ספורט של פועלי נמל

אימון בקטלבלס משלב דיוק וזרימה בדומה לפילאטיס וליוגה, כוח ועוצמה כמו בהרמת משקולות או אמנויות לחימה והוצאה אנרגטית בדומה לאימוני ריצה ורכיבה

זמן רב חיפשתי פעילות גופנית קצת אחרת, איזושהי טכניקת אימון חדשה ומעניינת. כי עם יד על הלב, פעילות ספורטיבית אף פעם לא עניינה אותי. גרוע מכך - היא שיעממה אותי. וככל שהלחץ החברתי (מדורי איכות חיים בעיתונים, שיחות סלון) הלך וגבר, הבנתי שאין מנוס. מצד אחד, אני לא מאמינה בניפוח שרירים במכון הכושר. ראיתי מסביבי גברים ונשים בעלי כושר גופני מעולה, אבל פעולה בסיסית כמו שריכת נעליים עולה להם במאמץ רב. גם ריצה עד כלות על ההליכון נראתה לי משעממת ומעייפת. ואז שמעתי על שיטת הקטלבלס, והגעתי אל אורי הירש, מייסד אימון הקטלבלס בישראל זה שמונה שנים, מי שנחשב לחלוץ התרגול התפקודי (Functional Training) בארץ.

אז מה זה בכלל, הקטלבלס? הרעיון הוא תרגול תנועתי תפקודי, שזה במילים פשוטות לימוד תנועה נכונה, רכישת מיומנות בה והטמעה של הטכניקה הנכונה עד שהיא הופכת להיות אוטומטית. את כל אלה משיגים באמצעות הקטלבלס, סוג של משקולת, אך בעלת מבנה שונה מזה של משקולת רגילה. הוא בנוי כך שהכדור רחוק מידית האחיזה, דבר שמשנה את מרכז הכובד שלו ובזמן התרגול מוציא מאיזון את מרכז הכובד של המתאמן.

כיוון שיש סוגים שונים של פעילות בקטלבלס, התחלתי בפעילות המתבצעת בעיקר על-ידי הנפות. הנפת הקטלבלס מעבירה את התנועה לכל חלקי הגוף, בעוד הגוף נדרש לשמור על איזון, שליטה ותגובה לתנועה ולקטלבלס. הדבר הזה מתבצע דרך תרגול תנועה של כל הגוף בצורה דינמית. אחד היתרונות הגדולים של אימון בקטלבלס הוא בעובדה שבו-זמנית הוא מקנה לי שיפור במספר רב של יכולות גופניות. הוא משלב דיוק וזרימה בדומה לפילאטיס וליוגה, כוח ועוצמה בדומה להרמת משקולות ואמנויות לחימה והוצאה אנרגטית בדומה לאימוני ריצה ורכיבה, כך שתפסתי כמה ציפורים בבת אחת והכי חשוב - אני לא משתעממת. הפכתי חסידה של השיטה.

הקטלבלס (kettlebell, ברוסית: גיריה) התפתח ברוסיה בשנת 1704. חוואים ועובדי נמל רוסים השתמשו במשקולות הקטלבלס, שהיו למעשה יחידות מדידה רוסיות עתיקות. לאימון הקטלבלס היסטוריה ארוכה. לוחמים וספורטאים השתמשו בגרסאות שונות של הקטלבלס כבר מאות שנים. בין השאר ידוע כי נזירי שאולין שבסין התאמנו במקדשים עם קטלבלס סיניים (בלוק עם ידית). אמני לחימה יפניים התאמנו באוקינאווה עם גרסה משלהם לקטלבלס (כד חרס עם ידית). המשקולות האלה שימשו אותם לשיפור תנועות דינמיות, לשיפור האחיזה, לשיפור תנועות הלחימה ולהעצמת כוח המכה.

בשנת 1998 החל הקטלבלס לחדור למערב בכלל ולארצות הברית בפרט, ובשנת 2002 נבחר אימון הקטלבלס לאימון השנה. בתקופה האחרונה נסגר המעגל כאשר טובי הספורטאים בארצות הברית, יחידות עילית של הצבא האמריקני, המשטרה ומתאמנים באמנויות לחימה לצד כוכבים מעולם הבידור (ג'ניפר לופז, קים בסינג'ר, ג'סיקה ביל, פנלופה קרוז, סילבסטר סטאלון, מתיו מקונוהי ועוד), מתאמנים באדיקות בקטלבלס, במטרה לשמור על כושר מיטבי. הרגשתי שאני בחברה טובה.

אם אתמצת על רגל אחת את תורת התרגול התנועתי התפקודי, אז מדובר בדרך שיטתית לתרגול, המיושמת באופן גמיש, על-פי צרכיי ויכולתי כמתרגלת. כמובן שהמטרה של כולנו היא להיראות טוב, אבל השיטה אומרת, קודם כול תרגיש טוב. "אם ננוע ונתפקד היטב, נרגיש טוב, וכתוצאה מכך גם ניראה טוב", אומר הירש. כדי להרגיש טוב, עלינו לבצע פעילות המתאימה לדרישות גופנו.

הירש מסביר לי כי מדובר בשלושה מרכיבים: שלוש פעמים ת' : תרגול - תנועה - תפקוד. הרעיון הוא תרגול גופני המתמקד ביכולת ובמיומנות התנועתית שלי, באופן שישפר את התפקוד שלי בהווה ובעתיד, בהתאם לצרכיי הייחודיים. התרגול התנועתי-התפקודי אינו עוסק רק ברובד הגופני שלנו. התרגול הוא חלק מתרבות החיים, והוא משמש כלי עזר לשיפור התפקוד ושמירה על אורח חיים בריא ומאוזן. התרגול עוסק ברכישת מיומנויות תנועתיות.

"בחיי היומיום אנחנו נדרשים לבצע פעולות ותנועות בסיסיות. עלינו להיות מסוגלים לעבור מרחק ארוך, לעבור ממקום למקום בזמן קצר, להרים ולסחוב חפצים כבדים, להתגבר על מכשולים, לבצע מטלות בצורה מדויקת ומתוזמנת ולהגיב לסביבה ולמצבים בלתי צפויים - ולעיתים בעת ובעונה אחת, ביעילות מרבית ובפציעות מועטות ככל האפשר", הוא אומר. מצאתי את עצמי שמה לב לדרך שבה אני אוספת בבוקר את העיתון, איך אני מתרוממת ממצב של כפיפה עם גיגית הכביסה או איך אני קמה מרביצה בכורסה. הכול הפך להיות פשוט וקל יותר. שריכת הנעליים, הרמת משאות ואפילו הרמת מזוודה וסחיבתה לא מלוות בחשש שמא הגב ייתפס - וכל זה בזכות התרגילים המדמים פעילויות אלה.

משך התרגול שלנו כ-45 דקות. התרגול מתחיל בחימום תנועתי, בתנועות ובתנוחות המתואמות עם הנשימה, בדגש על שיפור טווחי התנועה, על תרגול תנועות בסיסיות ועל הגברת המודעות. ליבת התרגול מורכבת מסדרה או מסדרות של תרגילי קטלבלס המבוצעים בזה אחר זה ללא הפוגה. התרגילים כוללים את תבניות התנועה של גופנו: דחיפה, משיכה, שפיפה, הרמה, כריעה ופיתול.

בתרגול אנחנו עוסקים בשיפור התנועתיות ומרכיבי הכושר. התרגול מותאם ליכולת האישית שלי כמתרגלת, וההתקדמות באופן הדרגתי, עקבי ושיטתי, הן בעומסים והן במורכבות התרגילים. הדגש בתרגול אינו על מגוון רחב של תרגילים, אלא על לימוד תנועה, מיומנות והטמעה של טכניקה נכונה שמבוצעת בצורה נכונה עד שהיא הופכת להיות אוטומטית.

בימים אלה יצא לאור ספר בנושא, שאותו כתב אורי הירש. הספר כולל הדרכות לתרגול עצמי מלוות בצילומים להמחשה.