים להחלפה ושקיות אטומות לציוד אלקטרוני, וזכרו לתת טיפ צנוע לשייטים, כך נהוג.

ימים 8-10:

חופים לבנים

ועצי קוקוס לנצח

אם עברתם 7 ימי מסע מרתקים ומפרכים, מגיע לכם נופש קצר באחד האיים הקסומים. המפורסם שבהם הוא בורקאי, עם חופיו הלבנים ועצי הקוקוס הנישאים. האי מתפאר במלונות בכל הרמות, מגסטהאוס ועד מלונות פאר כמו שנגרילה, שלו חוף פרטי. בהיותו האי המתויר ביותר, הוא מציע שלל פעילויות ספורט ימי אבל גם מנוחה מוחלטת ומסעדות מגוונות.

לבורקאי ניתן להגיע משני שדות תעופה - הרחוק (והזול ביניהם) קאליבו, משם הנסיעה תארך כשעתיים ועוד כ-20 דקות שייט. קרוב יותר - קטיקלאן, ומשם ישירות לאי בשיט של כ-20 דקות.

אל-נידו היא עיירה קטנה בחלקו הצפון-מערבי של האי פלוואן, שם ניתן לנפוש בבתי הנופש היוקרתיים "אלנידו ריזורטס". אלו ממוקמים על איים קטנים נפרדים, ונותנים מענה ושירות מגוון לנופשים, מפעילויות ספורט, דרך טיולים מטריפים בלגונות צלולות ועד לארוחות עשירות בחופים מבודדים.

בירת האי פלוואן היא פוורטו פרינססה, וממנה אפשר לצאת לביקור בנהר תת-קרקעי שגבר לאחרונה על ים המלח, ונבחר לאחד משבעת פלאי עולם החדשים.

האי בוהול הוא אתר נחמד ועדיין לא תיירותי מדי, לדברי וקנין, המציע נופים יפים לטיול, מפגש עם קופיף הטרשייר גדול העיניים, גבעות השוקולד ואפילו צפייה בדולפינים בשעות הבוקר המאוד מוקדמות. יתרונו: יש טיסה ישירה ממנילה לבוהול ובאי מלונות בדרגות אירוח שונות.

באי ובסביבתו יש גם אתרי צלילה נפלאים למעוניינים. ויש כמובן עוד איים רבים ומגוונים לנופש.

פרקטי:

מדינה: הפיליפינים

מטבע: פזו (כ-44 פזו = 1 דולר אמריקאי)

מחירי נסיעות: מומלץ לנוע בטיסות פנימיות ולשכור רכב עם נהג במחיר של 2,500-5,000 פזוס ליום (לא כולל כלכלה לנהג, דלק וכבישי אגרה)

מחירי לינה: החל מכ-70 שקל לאדם או 250-300 שקל לחדר.

תקציב ממוצע: ב"טוריסמו פיליפינו" מעריכים את עלות הטיול לזוג עם שני ילדים, ברמת לינה טובה (4 כוכבים), בכ-4,000 דולר, לא כולל טיסות, וממליצים לקחת 12 או 16 יום

הגעה: מומלץ להגיע בטיסה דרך הונג קונג או תאילנד, שאליהן יש טיסות אל על ישירות וטיסות המשך רבות בעונת התיירות: מאמצע נובמבר עד סוף מאי

למידע נוסף: .comטיול-לפיליפינים טלפון ישראלי: 03-9122233