אובמה לפוטין: "תן הזדמנות לשיחות הדיפלומטיות"

על רקע המשבר המחריף בחצי האי קרים, שוחח נשיא ארה"ב ברק אובמה בפעם השנייה עם עמיתו הרוסי וקרא לו לקבל את התכנית הדיפלומטית לפתרון המצב באוקראינה

נשיא ארצות הברית ברק אובמה לא מוותר על הדיפלומטיה וממשיך במאמציו להשגת יציבות בחצי האי קרים. בשיחה שניהל הלילה (ו') עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, קרא אובמה לפתור את המשבר באוקראינה בדרכי שלום, על ידי תכנית מסודרת להסגת הכוחות הרוסיים במדינה.

במהלך השיחה השנייה במספר בשבוע האחרון, הדגיש אובמה את סעיפי התכנית הדיפלומטית, שעליה עמלים בימים האחרונים בכירים אמריקניים. על פי התכנית, רוסיה תוציא את כוחותיה מהבסיסים הצבאיים בחצי האי קרים, תאפשר לפקחים בינלאומיים להבטיח את זכויותיה של האוכלוסייה הרוסית באזור וכן תנהל מגעים ישירים על בכירים בממשל האוקראיני.

כמו כן, ציין אובמה בפני פוטין כי פעולותיה של רוסיה אינן חוקיות ומהוות הפרה של הריבונות האוקראינית. "ישנה דרך לפתור את המשבר הזה בצורה דיפלומטית", נמסר הלילה בהודעה מהבית הלבן.

אובמה: החלטת הפרלמנט בקרים - אינה חוקית

אמש איים אובמה לנקוט בצעדי ענישה נוספים נגד רוסיה בעקבות פלישתה לחצי האי קרים. אובמה מתח ביקורת חריפה על ההחלטה לקיים משאל עם בחצי האי וכינה אותה "הפרה של החוקה האוקראינית והחוק הבינלאומי".

"כל דיון על עתידה של אוקראינה מוכרח לכלול את הממשלה הלגיטימית במדינה", אמר אובמה. "בשנת 2014 אנחנו הרבה מעבר לימים שבהם היה אפשר לצייר מחדש את הגבולות מעל לראשיהם של מנהיגים דמוקרטיים".

אתמול הכריז הבית הלבן על הטלת מגבלות אשרה נוספות על מועמדים פרו רוסים לממשלה האוקראינית החדשה בקייב - צעד שעשוי לבשר על סנקציות כלכליות בהמשך. שעות קודם לכן הכריז הפרלמנט בחצי האי קרים על קיומו של משאל עם בחודש הבא - משאל עם שיכריע האם חצי האי יהפוך חלק לפדרציה הרוסית או ישמור על הסטטוס האוטונומי שלו בתוך אוקראינה.