"היחס לשוכרי הדירות - הטרדה, עוגמת נפש וסחטנות"

כינוס ראשון של השדולה למאבק בשכירות ■ ח"כ שפיר: "אין שום סיבה שבניו יורק הקפיטליסטית יפקחו על העלאת שכר הדירה, ואילו כאן בישראל יטענו שמדובר בהתערבות בוטה בשוק"

"אין איזון במערכת היחסים בין שוכר למשכיר בארץ ובשל הביקוש הגדול לדירות נוצר מצב של כמעט מונופול של בעלי הדירות. היחס של המשכירים לשוכרים בארץ זהו יחס של שילוב בין הטרדה ועוגמת נפש, במיוחד בעונות מסוימות של השנה שזה גובל בסחטנות, למשל לפני פתיחת שנת הלימודים של האוניברסיטה", כך אמר היום ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג בשדולה למאבק בשכירות הוגנת שהתכנסה היום לראשונה. את השדולה הקימו חברי הכנסת חיליק בר (העבודה), סתיו שפיר (העבודה) וח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו).

עוד הוסיף הרצוג: "זה מצב מייאש ואם אתה מאוכלוסייה מסוימת או אדם עם מוגבלות זה עוד יותר קשה. אין רגולטור, אין מפקח והשוק הזה הפך להיות פרוע ובריוני. המצב הנוכחי היה הבסיס למחאה החברתית בקיץ 2011 אבל זה חוצה את כל הקבוצות בחברה הישראלית ולכן החוק של חבריי שנועד להקל על השוכרים וליצור איזון בין השוכר למשכיר הוא ראוי ונכון. לחוק המוצע, אני מתכוון להוסיף רכיב נוסף שהוא חוק שיזמתי על בית דין מיוחד לשכירות, כך ששוכרים יוכלו לברר את טענותיהם בקלות ומהירות".

השדולה תפעל לקידום הצעת החוק לשכירות הוגנת אותה הגישו חברי הכנסת בר, שפיר ולוי-אבקסיס. הצעת החוק מציעה בין היתר לקבוע מהם תנאי מחיה נאותים לשוכרי דירות ומרסנת את שיעור עליית שכר הדירה משנה לשנה.

בכינוס השתתפו גם נציגי התאחדות הסטודנטים שהצהירו כי בכוונתם לתמוך בהצעת החוק גם על ידי פעולות יזומות בשטח. "הדור הצעיר לא יכול להרים את הראש מעל המים בגלל המצב הקטסטרופלי של שוק השכירות", כך אמר אורי רשטיק, יו"ר התאחדות הסטודנטים בכנס: "ציבור הסטודנטים הם חלק אינטגראלי מהמאבק הזה ואנחנו נמשיך להיות, למען העתיד שלנו ושל הבאים אחרינו. בכוונת הסטודנטים לבקר בדירות מושכרות ולהציג לשוכרים חוזה שכירות 'אוטופי' כפי שצריך להיות ולא כפי שקיים היום.

השוואה בינלאומית שערך מרכז המחקר של הכנסת, לבקשת ח"כ שפיר, מגלה כי בשמונה ממדינות העולם המערבי קיימת הגבלה על העלאת שכר הדירה משנה לשנה כחלק מרגולציה על שוק השכירות.

"אין שום סיבה שבניו יורק הקפיטליסטית יפקחו על העלאת שכר הדירה, ואילו כאן בישראל יטענו שמדובר בהתערבות בוטה בשוק. ברגע שכללי המשחק ידועים מראש, השוכרים יודעים כמה הם משלמים והמשכירים יודעים מה התשואה על הנכס שלהם, הרבה יותר קל לכולם להשתתף במשחק. הגיע הזמן שישראל תפסיק לדשדש מאחור ותעבור סוף סוף לשכירות הוגנת", אמרה שפיר.

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס ציינה כי "אחת ולתמיד הגיעה העת שגם במדינת ישראל כמו במרבית מדינות המערב, המדינה תתערב בנעשה בשוק השכירויות. כיום, ידם של מרבית משוכרי הדירות אינה משגת לרכישת דירה ולמעשה הם כבולים למשכיר. הצעת החוק שלנו תעודד שכירות לטווח ארוך באמצעות הגדרה בסיסית למהי דירה ראויה ומהם תנאי מחיה ראויים, תוך קביעת גובה העלאת שכר הדירה באחוזים. רגולציה בשוק השכירויות תוביל למהפכה עבור אלפי שוכרי הדירות בישראל ותקדם דיור בר השגה".

ח"כ חיליק בר אמר כי "ממצאי המחקר מוסיפים על מה שידענו כבר מזמן: הגבלה ופיקוח על עליית שכ"ד הם הכלים מקובלים וחיוניים ליצירת שוק דיור רחב היקף ויציב. רק לאחרונה ראינו שבישראל 2014 קניית בית היא דבר כמעט בלתי אפשרי ומצריכה לפחות 12 שנות עבדות וכ-150 משכורות חודשיות בממוצע, ולכן שוק השכירות הופך לחיוני, גדול ורלוונטי יותר. מכאן שהחוק הזה רלוונטי מתמיד כיוון לצערי היום שוק השכירות הוא ג'ונגל פרוץ ומערב פרוע. חוק זה נולד תוך שיתוף אמתי של ציבור השוכרים ולכן נוגע בבעיות האמתיות של שוק שכירויות הדירה בישראל".

ראש עיריית ת"א רון חולדאי הוסיף: "650 אלף שוכרים מתוך 2 מיליון גרים בתל אביב. ביטולו של החוק להגנת הדייר הביא לידי כך שבמדינת ישראל הדייר הופקר לחסדיו של המשכיר. כמוכן המציאות הגדולה של המחסור בדירות ובמקביל עליית המחירים הביא לעלייה בתופעה זו. בתל אביב-יפו 50% מהדירות הן בשכירות ובאזורים מסוימים בתל אביב (איפה שהצעירים רוצים להחיות) אז 75% מהדירות הן בשכירות ו80% מהצעירים בתל אביב-יפו גרים היום בשכירות. מכאן שהיוזמה הזו חשובה מאוד ואני לא מרבה לבקר בכנסת אבל שמח שיש לי את ההזדמנות להיות כאן לטובת המאמץ החשוב הזה".