בוטל חיוב בסך 104 מ' ש' של עיריית טירת הכרמל לתעש

תעש הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מינהלית נגד עיריית טירת הכרמל, שבה דרשה לבטל חיוב עתק שבו חויבה בגין שישה היטלים שונים: פיתוח, ביוב, מים, תיעול, סלילת כביש, סלילת מדרכה והיטל שצ"פ

בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל את עתירת חברת תעש נגד עיריית טירת הכרמל, ששלחה לחברה דרישה לתשלום היטלים בסכום של 104 מיליון שקל, וביטל חיובים אלה. בפסק הדין ציין בית המשפט כי "ביטולה של הדרישה היא פועל יוצא של פגמים שנפלו בה, שהם היותן "סתמיות ונעדרות כל פירוט, דלות תוכן וחסרות פירוט".

תעש הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מינהלית נגד עיריית טירת הכרמל, שבה דרשה לבטל חיוב עתק שבו חויבה בגין שישה היטלים שונים: פיתוח, ביוב, מים, תיעול, סלילת כביש, סלילת מדרכה והיטל שצ"פ. תעש טענה כי הדרישה לתשלום מופרכת מיסודה ונשלחה על ידי העירייה לפי "שיטת מצליח" בלבד. "תופעה זו של שיגור דרישות תשלום 'פראיות' בניסיון לחלץ סכומים ניכרים מבעלי נכסים ומחזיקיהם, הפכה להיות חזון נפרץ במחוזותינו ויש להוקיעה, בהיותה נוגדת לחלוטין את חובת הנאמנות וההגינות של רשות ציבורית כלפי הכפופים לה", נכתב בעתירה של תעש.

באמצעות עו"ד עופר שפיר, המתמחה בתחום המוניציפלי, ציינה תעש בעתירה כי היא מחזיקה בנכס המשתרע על פני 243 דונם ושטח בנוי בסך 81.6 אלף מ"ר המצוי בתחום שיפוטה של טירת הכרמל. הנכס מצוי בבעלות המדינה ומנוהל על ידי מינהל מקרקעי ישראל. נכון לעכשיו מחזיקה תעש בזכויות החכירה בנכס.

תעש טוענת כי יש לדחות את דרישתה הפתאומית של העירייה לכל ההיטלים שהונחתו על תעש. לדבריו, כל התשתיות המשרתות את הנכס הוקמו לפני עשרות שנים. שנית, המפעל מצוי באזור מפותח והעירייה לא ביצעה כל עבודת תשתית סמוך להטלת החיוב, המזכה אותה על פי חוקי העזר בזכות להטלת היטלים. עוד טענה תעש כי את רוב התשתיות במתחם התקינו או מימנו משרדי ממשלה שונים.

תעש טענה גם כי דרישת התשלום הייתה לאקונית ולא פירטה מהם יסודותיו של החיוב בהיטלים. עוד נטען כי לאחר שקיבלה לידיה את דרישת התשלום, פנתה תעש במכתב לעירייה וביקשה לספק לה פרטים, נתונים והסברים באשר לפשרו של החיוב, וכן להמציא לה מסמכים שונים הרלוונטיים לגביו. אולם, נטען, העירייה לא טרחה להשיב על המכתב.

כאמור, ביהמ"ש ביטל את החיוב, אך ציין כי אין בתוצאה משום קביעה בעניין של תוקפם של היטלי הפיתוח, ועניינים אלה יצטרכו ויוכלו להתברר רק לאחר שטירת הכרמל תתקן את דרישות החיוב בגין ההיטלים. היטל הביוב הוא היחידי שלא בוטל והושאר לדיון בוועדת ערר.

עיריית טירת הכרמל חויבה בתשלום הוצאות משפט של 25 אלף שקל לתעש.