משרד המשפטים בארה"ב: אנו ממשיכים לחקור בנקים בישראל

נוסף לחקירות בנקים בשווייץ, ארה"ב חוקרת בנקים בהודו, ישראל, ליכטנשטיין, לוקסמבורג ומדינות בקאריביים בחשד לעבירות מס ■ בספטמבר 2011 נודע כי בוושינגטון מתנהלת חקירה נגד בנק לאומי, בנק הפועלים ובנק מזרחי-טפחות

בכיר במשרד המשפטים של ארה"ב הכריז, בשימוע בוועדה בסנאט, כי החקירה שמנהל המשרד נגד 3 בנקים ישראליים, בחשד למעורבות בעבירות מס של לקוחות, עודה נמשכת, זו השנה השלישית, במקביל לחקירות נגד בנקים בשווייץ ובכמה מדינות אחרות שנחשבות מקלטי מס.

בעדות ביום רביעי בוועדת המשנה הקבועה לחקירות, שליד ועדת הסנאט לביטחון המולדת, הגן ג'יימס קול, סגן שר המשפטים, על הרקורד של משרדו במלחמה במעלימי מס אמריקאים.

במענה על ביקורות של סנאטורים, שהביעו אכזבה מביצועי המשרד, אמר קול: "מאמצי האכיפה של משרד המשפטים התמקדו תחילה בפעילויות של בנקים בשווייץ מחוץ לגבולות ארצם, אך הרחבנו מאמצים אלה, והם מכוונים גם נגד אזרחים אמריקאים בעלי חשבונות בלתי מדווחים בחו"ל, מוסדות פיננסיים וגורמים אחרים שמסייעים ביזמות להתחמקות ממס. מדובר, בין השאר, במאמצי אכיפה שכבר ניתן להם פומבי נגד פעילויות בנקאיות בהודו, ישראל, ליכטנשטיין, לוקסמבורג, ברבדוס ומדינות אחרות באגן הקריבי".

קול לא ציין תאריכים, אך סוכנות רויטרס דיווחה ב-16 בספטמבר 2011 כי חטיבת המסים במשרד המשפטים מנהלת חקירה נגד בנק לאומי, בנק הפועלים ובנק מזרחי-טפחות.

לדברי מקורות שצוטטו בדיווח, נבדק חשד ששלוחות בנקים אלה בשווייץ סייעו לבעלי חשבונות מארה"ב לחמוק מתשלום מסים.

במכתב לשלושת הבנקים הישראליים, דרש מהם קול מידע על אזרחים אמריקאים שמחזיקים חשבונות בהם. מכתבים דומים נשלחו אז ל-7 בנקים שווייציים שאף נגדם נפתחה חקירה.

עתה נחקרים 14 מוסדות בנקאיים בשווייץ בחשד שביצעו עבירות הקשורות להעלמות מס באמצעות ניהול חשבונות במקלטי מס, לפי נתוני משרד המשפטים. המשרד הגיש כתבי אישום נגד 73 בעלי חשבונות ו-35 בנקאים בגין עבירות אלה, שבוצעו החל ב-2009.

אולם תסכול הסנאטורים נובע מהעובדה הפשוטה שפעולת עונשין משמעותית ננקטה עד עתה רק נגד בנק זר אחד: UBS השווייצרי. ב-2009 הצליחו חוקרי משרד המשפטים לחלץ מ-UBS שמות של כ-5,000 אמריקאים שהחזיקו חשבונות בבנק. הנהלת UBS הסכים לשלם לשלטונות בארה"ב 780 מיליון דולר, קנס על שיתוף-הפעולה שלו עם לקוחותיו במאמצים לחמוק מתשלום מסים. חשיפת לקוחות UBS איפשרה לשלטונות המס בארה"ב לגבות מהם 6 מיליארד דולר.

ועדת המשנה של הסנאט לחקירות מנהלת חקירות משלה נגד גופים בנקאיים שמסייעים לאזרחי ארה"ב ללצןק משלומי מסים, במקביל לחקירות של משרד המשפטים. כפי שנמסר בשימוע השבוע, העלתה חקירת הוועדה כי קרדיט סוויס, הבנק השני בגודלו בשווייץ, השתמש ב"תכסיסים אפלוליים מעולם הריגול" במשך שנים רבות כדי לסייע לעשירי ארה"ב להונות את שלטונות המס בארצם.

נציגי הבנק נפגשו עם לקוחות במה שמתואר כ"מעליות סודיות" או בתחרויות גולף, גרסו מסמכים והעבירו דוחות תקופתיים לבעלי חשבונות בתוך גליונות המגזין "ספורט אילוסטרייטד", והכול במאמץ להסתיר את חשבונות הלקוחות משלטונות המס האמריקאיים.

התנהלות קרדיט סוויס עשויה להזכיר את הדרך שבה התנהלו הבנקאים השווייציים הפיקטיביים בסרט "הזאב מוול סטריט".

החקירה מצאה עוד כי קרדיט סוויס סייע ללקוחות להקים חברות קש במקלטי מס מעבר לים כדי להימנע מתשלום מסים והדריך אותם כיצד לבנות עסקאות במתכונת שתניב תשלומים בסכומים של פחות מ-10 אלפים דולר (הבנקים חייבים לדווח לשלטונות המס על סכומים גבוהים יותר מרף זה).

חברי הוועדה טענו בשימוע כי משרד המשפטים לא מיצה את אמצעי החקירה שעומדים לרשותו כדי לחשוף את שמות מעלימי מס נוספים, שנותרו חבויים מאחורי החומות הבצורות של הסודיות הבנקאית בשווייץ. על-פי הערכות, חמקני מס גורעים מהכנסות האוצר האמריקאי 100 מיליארד דולר בשנה.