ג'ון קרי: מתנגד לחרם על ישראל בפומבי, עקבית וחד-משמעית

שר החוץ האמריקאי בוועידת אייפ"ק: כל הסכם שלום חייב לכלול הכרה פלסטינית בישראל כמדינת העם היהודי ■ "ארה"ב לא תסכים לעולם שהגדה המערבית תיהפך לרצועת עזה מס' 2"

שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, שנכווה בהאשמות של גורמים יהודיים בכך שהעלה את נושא החרם על ישראל לזירה הציבורית, הכריז אמש (ב'), שהוא היה מאז ומתמיד מתנגד מושבע של חרם כזה.

בנאום בוועידה השנתית של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, הכריז קרי: "שלום פירושו צמיחה, בלי חשש מחרם בינלאומי, דבר שהתנגדתי לו בעקביות, בפומבי ובאופן שאינו משתמע לשני פנים". הקהל, שהיה מודע להאשמות שקרי בעצם איים בחרם, הגיב במחיאות כפיים בלתי נלהבות.

שר החוץ האמריקאי אמר כי המתווה להסכם שלום ידוע: ביטחון, הכרה הדדית, ופתרון מוסכם על שני הצדדים לבעית הפליטים, שלא יביא לשינוי אופיה של המדינה, כלומר לא יתיר שובם לישראל. אך הוא הדגיש, כי כל הסכם יהיה חייב לכלול הכרה פלסטינית בכך שישראל היא מדינת העם היהודי. הוא אמר עוד, שארה"ב לא תסכים לעולם שהגדה המערבית תיהפך לרצועת עזה מס' 2.

הוא הוסיף, כי הפלסטינים צריכים לעשות ויתורים באפון רציני יותר מכפי שעשו עד עתה וכי דרישות ישראל לשמירה על ביטחונה צריכות לקבל מענה. הסכם שלום חייב לכלול ערובות לביטחונה של ישראל, ציין קרי. "כאשר ביבי מביט לי בעיניים ואומר לי שהוא לא יוכל לקבל עסקה שאינה מגבירה את ביטחון העם בישראל, אני מסכים אתו בכל מאת האחוזים".
קרי אמר שהוא מודע לקשיי התהליך: "אין לנו אשליות. אנו לא פועלים על בסיס של שאיפות לב ותפילות".

בהתייחסות להתנהלותו ה"אובססיבית", כדברי שר הביטחון יעלון, אמר קרי כי אנשים תוהים מה מקור המחויבות שלו לפתרון הסכסוך, מדוע הוא טס למזה"ת לעתים כה קרובות. תשובתו: זה לא קשור אלי. זה קשור לחלומות של הישראלים, לשאיפות של הפלסטינים לכבוד, ולמאמצי הפיוס בין שני עמים ששואפים לחיות חיים נורמליים"