הצלחה בניסויים במערכת ההגנה על מטוסים אזרחיים

מדובר במערכת שנקראת "מגן רקיע", המשבשת באמצעות קרן לייזר את מסלול מעופם של טילי כתף המאיימים על מטוסי נוסעים ■ עלות הפיתוח של המערכת: מאות מיליוני שקלים ■ נשיא אלביט מערכות, מכליס: "הישג טכנולוגי פורץ דרך"

משרד הביטחון ואלביט מערכות הודיעו היום (ד') כי השלימו בהצלחה את סדרת הניסויים המסכמת במערכת להגנה על מטוסי נוסעים מפני טילי כתף. מדובר במערכת שנקראת "מגן רקיע" (או בשמה הלועזי "סי מיוזיק"), והיא משבשת באמצעות קרן לייזר את מסלול מעופם של טילי כתף המאיימים על מטוסי נוסעים. פיתוח המערכת החל לפני כעשור, בעקבות ניסיון הפגיעה באמצעות טילי כתף במטוס ארקיע שהמריא לעבר ישראל משדה התעופה של מומבסה בקניה.

מדובר בתכנית שמובילים רשות התעופה האזרחית שבמשרד התחבורה (רת"א) והמינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) במשרד הביטחון. הקבלן הראשי של הפרויקט היא אלביט מערכות. משך הפיתוח של המערכת ערך שנים ארוכות, וכלל הליכים מורכבים שמאפשרים קבלת היתרים להתקנתה על מטוסים אזרחיים שנוחתים בשדות תעופה בכל העולם. עלות התכנית מוערכת בכמה מאות מיליוני שקלים.

לדברי ראש מחקר ופיתוח (מו"פ) שבמפא"ת במשרד הביטחון, תא"ל איתן אשל "המערכת עונה לאיום טילי הכתף שבהם מחזיקים כיום ארגוני טרור והיא מספקת הגנה היקפית על המטוסים שבהם היא מותקנת. המערכת מאפשרת גילוי ושיבוש של טילים הנורים לעבר המטוסים, באמצעות טכנולוגיות פורצות דרך ואין לה מערכות דומות בעולם", אמר.

הניסויים המסכמים של המערכת החדשה נעשו בימים האחרונים בשדה ניסויים באזור הדרום ולדברי תא"ל אשל היא השיגה 100% הצלחה. תא"ל אשל סירב לומר אם הניסויים כללו ירי "חי" של טיל לעבר כלי טייס. במשרד הביטחון אמרו כי מדובר בסדרת ניסויים מהמורכבים ביותר שנעשו בישראל והיא דימתה מגוון רחב של איומים על כלי טייס אזרחיים.

הפרויקט ממומן בידי משרד התחבורה, והיום נמסר כי חלק מחברות התעופה הישראליות כבר החלו בהתקנת מערכת ההגנה החדשה על מטוסיהן וזאת, מתוקף הסכמים שחתמו עם משרד הביטחון- שהוא הגורם המפקח בנושא.

לדברי נשיא אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס סדרת הניסויים האחרונה במערכת היתה "משמעותית עבור כולנו, והשגנו הישגים טכנולוגיים פורצי דרך בעולם. זאת לאחר תהליך פיתוח ארוך שנים, שבו היו מעורבים בעלי תפקידים רבים באלביט ובחברות הבת שלה אלישרא ואל-אופ, מומחים לחומרים מרוכבים, לתקינה אזרחית, ללייזר ועוד", אמר.

מדובר במערכת שאמורה להיות "שקופה" עבור צוות המטוס, שכן היא פועלת אוטומטית ומזהה בעצמה את הירי שנעשה לעברו ומשבשת בקרן לייזר רבת עצמה את מסלול הטיל המאיים. על בסיס המערכת, אלביט מערכות כבר הציגה בשנים האחרונות אמצעים שפועלים בטכנולוגיה זו למען הגנה על מסוקים צבאיים מפני איום של טילים.