בכיר בלאומי מזהיר מהגירת היי-טקיסטים בשל מחירי הדיור

לדברי פרופ' דני צידון, העלייה במחירי הדיור באזורי ההיי-טק בישראל "גורמת לאיבוד הון אנושי ודוחפת להגירה של עובדים"

"העלייה במחירי הדיור באזורי ההיי-טק בישראל גורמת לאיבוד הון אנושי ודוחפת להגירה של עובדי הסקטור", כך אמר היום (ד') פרופ' דני צידון, המשנה למנכ"ל לאומי, בנאום שפתח את היום השני של כנס Israel Dealmakers Summit שעורכת חברת Landmark Ventures בניו יורק, וששמה לה למטרה לחבר בין משקיעים אמריקאים ליזמים ישראלים. צידון התייחס בדבריו לעלייה החדה שנרשמה בשנים האחרונות במחירי הדיור ואמר כי "עולה השאלה עד כמה המחירים עלו? בשבע השנים האחרונות מחיר דירה בתל אביב הוכפל באופן יחסי לעומת מחירו של בית במקום החלופי לאיש ההיי-טק - הסיליקון ואלי בקליפורניה".

צידון גם התייחס בדבריו לצמיחת המשק והציג תמונת מצב לא אופטימית במיוחד: "אם מבודדים את תעשיית ההיי-טק ואת תגליות הגז, ישראל מתקרבת ל-0% בצמיחה כלכלית לנפש - וזו לא ממש סביבה נוחה ומזמינה לחדשנות. העלייה בחוסר השוויון והצמיחה המאוד איטית של סקטורים אחרים בכלכלה, מפחיתים את האפשרות שהפריחה בענף ההיי-טק תחלחל למטה ותשפיע לטובה גם על אוכלוסיות יותר חלשות".

בשורה התחתונה, הוא אומר, כי הממשלה חייבת להתערב כדי לשמור על הצמיחה וכדי לעשות זאת יש לפתור קודם כל את בעיית שער החליפין ולהכניס יותר משקיעים ישראליים ולהגדיל את שיעור המימון שלהם, זאת על ידי הסרת חסמים רגולטוריים בשוק ההון ובכלכלה הישראלית.

לצמצם פערים חברתיים

צידון הקדיש חלק מרכזי בדבריו לסקטור ההיי-טק ואמר: "ללא מעורבות ממשלתית, ההיי-טק הישראלי לא יוכל להוביל לצמיחה מתמשכת של המשק הישראלי". לדבריו, אף שמצד אחד יש בישראל מו"פ אזרחי שמהווה 4% מהתל"ג, אחוז גבוה של בוגרי אוניברסיטאות, מרכזי מו"פ בינלאומיים ומאות חברות היי-טק וסטארט-אפ, יש גם סיכונים וחסרונות בצדם. צידון ציין כי יש מתאם גבוה מדי לתנודתיות של סקטור ההיי-טק בארה"ב, כמו גם הגעת רוב ההון העצמי לחברות מחו"ל והתחזקות השקל, שמהווה איום על התחרות בשלבי הצמיחה המוקדמים.

בנאומו התייחס צידון לכך שעם דגשים נכונים ההיי-טק הישראלי יכול להביא לצמצום פערים חברתיים במדינת ישראל. כדוגמה לכך הוא מביא את פארק ההיי-טק שקרם עור וגידים בבאר שבע בשנה האחרונה ושאמור להפוך את בירת הנגב לבירת הסייבר העולמית. "המעבר הצפוי של מרכזי פיתוח לבאר שבע הוא משהו שיכול לחלחל למטה ולהשפיע לטובה על קידומן של אוכלוסיות חלשות יותר", אמר צידון. "הפצת חדשנות באזורים גיאוגרפיים נרחבים יותר ובקרב שכבות באוכלוסייה שטרם נחשפו אליה, תקדם את הצמיחה ותקטין את הפערים הכלכליים".

עם זאת, הוא קובע כי כדי לקדם חדשנות לטובת שגשוג וצמיחה כלכלית, על מדינת ישראל לשנות את החשיבה ולייצר תנאים להבשלה טכנולוגית ולהשארת חברות ישראליות בארץ למשך זמן רב יותר, תוך השפעה על אזורי פריפריה ופנייה לאוכלוסיות רחבות יותר כמו נותני שירותים תומכים. "על הכלכלה הישראלית לשמש כ'מסלול המראה' ארוך יותר, שיאפשר למטוסים כבדים - החברות עצמן - להמריא אחד אחרי השני בהצלחה וללא התרסקויות", הסביר צידון.

* הכותב הוא אורח חברת Landmark Ventures בניו יורק