בפיפ"א חוששים מ"מכירת" משחקים בשלב הבתים במונדיאל

שחקנים מנבחרות קטנות שיאבדו סיכוי להעפיל שלב, עשויים להיות חשופים לקבלת שוחד במשחק האחרון של שלב הבתים, טוען מנהל האבטחה של פיפ"א

מנהל האבטחה של פיפ"א, ראלף מוטשקה, אומר כי קיים איום גדול של הטיית תוצאות במונדיאל הקרוב, שייערך בין ה-12 ביוני ל-13 ביולי בברזיל. לטענתו, הבעיה עשויה להיווצר במהלך סיבוב המשחקים האחרון של שלב הבתים, במידה וראשי סינדיקטים לא חוקיים של הימורים יצליחו לשחד שחקנים מנבחרות קטנות, כאלו שיאבדו סיכוי תיאורטי להעפיל לשמינית גמר.

"ככל הנראה, משחק הגמר לא נמצא תחת סיכון", מצוטט בסוכנות הידיעות "בלומברג" מוטשקה. "אבל שלב הבתים הוא סיטואציה אחרת בשביל חלק מהנבחרות". ב-32 הנבחרות שהעפילו למונדיאל ישנם שחקנים מיליונרים רבים, כוכבים גדולים שמשתתפים בליגות העשירות ביותר באירופה. אך ישנם גם שחקנים לא מעטים ממדינות קטנות, שמרוויחים הרבה פחות כסף - והם עשויים להיות חשופים הרבה יותר לקבלת שוחד, טוען מוטשקה בן ה-54, שבמשך 33 שנים שימש כקצין במשטרה הפדרלית של גרמניה ובאינטרפול.

הגביע העולמי מכניס לפיפ"א בסביבות 5 מיליארד דולר, והוא אחראי על 90% מההכנסות של ארגון הכדורגל העולמי. על-פי פיפ"א, אף משחק במונדיאל הקודם שנערך ב-2010 בדרום אפריקה לא נחשד כ"מכור", אך מספר מפגשי ידידות שקדמו לטורניר דווקא כן: ספציפית, אלו הניצחונות של נבחרת דרא"פ על גואטמלה 1-5 ועל קולומביה 1-2, שני משחקים בהם השופטים שרקו סך של שישה פנדלים.

עד כמה רחבה תופעת הטיית התוצאות בכדורגל העולמי? על-פי בדיקה של ארגון השחקנים העולמי FIFPro שנעשתה ב-2012, במסגרתה תושאלו 3,357 כדורגלנים ממזרח אירופה, כ-12% מהם קיבלו פניות מגורמים עבריינים שונים, במטרה שייטו תוצאות של משחקים. 55% מאלו שפנו אליהם טענו כי הם לא מקבלים את המשכורות שלהם בזמן.