הנציבות בודקת חשד לתפירת המכרז לתפקיד מנהל אגף הדיג

זאת עקב תחקיר "גלובס" הנציבות תבדוק אם המכרז לתפקיד מנהל אגף הדיג "הותאם" מבחינת תנאי הסף לגורם מסוים, בין השאר עבור עו"ד מוטי נחום

בעקבות תחקיר "גלובס" ("סידור עבודה במשרד החקלאות: היועץ, המנכ"ל והמכרזים המותאמים", 8.1.14), פתחה נציבות שירות המדינה (נש"מ) בבדיקת החשד ל"תפירת מכרז" לתפקיד מנהל אגף הדיג במשרד החקלאות - כך נודע ל"גלובס". מנהל האגף הקודם, חיים אנג'וני, הודח בעקבות סדרה של תחקירים ב"גלובס".

במסגרת הבדיקה יתברר אם המכרז לתפקיד הבכיר של מנהל אגף הדיג "הותאם" מבחינת תנאי הסף עבור גורם מסוים, בין השאר עבור עו"ד מוטי נחום, מי שהיה יועץ מנכ"לי משרד החקלאות יעל שאלתיאלי, יוסי ישי ותקופה קצרה גם של המנכ"ל הנוכחי רמי כהן.

במכרז הוכנס תנאי סף שמעולם לא הופיע בו המאפשר למשפטנים להשתתף במכרז ללא קשר לרקע המקצועי שלהם בתחום הדיג. תנאי סף זה אינו רלוונטי לתפקיד, משום שאגף הדיג מקבל ייעוץ משפטי שוטף מהיועץ המשפטי של משרד החקלאות.

הבדיקה נעשית על רקע מכרז קודם מ-2011 שבו היה מעורב עו"ד נחום לתפקיד יועץ חיצוני למנכ"ל לנושא "פיתוח המדגה והדיג הימי". נחום ערך את המכרז והכניס בו תנאי הדורש "ניסיון ניהולי של מערך מחקר בהיקף משמעותי (מעל 5 מיליון שקל בשנה)".

מהבחינה המקצועית הייתה ציפייה שבמכרז יזכה המומחה האמיתי בתחום - ד"ר דני גולני, אבל הסעיף הייחודי במכרז התאים רק לפרופ' עמוס טנדלר, שהיה מנהל המרכז הלאומי לחקלאות ימית באילת (מלח"י).

לאור תנאי הסף, חברת הייעוץ של פרופ' טנדלר הייתה המתמודדת היחידה במכרז, וטנדלר זכה בו. בנוסף, טנדלר משתמש באופן קבוע בחדר במשרד החקלאות בבית-דגן, למרות שהדבר אסור באופן מוחלט בתנאי העסקה של יועצים קבלניים חיצוניים.

"מנסים לפגוע בשמי הטוב"

מאז שהסתיים החוזה שלו בספטמבר 2013, המשיך נחום לפעול במשרד החקלאות ללא תפקיד פורמלי, כבן בית בלשכת המנכ"ל כהן. בין השאר החל לעסוק בענייני אגף הדיג במשרד החקלאות. הוא השתתף באופן פעיל לצד המנכ"ל כהן בישיבות בנושא אגף הדיג, למרות שאינו מחזיק בשום תפקיד, והחוזה שלו כאמור פג.

נחום הוצג בפגישות אלה כמי שפועל מטעם חברת הייעוץ של פרופ' טנדלר. לדברי טנדלר, נחום אינו מועסק ישירות על-ידו.

משרד החקלאות מסר בתגובה כי "פרופ' טנדלר חופשי להעסיק את מי שהוא רואה לנכון. דרישות הסף לניהול יחידות מקצועיות המהוות את ליבת העשייה של משרד החקלאות ופיתוח הכפר מצמצמות את מספר המועמדים הראויים. לקראת פרסום המכרז הוחלט להגדיל את פוטנציאל המועמדים על-ידי הרחבת תחומי העיסוק הנדרשים למילוי התפקיד. בכוונת המשרד ליישם החלטה זאת בצורה רוחבית בכלל תפקידי הניהול במשרד".

עו"ד נחום מסר בתגובה: "מאז סיימתי את עבודתי במשרד החקלאות, הקפדתי ועודני מקפיד לנהוג על-פי הוראות הדין, בדיוק כפי שפעלתי לאורך 8 שנים בשירות הציבורי. בהתאם לכך אני פועל בתאם לכללי חובת הצינון, תוך התייעצות ואישור הגורמים המתאימים.

"מעולם לא הייתי מעורב בעיצוב המכרז לתפקיד מנהל אגף הדיג, לא יזמתי שינוי של קריטריונים במכרזים ספציפיים כאלה ואחרים ולא הועסקתי על-ידי פרופ' טנדלר. מדובר בהכפשות מפי גורמים אינטרסנטיים שאת מחדליהם חשפתי במהלך השנים, וכעת מנסים לפגוע בשמי הטוב".

פרופ' טנדלר לא הגיב לשאלות "גלובס".

**לתחקיר המלא