XTL פרסמה תשקיף מדף לגיוס של עד 40 מיליון דולר

זאת למרות שהמניה איבדה 43% בשנה האחרונה ■ לחברה מוצר לזאבת שנכשל בניסויים שערכה טבע

חברת פיתוח התרופות אקס.טי.אל (XTL) הודיעה ביום חמישי על כוונתה לגייס בנאסד"ק עד 40 מיליון דולר, במחיר של 3.23 דולרים לאיגרת מעקב שמייצגת 20 מניות לאיגרת - כלומר 68 אגורות למניה.

מניית החברה נסחרת בת"א במחיר של 69.5 אגורות, המשקף ל-XTL שווי של 164 מיליון שקל (כ-47 מיליון דולר). בשנה האחרונה איבדה מניית החברה 43% מערכה, בעקבות חוסר התקדמות בתוכנית הקלינית שלה.

על כוונת החברה לבצע גיוס הון, כנראה בנאסד"ק, דיווחנו כאן לראשונה לפני כחודש. ג'וש לוין, מנכ"ל החברה החדש, תיאר אז את האסטרטגיה החדשה שלה למיקוד בתרופה לזאבת, שפותחה בעבר על ידי טבע אך הוחזרה למכון ויצמן לאחר כישלון בניסוי.

"את היומיים הראשונים שלי כמנכ"ל XTL הקדשתי לרכישת הזכויות למוצר לזאבת", אמר אז לוין, שמכיר את המוצר מימיו כבכיר במחלקת המו"פ האינובטיבי של טבע, "המוצר הזה נכשל ב-2007 בניסוי מול רשות המזון והתרופות בארה"ב (ה-FDA), אולם כיום הרשות מגדירה בצורה שונה הצלחה בניסוי במחלה. אם מתייחסים לנתונים שהשיגה אז טבע דרך שיטת המדידה החדשה, דווקא הושגה תוצאה טובה עם המוצר. אם רק נוכל לשחזר את התוצאה שקיבלה טבע, נוכל לרשום את המוצר".

בשוק הזאבת יש 1.5 מיליון חולים שנוטלים תרופות באופן כרוני, כך שהשוק עובר את רף המיליארד דולר. בשוק קיימת תרופה אחת בשם בנליסטה, אולם היא אינה מתאימה לכלל החולים. ל-XTL יש גם מוצר נוסף, לטיפול בסרטן דם מסוג מיילומה נפוצה באמצעות החומר EPO, המשמש בדרך כלל לטיפול באנמיה.

מחפשת שותף לפיתוח ומסחור

תוכניתה של XTL היא להיכנס עם המוצר לזאבת לניסוי שלב IIb גדול יחסית בסוף 2014 או בתחילת 2015, כשתוצאות הביניים יתקבלו כנראה שנה עד שנתיים לאחר מכן. עד אמצע 2014 המוצר למיילומה אמור להיכנס לניסוי קליני שלב II קטן יותר, שיבוצע ברובו בישראל ובכמה מרכזים נבחרים בחו"ל.

החברה מקווה כי שני הניסויים הללו יספיקו לה למצוא שותפים להמשך פיתוח ומסחור שני המוצרים. למוצר לזאבת היא תהיה חייבת למצוא שותף, שכן תתקשה לממן לבד את ניסויי שלב III; במוצר למיילומה גם המשך עצמאי הוא אפשרי.

40 מיליון דולר הם סכום סביר למימון הפעילויות הללו, אולם ייתכן כי החברה לא תגייס בבת אחת את מלוא הסכום. לחברה 3.3 מיליון דולר בקופת המזומנים נכון לסוף ספטמבר 2013.

XTL נסחרת בת"א ובנאסד"ק עוד מגלגולה הקודם כחברה לפיתוח מוצרים לצהבת. בעקבות כישלון המוצרים ההם, היא הועברה לזמן מה לבורסת ה-OTC, אך לפני חודשים אחדים שודרגה מחדש לנאסד"ק.