משכנתאות בכ-4.4 מיליארד שקל בפברואר

היקף המשכנתאות בפברואר היה גבוה בעד 15% לעומת החודש הקודם, וזאת על אף שינואר הוא חודש ארוך יותר ■ רוח גבית להמשך המגמה החיובית במשכנתאות הגיעה שלשום, כשפלוג החליטה להוריד את הריבית ב-0.25%

האם שוק המשכנתאות שוב מתחמם? גורמים במערכת הבנקאית מעריכים כי היקף המשכנתאות החדשות בחודש פברואר יעמוד על 4.2-4.4 מיליארד שקל.

מדובר אמנם בנתון הדומה לממוצע ב-12 החודשים האחרונים, אולם בהתחשב בעובדה ש-2013 הייתה שנת שיא, וכמובן בהתחשב בכך שפברואר הוא חודש קצר, מדובר בנתון גבוה למדי. בחודש ינואר האחרון עמד היקף המשכנתאות על 3.8 מיליארד שקל, כלומר היקף המשכנתאות בפברואר היה גבוה בעד 15% לעומת החודש הקודם, וזאת על אף שינואר הוא חודש ארוך יותר. יחד עם זאת, יש לזכור ינואר היה חלש יחסית בגלל השביתה שהייתה בטאבו.

כמו כן, אם משווים את הנתונים לפברואר המקביל מדובר גם כן בעלייה של עד 13% לעומת החודש המקביל. למרות הנתונים החזקים המסתמנים בפברואר, במערכת הבנקאית מציינים כי עדיין מוקדם לקבוע אם הגאות והנתונים החזקים יימשכו גם בחודשים הבאים, שכן וייתכן ונתוני פברואר נבעו מסיום השביתה בטאבו בסוף חודש ינואר, שהביאה להשתחררות צוואר הבקבוק שנוצר בעקבות השביתה.

במקביל, יש לזכור כי רוח גבית להמשך המגמה החיובית בשוק המשכנתאות הגיעה שלשום מבנק ישראל, כשהנגידה קרנית פלוג החליטה להוריד את הריבית בעוד 0.25% ל-0.75%.

הורדת הריבית מגדילה את המוטיבציה בעיקר בקרב רוכשי הדירות להשקעה. גורמים בבנקים אף מתריעים כי ריבית כה נמוכה אף עשויה להביא לכך שאנשים אף ימשכנו נכסים שאין עליהם משכנתא לצורך נטילת אשראי זול וביצוע השקעות אחרות.

כרגע מוקדם לדעת מה תהיה השפעת הורדת הריבית על שוק המשכנתאות, אולם יש המעריכים ונראה גידול במשכנתאות בחודשים הקרובים ולו רק מהחשש כי בנק ישראל יטיל בעתיד מגבלות נוספות על השוק בעקבות הריבית הנמוכה.

נזכיר כי בחודש נובמבר פרסם בנק ישראל מגבלות בתחום המשכנתאות, ובראשן אסר על מתן משכנתא שההחזר החודשי שלה הוא מעל 50% מההכנסה. בבנקים מציינים כי המגבלות האחרונות אכן מיתנו קצת את שוק המשכנתאות. "שוק המשכנתאות עדיין חם, אך ללא המגבלות האחרונות הוא היה ממש רותח", אומר גורם בכיר במערכת הבנקאית.

יחד עם זאת מתריע הגורם כי בטווח הארוך ישנן דרכים לעקוף את המגבלות השונות: "אנחנו רואים יותר הלוואות שעליהם חתומים כמה לווים - מה שמשפר את יחס ההחזר החודשי לעומת ההכנסה. פתרונות נוספים הם הגדלת ההון העצמי באמצעות ההורים או רישום של נכס נוסף על אותה משכנתא. התוצאה היא שטכנית עומדים בכל המגבלות של בנק ישראל, אך המחירים הגבוהים לא באמת מטופלים".

היקף המשכנתאות החדשות
 היקף המשכנתאות החדשות