שקט, מגייסים

בכל מקום שבו יש מריבה רצינית תמצאו במוקד את הדת וכוהניה

לפני הכל, מחיאות כפיים לאילת שקד, יו"ר הוועדה שניסחה את חוק הגיוס ועבדה ללא לאות לגייס את התמיכה הנדרשת. לכל אורך דרכה של הצעת החוק הוכיחה שקד כי תבונתה אינה נופלת מיופייה, וזה הרבה מאוד. בשביל טירונית, היא הוכיחה אומץ ומיומנות של ותיקה ובקיאה, לא נבהלה מאף אחד, לא מהחרדים ולא מהחילונים שרצו "יותר שוויון".

נודניקים כמוני

לצד שקד ראוי לברכה גם יעקב פרי, מנסח ההצעה הממשלתית, וכמובן הבוס יאיר לפיד (זה בסדר לומר זאת?), שהוא גם נאה וגם אופה. בנחישות, בלי זיגזגים מיותרים, בלי להיכנע לכוחות הנגדיים, בלי להיבהל מפרשנים ביקורתיים ונודניקים (כמוני, לפעמים). כמעט אפשר לומר שגם אם רק בשביל זה קיבלה יש עתיד 19 מנדטים - היה שווה. ואת אותו הדבר אפשר לומר על הבית היהודי.

לאחר עשרות שנים של "סטטוס קוו" מגונה, שקיבע נהלים בלתי דמוקרטיים ולא שוויוניים - יש תזוזה! זה לא עניין של מה בכך, למי שזוכר את כל הניסיונות שכשלו, ואת המנהיגים והמפלגות שחששו להזיז פסיק בסטטוס הזה. אפשר להרגיש היום משב רוח רענן שחודר למסדרונות הפוליטיקה, שעד כה היו עבשים בשבי הסטטוס קוו והשיקולים הקואליציוניים.

החוק אינו לגמרי שוויוני? אז מה היה אפשר לעשות? לוותר עליו? לקחת את הרווחים שהצטברו וללכת הביתה, או לחזור אל שולחן הרולטה בתקווה להשיג עוד? ולהסתכן כמובן באובדן כל מה שהושג? לפיד-שקד וחבריהם החליטו להסתפק במה שיש. אני מקווה, ודי בטוח, שלא יעצרו בנקודה זו. עכשיו צריך לכבוש עוד גבעות של שוויון, עד להשתלטות על כל, או רוב, המוקדים.

אין אפילו בתולות?

"כל חייל שיסרב לפנות יהודים יקבל פרס כספי", אומר דב וולפא המכונה רב, כנראה מן השורש מחרחר ריב. אין פרסים יותר "רוחניים" לצועדים בדרכם של רבנים קיצוניים? אין אפילו בתולות, שאצל טרוריסטים מוסלמים קיצוניים מקבלים כפרס דווקא על לחימה והתאבדות? זה פייר, זה?

אולי היה אפשר אחרת?

אני פותח את העיתון, כל עיתון, וכמעט בכל מקום שבו יש מריבה רצינית תמצאו במוקד שלה את הדת וכוהניה, ואת אלה המכונים תלמידי חכמים, למרות שחלקם נראים יותר תלמידי טיפשים. הם דורשים לראות בהם את שומרי התורה השומרת על העם היהודי. אם כך, הרי פעמים רבות בהיסטוריה הם נרדמו בשמירה.

הם, כמובן יאחזו באמירה כי עובדה ש"עם ישראל חי". כמובן שאין דרך להוכיח שגם בלעדיהם זה היה קורה, ואולי בלי 6 מיליון נרצחים, ועוד כמה מיליונים במהלך הדורות. אולי היה אפשר לקבל את קיום העם במחיר קצת יותר נמוך? כפי שזה קרה בהקמת המדינה היהודית על ידי יהודים חילונים?