ויצ"ו: הפרסומת לסנו JET - "אות הקלון למפרסם הסקסיסטי"

ארגון ויצ"ו עורך מדי שנה דירוג של הפרסומות הסקסיסטיות ■ במקום השני - הקמפיין של קרולינה למקה עם בר רפאלי ואוזני השפנפנה ■ הקמפיין הפרובוקטיבי "תשמרי על הכוֹס שלך" במגזין "טיים אאוט" דורג במקום החמישי

‎‎הפרסומת לסנו ‏JET‏ באמצעות משרד הפרסום דרורי-שלומי זכתה בפרס המפוקפק "אות הקלון למפרסם הסקסיסטי" של ארגון ויצ"ו. האות ניתן לסנו עבור הקמפיין "לדאוג למשפחה זה לנקות בסנו ג'ט", שבו נראית אימא אובססיבית לניקיון המקדישה את מרב זמנה בהברקת הבית, תוך "חינוך" הבנות הקטנות שזה תפקידה. הילדות "מתחרות" ביניהן למי יש את "האימא המושלמת", תחרות המתבטאת במידת הקיצוניות שלה לניקיון: רחיצת ידיים, ניקוי ציפורניים, השמדת חיידקים והברקת הבית.

‏חבר השופטים של ויצ"ו, שמדרג את הפרסומות הסקסיסטי זו השנה השישית ברציפות, קבע בנימוקי הבחירה כי "הפרסומת מנציחה שלל סטראוטיפים מיושנים אודות מקומה ותפקידה של האישה, שאמורים היו לחלוף מן העולם. היא מקבעת את החשיבה שמקומן של נשים הוא במרחב הפרטי (בניקיון הבית ובטיפול בילדים). השימוש הציני בילדות והדינמיקה המתפתחת ביניהן מטמיעה בהן את הציפייה של החברה מהן כנשים בוגרות בעתיד ומנבאת את זהותן כשתתבגרנה - נשים שתפקידן לנקות, תחרותיות ובּיצ'יות".

‏‎‎מוטיב מעולם החשפנות והפורנו

‏‎‎במקום השני מדורג הקמפיין של ראובני-פרידן למותג קרולינה למקה בכיכובה של בר רפאלי. מדובר בפרסומת שבה נראית רפאלי בבגדי עור צמודים ולראשה אוזני שפנפנה - מוטיב הלקוח לטענת השופטים מעולם החשפנות והפורנו.

"פרסומת זו ממשיכה קו פרסומי מיושן ופוגעני, לפיו גוף האישה הוא כלי למכירת מוצרים ואמצעי לסיפוק הגברים". טענו השופטים. "הפרסומת מקבעת גם תפיסה מעוותת לגבי תפקידן של הנשים שייעודן 'לשמש' את הגבר, ותפיסה בעייתית בנוגע ליחסים בין המינים".

הקמפיין הוויראלי לעיתון "הארץ", שבו מוצג זוג צעיר המקיים יחסי מין בתנוחות שונות, ממוקם במקום השלישי. הקמפיין "זכה" במקום זה בגלל שלכל אורכו של הסרטון משווים יחסי המין למוצר צריכה שיש לגביו "חוויית משתמש", "עסק מיושן", "עיצוב מרשים" - כמו כל מוצר אחר שיש לו משתמש - סמארטפון, מכונית, אתר אינטרנט וכו'.

לטענת הוועדה, "הפרסומת מדגימה באופן הקיצוני ביותר את מושג ההחפצה - ההקבלה בין האישה למוצר. היא מבזה נשים ומנציחה סטראוטיפים פוגעניים ומסוכנים מאוד".

‏במקום הרביעי ממוקמת הפרסומת לנעלי אלדו, בפרסום עצמי, שבה נראית דוגמנית עומדת על נעלי עקב דקיקים, רכונה קדימה בתנוחה הנראית מזמינה יחסי מין, עם הכיתוב "‏give me‏".

"השימוש המדאיג בדוגמניות עם מראה צעיר במיוחד, המוצגות בתנוחות מיניות של פיתוי - בא לסמן את מודל האישה האידיאלית: צעירה, קטנת-מידות וסקסית. דימויים אלה מעודדים תופעות חמורות כמו פדופיליה ואלימות מינית כלפי נשים וילדות", קבעו השופטים.

הקמפיין של זניט מדיה במגזין "טיים אאוט", "תשמרי על הכוֹס שלך", שעורר ויכוח תקשורתי עם צאתו, דורג במקום החמישי.

"לכיתוב יש מסר כפול", קבעו השופטים, "המופנה כלפי נשים וצעירות בלבד: אם היית שומרת שלא יטפטפו סם אונס אל תוך הכוֹס שלך, לא היית נאנסת. במציאות שבה אנו עדים לעלייה בדיווחים על מקרי אונס חמורים, שמתרחשים גם בקרב בני-נוער, המסר היוצא מהקמפיין - כי האחריות על מניעת אונס מוטלת על הנשים והילדות הקורבנות ולא על התוקף - הוא מסוכן ביותר. האזהרה לשמור על הגוף שלך, כשהיא נאמרת באופן הזה במרחב הציבורי, הופכת את האישה לאיבר מין חשוף ופגיע, ובכך מרדדת את השיח ומחפיצה נשים", קבעו השופטים.

"אות הקלון למפרסם הסקסיסטי" של ויצ"ו מתקיים לרגל יום האישה הבינלאומי, ומטרתו להוביל לשינוי בהצגת דמות האישה בפרסום ולהעלות את המודעות לנזק החברתי שמסבות פרסומות העושות שימוש לרעה בגוף ובדימוי הנשי.

‏‏לדברי שרון צ'רקסקי, מנהלת "אות הקלון", "הייצוגים הפורנוגרפיים של נשים כבר לא נחשבים לתופעת שוליים, אלא חדרו ללב לבו של המיינסטרים. אין פלא שצצים קמפיינים שלמים שמבוססים על תנועת ה'טוורקינג', או שמופיעות 'אושיית רשת' פרובוקטיביות, המדורגות במקומות הגבוהים בכלל החיפושים בגוגל, מקבלות חשיפה וראיונות בכלי התקשורת ואפילו תוכניות טלוויזיה. אין ספק שהדבר מחלחל אלינו כחברה ומעוות את תפיסת המיניות בקרב צעירים ובני-הנוער". ‏‎‎‏